NBS karavīrus un kravas transportēs Norvēģijā un Krievijā reģistrēti uzņēmumi

Nacionālo bruņoto spēku (NBS) kontingenta un dažādu kravu transportēšanu pa gaisu un jūru veiks Norvēģijā un Krievijā reģistrēti uzņēmumi. Kopējā līgumcena ir 278 265 lati, un šajā konkursā bija vairākas pozīcijas, liecina iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā publicētā informācija.

Iepirkums par NBS kontingenta un dažādu kravu transportēšanu pa gaisu un jūru tika uzsākts jau 2008.gadā un izsludināts kā atklāts konkurss, taču netika saņemts neviens nolikuma prasībām atbilstošs piedāvājums, un konkurss tika izbeigts bez rezultāta.

Pēc atklāta konkursa noslēguma iepirkums tika rīkots atkārtoti kā publiska sarunu procedūra, tas ir, tika publicēts paziņojums IUB mājaslapā par sarunu procedūras rīkošanu. Sarunu procedūra notika divos posmos. Pirmajā posmā pretendenti iesniedza kvalifikāciju apliecinošus dokumentus, otrajā posmā tika vērtēti to pretendentu tehniskie un finanšu piedāvājumi, kurus komisija atzina par kvalifikācijas prasībām atbilstošiem.

Līdz 2009.gada 7.decembrim tika saņemti septiņu kandidātu pieteikumi ar kvalifikācijas dokumentiem. Iepirkuma komisijai izvērtējot iesniegtos pieteikumus un kvalifikācijas dokumentus par atbilstošiem, nolikuma prasībām tika atzīti divu kandidātu - Krievijas uzņēmuma OAO "Aviacon Zitotrans" un Norvēģijas uzņēmuma AS "Aircontact" - iesniegtie pieteikumi. Šiem diviem kandidātiem arī tika lūgts iesniegt piedāvājumus sarunu procedūrai, kura noslēdzās 28.maijā un par ko šā gada 1.jūnijā tika publicēts paziņojums IUB mājaslapā.

Sarunu procedūras rezultātā ir plānots noslēgt vispārīgo vienošanos. Vienošanās tiks slēgta ar abiem pretendentiem, kuri iesnieguši piedāvājumus.

Norvēģijas kompānija "Aircontact" esot viena no lielākajām skandināvu brokeru kompānijām, kas nodrošina visa veida pārvadājumus visā pasaulē.

Savukārt Krievijas kompānija "Aviacon Zitotrans" ir tiešais pārvadājumu nodrošinātājs, kas nodarbojas tikai ar kravas gaisa pārvadājumiem - kompānijai ir vairāki pašai savi kravas lidaparāti. Kompānija veic transportēšanas pakalpojumus visā pasaulē arī ANO, nodrošinot kravu piegādi dabas katastrofās un militāros konfliktos cietušām teritorijām. Kompānija ir tiešais pārvadājumu veicējs nevis brokeris, kā tas parasti ir avio pārvadājumu jomā, un tas varētu ievērojami samazināt pārvadājumu izmaksas, uzskata AM.

Katra no trim līgumu sadaļām ir 92 755 latu vērtībā.

NBS komandieris ģenerālmajors Juris Maklakovs aģentūrai LETA atzina, ka daudzus stratēģiskos pārvadājumus NATO vajadzībām veic Krievijas un Ukrainas uzņēmumi, jo viņiem ir tādas iespējas. Tieši stratēģiskie pārvadājumi ir viens no NATO kritiskajiem punktiem, tādēļ arī tiek piesaistītas tās valstis, kuras ir spējīgas nodrošināt lielos apjomos pārvadāt šīs kravas. Maklakovs atzīmēja, ka savulaik finanšu trūkuma dēļ Latvija atteicās no domas par kravas lidmašīnas iegādes, tādēļ arī bija jāmeklē partneri, kas šos pārvadājumus veiktu.

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.