Beitāns: Ozola prasībai dot kukuli ir trīs liecinieki [papildināts]

© f64

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) vadītāja Andra Ozola prasībai dot kukuli ir trīs liecinieki, šorīt medijiem atklāti norādīja "Aerodium" valdes priekšsēdētājs Ivars Beitāns. LIAA vadītājs sākotnēji pieprasījis kukuli 6%-10% apmērā no līguma summas, vēlāk runāts par 8%.

Ņemot vērā, ka kopējā "Aerodium" un LIAA slēgtā līguma summa ir 2,55 miljoni latu, 8% no tās ir 204 000 latu.

Pirmo reizi mājiens par nepieciešamību dot kukuli izteikts pagājušā gada vasarā kādam Beitāna kolēģim. Pašam Beitānam tas pateikts rudenī. Sarunas laikā Ozols lūdzis izslēgt telefonu un izņemt bateriju.

"Mēs nemaksājām, tāpēc radās problēmas," sacīja uzņēmējs.

Viņš skaidroja, ka uzņēmums tiesībaizsardzības institūcijās nav vērsies uzreiz pēc kukuļa pieprasīšanas, jo vēlējies pabeigt vēja tuneļa izbūvi Latvijas "Expo" paviljonā. Tagad tas ir paveikts un "varam cīnīties".

Patlaban Beitāns atrodas biznesa braucienā Itālijā. Pēc atgriešanās Latvijā viņš vērsīsies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB), lūdzot izvērtēt Ozola darbības, pieprasot kukuli, nodarbojoties ar izspiešanu, apmelošanu un šantāžu.

"Aerodium" vadītājs arī noliedza pārmetumus par Jelgavas vēja tuneļa darbību, atzīstot, ka ir problēmas ar vēja tuneļa skaņas līmeni un projekts nebija finansiāli veiksmīgs, tomēr iekārta darbojas un to izmanto Latvijas armijas pārstāvji un topošie instruktori. Apmeklētājiem šis vēja tunelis nav pieejams.

Tāpat Beitāns noraidīja apgalvojumus, ka "Expo" apmaksas shēmās iesaistīti viņam piederoši ārzonas uzņēmumi, uzsverot, ka ir īpašnieks tikai "Aerodium" uzņēmumam Kanādā un kompānijai Turcijā, kur arī būvēts vēja tunelis.

Kā ziņots, vakar Latvijas Radio raidījumā "Aktuālais temats" Ozols kategoriski noliedza, ka būtu ņēmis kukuli, un nosauca Beitānu par krāpnieku, turklāt tā domājot ne viņš viens. Ozols arī skaidroja, ka pēdējās divās dienās uz Šanhaju esot nosūtīts Latvijas valsts pārstāvis Roberts Stafeckis, kurš esot cilvēks ar nevainojamu reputāciju un ar kuru LIAA slēgusi atsevišķu līgumu. Arī Stafeckis esot apgalvojis, ka "Aerodium" nav izpildījis visus līgumā minētos punktus, piemēram, nav uzceltas telpas biznesa prezentācijas vajadzībām.

Ozols arī skaidroja, ka Latvijas paviljonam apmeklētāju esot mazāk nekā Lietuvas un Igaunijas. Turklāt "Latvijas Dzelzceļa" reklāma, kas sponsorējusi paviljona izveidi, esot krietni mazāka nekā "Lufthansa" reklāma, ko izvietojuši paši "Aerodium" pārstāvji.

Kā aģentūrai LETA sacīja KNAB preses pārstāvis Andris Vitenburgs, KNAB darbinieki jau veic visas nepieciešamās darbības, lai pārbaudītu un vērtētu personas minētos faktus saistībā ar kukuļa pieprasīšanu.

Vakar intervijā telekompānijas LNT raidījumam "900 sekundes" Ozols paziņoja, ka "Aerodium" ir iesaistīts valsts līdzekļu izkrāpšanā un nesaskaņas "World Expo 2010" paviljona lietā izmantojis, lai šantažētu LIAA.

Ozolam, kurš par "Aerodium" darbībām vērsies pie likumsargiem, esot rakstiski pierādījumi, ka uzņēmums iesaistīts lielu līdzekļu izšķērdēšanā, saņemot 2,5 miljonu latu finansējumu, lai Jelgavā uzceltu apjoma ziņā līdzīgu paviljonu kā Šanhajā, taču tas neesot izdarīts. Projektā valsts ieguldījums bijis 1,5 miljoni latu.

Jelgavā esot izveidota "butaforija" un darbu vēja tunelis nav sācis, jo to būtu pamanījuši vismaz vietējie iedzīvotāji, apgalvoja LIAA vadītājs.

Viņš norādīja, ka Beitāns licis noprast, ka vēlas divu dokumentu statusa pārskatīšanu Jelgavas projekta lietā, lai "būtu draugi". Pretējā gadījumā draudēts diskreditēt LIAA, kas tagad arī paveikts.

"Tagad LIAA izskatās slikti, (..) jo kārtējais veiksmes stāsts birokrātu dēļ draud izgāzties," ironizēja Ozols.

LIAA darbiniekiem radušās aizdomas, ka "Aerodium" mēģinās piedāvāt kukuļus šajā lietā, tomēr tas nav noticis, liecina Ozola teiktais.

Komentējot LIAA un "Aerodium" nesaskaņas "Expo" paviljona lietā, Ozols apgalvoja, ka Šanhajā uzceltajā vēja tunelī lidojuši tikai premjers un paši darbinieki, jo projekts joprojām nav nodots. Savukārt "Aerodium" pārstāvis Ansis Egle "900 sekunžu" tiešraidē šo apgalvojumu kategoriski noraidīja un aicināja vērot lidojumus "Expo" interneta resursos pieejamās video tiešraidēs.

Egle skaidroja, ka patlaban notiek izmēģinājumi un dienā lido ap 30 cilvēku, lai saprastu, kā apmeklētāju plūsmu palielināt.

Kamēr Ozols norādīja, ka saņemta "Expo" rīkotāju vēstule ar pretenzijām par paviljona trūkumiem, Egle apgalvoja, ka viņa priekšā ir vērienīgās izstādes biroja vēstule, kurā teikts, ka Latvijas paviljons strādā kopš "Expo" atklāšanas.

Atšķiras arī abu pušu viedoklis par to, vai valstij vēl jāmaksā "Aerodium" par paviljonu. Ozols norāda, ka 200 000 latu rēķins par elektrību piestādīts nekaunīgi, jo valsts šādus izdevumus jau vienreiz apmaksājusi, savukārt pārējie 220 000 latu tiks maksāti tikai tad, kad tiks saņemti dokumenti par paviljona nodošanu ekspluatācijā un kavēšanās iemesliem.

Ozols informēja, ka uz Šanhaju kā eksperts nosūtīts Roberts Stafeckis, kurš piedalījies Latvijas paviljona izveidē iepriekšējā "Expo". LIAA cer, ka viņš nedēļas laikā atrisināt problēmas ar paviljona dokumentāciju.

Ozols arī apstiprināja, ka atkāpies no Latvijas projekta vadīšanas "Expo". Ozols šādu lēmumu pieņēmis saistībā ar iespējamo interešu konfliktu, ko lūdzis izvērtēt arī KNAB.

Kā ziņots, LIAA noslēgusi līgumu ar SIA "Aerodium" 2,55 miljonu latu vērtībā par vertikālā vēja tuneļa būvi un Latvijas paviljona izveidi starptautiskajā izstādē "World Expo 2010".

"World Expo 2010" norisinās Šanhajā no 2010.gada 1.maija līdz 31.oktobrim.

Šī gada "World Expo" pamattēmai "Labāka pilsēta, labāka dzīve" ir noteiktas vairākas apakštēmas, kas nosaka galveno vadlīniju valsts ekspozīcijai izstādē. Latvijas apakštēma "Zinātnes un tehnoloģiju inovācija pilsētā" un prezentācijas tēma "Lidojošā Latvija, kur Austrumi satiek Rietumus" uzrunā izstādes apmeklētājus ar netradicionāliem risinājumiem inovatīvo tehnoloģiju jomā un vienlaicīgi piesaka Latviju un Rīgu kā reģionālo starptautisko lidojumu centru, kā arī austrumu un rietumu biznesa tikšanās vietu.

Galvenais Latvijas paviljona ekspozīcijas elements ir "Aerodium" vertikālais vēja tunelis.

Latvijā

Valsts aizsardzības dienesta karavīri Sēlijas militārā poligona dronu mācību un testēšanas poligonā aizvadījuši noslēdzošās bezpilota lidaparātu rotas līmeņa mācības, kurās, izmantojot dažādus bezpilota lidaparātu modeļus, trenēja spēju identificēt un iznīcināt pretinieku, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrijā.

Svarīgākais