Notikušais ar SIA Prieks tūre, kad klientiem gaidītās atpūtas vietā nākas cīnīties par samaksātās naudas atgriešanu, ir satraucis citu tūroperatoru klientus. Šobrīd aptuveni piektdaļai tūrisma kompāniju ir problēmas ar rēķinu vai nodokļu nomaksu.
Tūrisma pakalpojumus vai ar to saistītus starpniecības pakalpojumus šobrīd Latvijā sniedz vairāk nekā 430 komersanti - vieniem šis bizness iet no rokas, citi tik tikko savelk galus kopā, lielākoties izdzīvojot uz nākamo ceļojumu rēķina, proti, kārtējos rēķinus apmaksājot ar naudu, kas samaksāta par ceļojumiem nākotnē.
Parādi un likvidācijas
Kredītinformācijas birojs, izvērtējot tūrisma operatoru kredītreitingu, secinājis, ka no 208 tūrisma operatoriem tikai 69 kredītreitings vērtējams kā labs. Kavēti rēķini vai nodokļu parādi ir 46 uzņēmumiem par kopējo summu virs 206 tūkstošiem eiro, bet 55 operatori atrodas tā sauktajā sarkanajā zonā, un tas nozīmē, ka tiem ir lielas finansiālas problēmas, kuras nerisinot uzņēmums tuvākajā laikā nespēs izpildīt savas saistības.
Par mainīgo situāciju nozarē liecina arī fakts, ka 40 tūrisma operatoriem pašlaik ir aktīvs maksātnespējas vai likvidācijas process. «Izanalizējot datus, redzam, ka no uzņēmumiem, kuri savu pamatdarbību klasificējuši kā tūrisma operatori, tikai 30% nav kavētu maksājumu. Salīdzinot ar citām nozarēm, šie rādītāji nav slikti, jo, piemēram, pārtikas rūpniecības nozarē vidējie kredītreitinga rādītāji ir vēl zemāki, taču šajā gadījumā gala patērētājam (pircējam) risks, ka pakalpojums netiks sniegts, nepastāv. Turpretī tūrisma nozarē risks skar katru, kurš ceļojumu neorganizē pats, bet uztic trešajai pusei. Persona, kas iegādājas ceļojumu no tūrisma operatora, savā veidā to kreditē, un, ja operatoram ir finansiālas problēmas, tad klientiem pastāv reāli draudi palikt bez naudas un bez ceļojuma,» norāda Kredītinformācijas biroja valdes loceklis Intars Miķelsons.
Prieks tūre 2016. gadā strādāja ar 413 272 eiro apgrozījumu un 102 726 eiro peļņu, bet 2017. gadā - ar 346 758 eiro apgrozījumu un 52 277 eiro peļņu, liecina firmas.lv informācija. Šo gadu, visticamāk, uzņēmums beigs ar zaudējumiem. To, ka uzņēmumā ir problēmas, faktiski varēja saprast jau vasaras vidū, jo 7. augustā bija izveidojies 6400 eiro liels Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu parāds, bet 26. augustā tas jau bija pieaudzis līdz 10 664 eiro. Turklāt Prieks tūre jau vasaras vidū nevarēja atmaksāt naudu klientiem par jūnijā nenotikušajām ekskursijām, bet augusta vidū - par atceltiem ceļojumiem augusta sākumā. Nodokļu parāds 14 700 eiro apmērā šobrīd ir izveidojies arī tūrfirmai Bulta tūrs, tāpat 1830 eiro liels parāds tūrisma kompānijai 3Travel. VID administrēto nodokļu parādnieku sarakstā ir vēl vairāki desmiti mazāk zināmu tūrisma firmu.
Šogad vasaras sākumā apturēta Rīgas tūrisma aģentūras saimnieciskā darbība, bet bēdīgi slavenā Relaks tūre - likvidēta. Šogad tiesas priekšā stājās Relaks tūre vadītāji un līdzīpašnieki Hardijs Madzulis un Evita Grāvīte par vairāk nekā 220 000 eiro piesavināšanos no ceļotgribētājiem. Abu šo uzņēmumu - gan Relaks tūre, gan Rīgas tūrisma aģentūra - lielākais īpašnieks savulaik bija H. Madzulis. Interesanti, ka mājaslapā relaksture.lv tiek sniegti padomi, kā atgūt naudu no tūrisma firmām, kas nepilda solījumus. Uzņēmums tādos gadījumos iesaka vērsties Patērētāju tiesību un aizsardzības centrā un tiesībsargājošajās institūcijās.
Ar tūrismu var pelnīt
Pretēji Prieks tūre neveiksmēm vairākās citās kompānijās pagājušais un šis gads ir bijis veiksmīgs. Tūrisma operators Tez Tour pērn strādāja ar 25,941 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 38,4% vairāk nekā gadu iepriekš, bet peļņa pieauga 1,7 reizes un bija 520 444 eiro, liecina firmas.lv informācija.
Tūrisma aģentūra SIA Impro ceļojumi pērn apgrozīja 10,279 miljonus eiro, kas ir par 4,7% vairāk nekā 2016. gadā, bet tās peļņa samazinājās par 12,3% un bija 118 610 eiro.
Savukārt tūrisma aģentūras Kolumbs apgrozījums pērn pieauga par 30% un bija 12,062 miljoni eiro. Turklāt pretēji 2016. gada zaudējumiem tās peļņa 2017. gadā bija 173 639 eiro.
Jauna kārtība - lielāka aizsardzība
Lai palielinātu ceļotāju aizsardzību tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā, ar 1. jūliju Latvijā stājās spēkā Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem.
Jaunais regulējums paredz, ka tūrisma aģentiem un operatoriem ir jāsaņem speciāla atļauja (licence). Tai ir noteikts pārejas periods - viens gads, līdz ar to visiem tūrisma aģentiem un tūrisma operatoriem ir jābūt licencētiem no 2019. gada 1. jūlija. Vienlaikus Ministru kabineta noteikumos ir paredzēts nodrošinājuma apmērs tūrisma operatoriem un saistīto tūrisma pakalpojumu sniedzējiem. Nodrošinājums ir apdrošināšanas polise vai kredītiestādes izsniegta garantija, kas ir jāsniedz visu to maksājumu atmaksāšanai, kurus veikuši ceļotāji vai kuri veikti ceļotāju vārdā, ja tūrisma pakalpojuma sniedzējs nespēj pildīt savas saistības un sniegt attiecīgos pakalpojumus. Minimālā nodrošinājuma apmērs noteikts atkarībā no tūrisma pakalpojuma sniedzēja komplekso vai saistīto tūrisma pakalpojumu iepriekšējā gada apgrozījuma un teritorijas, kādā tūrisma pakalpojuma sniedzējs savus pakalpojumus sniedz.
Līdz ar to patērētājs varēs justies drošs, ka, iegādājoties ceļojumu, kas ilgst vismaz divas dienas, vai tajā ir iekļauta naktsmītne, saņems atpakaļ visu savu samaksāto naudu, ja pakalpojums netiek sniegts tūrisma operatora vai saistīta tūrisma pakalpojuma sniedzēja likviditātes problēmu dēļ.
Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem nodrošinājums jeb klientu iemaksātās naudas drošības garantija stājas spēkā un ceļotājiem tiek veikta visu maksājumu atmaksa, ja tūrisma pakalpojuma sniedzējs nespēj pildīt savas saistības un sniegt attiecīgos pakalpojumus savu likviditātes problēmu dēļ.
Šobrīd Ekonomikas ministrijas un Patērētāju tiesību aizsardzības centra rīcībā nav pierādījumu par SIA Prieks tūre likviditātes problēmām, kas saistītas ar iespējamu maksātnespējas iestāšanos. Līdz ar to šobrīd, kamēr SIA Prieks tūre spēj norēķināties ar ceļotājiem par nesniegtajiem pakalpojumiem, uzņēmuma saņemtā klientu iemaksātās naudas drošības garantija nestājas spēkā.
EM un PTAC aicina Prieks tūre klientus, kuri ir samaksājuši par ceļojumu, bet tas nav noticis, vērsties pie šī uzņēmuma, kas ir apņēmies atlīdzināt ceļotājiem samaksāto naudu.