Jaunākie alus nozares un Valsts ieņēmumu dienesta dati liecina, ka līdz ar akcīzes nodokļa pieaugumu martā par 51% un ieviestajiem PET iepakojuma ierobežojumiem, strauji samazinājies Latvijā saražotā un patērētā alus daudzums. VID dati rāda, ka Latvijas alus tirgus kritums martā sasniedzis 15% un tā ražošanas apjomi samazinājušies par 35%, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn. Nozares apkopotā informācija arī liecina, ka līdzīgas tendences saglabājušās aprīlī, kad alus tirgus samazinājās par 12%.
Atšķirībā no alus nozares, kas šobrīd piedzīvo lejupslīdi, stiprā alkohola patēriņš (+10%) un tā imports (+10,7%) turpina palielināties.
Atšķirībā no alus nozares, kas šobrīd piedzīvo lejupslīdi, stiprā alkohola patēriņš (+10%) un tā imports (+10,7%) turpina palielināties.
“Kritums alus tirgū bija sagaidāms, jo alus tirgus pēdējos gados Latvijā stagnē un turas virs ūdens, pateicoties pierobežas tirdzniecībai ar Igauniju, kas veido aptuveni 10% no visa Latvijas alus tirgus. Šī situācija spilgi apliecina, cik svarīga ir pārdomāta un konkurētspējīga nodokļu politika, lai kāda no tautsaimniecības nozarēm spētu veiksmīgi pastāvēt,” atzīst Latvijas Alus darītāju asociācijas vadītāja Ināra Šure.
Dati arī rāda, ka attiecīgi par 10% martā un 15% aprīlī samazinājušies alus tirdzniecības apjomi PET iepakojumā, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo laika posmu. To neapšaubāmi ietekmēja lēmums no 1. marta ierobežot alus tirdzniecību šajā iepakojuma veidā, un sagaidāms, ka šis kritums turpināsies vēl pāris mēnešus.
“Gan akcīzes nodokļa likmes pieaugums, gan PET ierobežojumi veicinājuši arī to, ka akcīzes nodokļa ieņēmumi atpaliek no planotajiem par aptuveni 10%. Citiem alkoholiskajiem dzērieniem gan tas tiek iekasēts, kā plānots, kas norāda uz alus nozares sarežģīto situāciju,” saka I.Šure.
Alus nozares pārstāvji gan atzīst, ka maija mēnesis ražotājiem ir iesācies veiksmīgi, pateicoties labvēlīgajiem laika apstākļiem. Ja laika apstākļi lutinās arī turpmāk un uz Latvijas simtgades svinību pasākumiem vasarā ieradīsies daudz tūristu, tad alus nozares kritums šī gada pirmajos mēnešos gada griezumā varētu izlīdzināties.
“Alus tirdzniecībai ir izteikti sezonāls rakstus, jo, iestājoties siltākam laika periodam un palielinoties ārvalstu tūristu skaitam, alus pārdošanas apjomi būtiski pieaug. Faktiski alus ražotāji vasarā nopelna sev iztiku izdzīvošanai ziemas mēnešos, jo vasarā alus pārdošanas apjomi var būt līdz pat divām reizēm lielāki,” aklāj I.Šure.