Telefoniski sazinoties ar ārstniecības iestādēm, personas kodu nosaukt vairs nevarēs

© pixabay.com

Daudzās slimnīcās pacienti joprojām var telefoniski saņemt informāciju, nosaucot tikai savu personas kodu, taču šāda sistēma sensitīvo datu sniegšanai ir nedroša un neatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasībām. Latvijas Slimnīcu biedrības vadītājs Jevgēņijs Kalējs LNT ziņām atzina, ka kārtība noteikti būs jāmaina, tomēr pagaidām nav skaidrs, kā: "Faktiski nav nekādas skaidrības, informācija ir pilnīgi atšķirīga."

Datu valsts inspekcija un Veselības ministrija devušas atšķirīgus ieteikumus par to, kā apkalpot pacientus attālināti. Piemēram, ja pacients piezvana, lai precizētu laiku, kad ir pieteicies pie ārsta, vai mainītu vizītes dienu, pašlaik vairumā slimnīcu nav iespēju pārbaudīt, vai zvanītājs ir tas, par ko viņš uzdodas."Mēs nepārbaudām, vai šis ir tas pacients, kas ir reģistrējies pie ļoti ārsta ļoti sensitīvā jomā kā, piemēram, psihiatrs, ginekologs vai tamlīdzīgi, bet mēs viņu reģistrējam. Datu valsts inspekcija teica, ka mēs to nedrīkstam darīt, bet Veselības ministrija teica, ka ja mēs sniedzam pakalpojumu, mums tomēr ir jābūt lojāliem pret pacientu," stāsta J.Kalējs.

"Regulas prasības šobrīd ir ļoti striktas par identificēšanu"

Datu valsts inspekcijā atzīst, ka tikai personas koda norādīšana nebūtu atbilstoša, ka būtu jādomā par citiem drošības risinājumiem. "Regulas prasības šobrīd ir ļoti striktas par identificēšanu," LNT ziņām atzina DVI direktores vietniece Lāsma Dilba. Viens risinājums būtu katram pacientam piešķirt unikālu ģenerēto kodu, kad viņš piesakās rindās uz pakalpojumu. Šādu kārtību personu identificēšanai izmanto, piemēram, komercbankas.

Rīgas Austrumu slimnīcā piekrīt, ka šāda veida risinājumi, piemēram, pacientu divpakāpju autentifikācija, tiešām būs ar laiku jāievieš. Vienlaikus jaunajai sistēmai būtu jābūt tādai, kas saprotama visiem, arī vecāka gadagājuma cilvēkiem, LNT ziņām norādīja Austrumu slimnīcas Administratīvā direktore Iveta Akmentiņa: "Ir jārada sistēma tāda, lai arī cilvēkiem, kuri ir, piemēram, gados vecāki cilvēki, lai viņiem būtu pakalpojums pieejams un nerastos kaut kādas papildu bažas, ka viņš netiks pie pakalpojuma, jo viņš nevarēs autentificēties." Austrumu slimnīcā pieļauj, ka vajadzētu arī izstrādāt vadlīnijas, kas jāievēro visām ārstniecības iestādēm, lai pacientu attālinātā identifikācija visur būtu vienāda.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais