Par Arctic Sea nolaupīšanu Latvijas nepilsonim piespriež septiņus gadus cietumā

Maskavas tiesa piektdien Latvijas nepilsonim Dmitrijam Savinam, kurš atzinis savu vadošo lomu kravas kuģa "Arctic Sea" nolaupīšanā 2009.gada vasarā, piespriedusi septiņu gadu cietumsodu.

Savins ir otrais apsūdzētais lietā, kurš pilnībā atzinis savu vainu un arī piekritis darījumam ar likumsargiem. Maijā Maskavas pilsētas tiesa 44 gadus veco Tallinas iedzīvotāju Andreju Luņevu atzina par vainīgu "Arctic Sea" nolaupīšanā un piesprieda viņam brīvības atņemšanu uz pieciem gadiem.

Pārējie seši krimināllietā apsūdzētie turpina uzstāt uz savu nevainīgumu, un par viņiem tiek veikta izmeklēšana.

Savins tiesā paziņojis, ka nozieguma pasūtītājs bijis igauņu uzņēmējs un vēsturnieks Ēriks Nīless Kross.

"Es nezinu, kā to pierādīt, taču pasūtītājs bija Igaunijā dzīvojošais uzņēmējs un bijušais ierēdnis Ēriks Nīless Kross," savā liecībā Maskavas pilsētas tiesai atzina Savins.

Pēc viņa vārdiem, nozieguma organizēšanā bija iesaistīts arī uzņēmējs no Vācijas Sergejs Demčenko un Igaunijā dzīvojošs izraēliešu uzņēmējs Aleksejs Kercburs, vēsta aģentūra "Interfax".

Kross esot nodarbojies ar pansionātu būvniecību un ar projektiem naftas un gāzes jomā un bijis Savina biznesa partneris. Globālās finanšu krīzes dēļ pietrūcis naudas projektu realizācijai. Kross esot piedāvājis nolaupīt kuģi "pēc somāliešu scenārija" izpirkuma naudas dēļ, stāstīja apsūdzētais.

Sākotnēji lietā iesaistītajiem dalībniekiem bija paredzēts saņemt 10 000 eiro (7028 latus) lielu samaksu, Savinam kā organizētājam tika piesolīti 100 000 eiro (70 280 lati). Vēlāk šo summu divkāršoja.

Kross pēc profesijas esot vēsturnieks un vairāku grāmatu par "meža brāļu" aktivitātēm PSRS autors. Viņa tēvs padomju gados bijis disidents.

Savins likumsargiem atklāja Krosa dzīvesvietu un to, kā viņi izraudzījušies plānotās akcijas dalībniekus, kas izgāja gan teorētisku, gan praktisku apmācību.

Savins ticis izraudzīts par operācijas vadītāju pieredzes uz jūras dēļ. Viņš izmeklētājiem pastāstīja par operācijas sagatavošanu un tās norises gaitu.

Tomēr kuģa "Arctic Sea" kapteinim izdevās sazināties ar kuģa īpašnieku, savukārt laupītāji par notikušo informēja Krosu, kurš, kā bija norunāts, gatavojās to evakuācijai, bet viņam neizdevās, sacīja Savins.

Savins no kuģa zvanījis tā īpašniekam un pieprasījis izpirkuma maksu 1,5 miljonu eiro (1,05 miljonu latu) apmērā. Pēc tam viņš zvanījis "Arctic Sea" apdrošināšanas kompānijai, bet tā šo prasību atteikusi.

Sākotnēji laupītāji plānojuši kuģi nogremdēt un paši - evakuēties, savā stāstīja Savins. Pēc tam viņi nolēmuši kuģi uzsēdināt uz sēkļa netālu no Gvinejas, atbrīvot ekipāžu un pazust, tomēr nav paspējuši, jo tos aizturējusi krievu karakuģa "Ladnij" komanda.

Šobrīd izmeklētāji pārbauda Savina liecības.

Kross piektdien šīs apsūdzības noraidīja un paziņoja, ka nav "Arctic Sea" nolaupīšanas organizators, vēsta laikraksts "Eesti Paevaleht". Savukārt Igaunijas Ārlietu ministrija paziņoja, ka nav saņēmusi nekādu oficiālu informāciju par Krosa saistību ar šo lietu.

"Arctic Sea" ar 15 krievu apkalpi tika nolaupīts 2009.gada 24.jūlijā Baltijas jūrā pie Zviedrijas krastiem.

Pēc Krievijas versijas, pie "Arctic Sea" piepeldējusi piepūšamā ātrlaiva, kurā atradušies pirāti. Noziedznieki apgalvojuši, ka viņu laivai ir nopietni bojājumi, tomēr tūlīt pēc uzkāpšanas uz kuģa to sagrābuši. Kuģa apkalpes locekļi žurnālistiem stāstīja, ka nolaupītāji bija ģērbušies melnās formās, kam uz muguras bijis uzraksts "POLICIA".

Pēc tam "Arctic Sea", izpildot pirātu prasību, ar izslēgtām navigācijas iekārtām devies Āfrikas virzienā.

Krievijas amatpersonas paziņoja, ka tās karakuģa "Ladnij" apkalpe 17.augustā pamanījusi nolaupīto "Arctic Sea" Zaļā raga salu piekrastē, atbrīvojusi visus 15 kravas kuģa jūrniekus, bet pirātus - sagūstījusi.

Krievija nav sniegusi skaidru informāciju, kāpēc aizdomās turētie pirāti uzbrukuši kuģim ar salīdzinoši nenozīmīgu kokmateriālu kravu Baltijas jūrā, kas ir viens no vislabāk uzraudzītajiem jūras ceļiem. Krievijas amatpersonu sniegtā haotiskā un pretrunīgā informācija "Arctic Sea" mīklainajā pazušanas sāgā arī izraisījusi minējumus, ka kuģim bijusi kāda slepena ieroču vai pat kodolieroču krava.

Latvijā

Biznesa augstskolas "Turība" Biznesa inkubators, Uzņēmējdarbības vadības fakultāte un Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts janvārī rīkos trešo ilgtspējīgu biznesa ideju hakatonu "To Be", informē augstskola.

Svarīgākais