Īsteni velofanātiķi no saviem divriteņiem šogad nenokāpa pat tās dažas dienas, kad ārā bija tuvu divdesmit grādiem mīnusā, bet tagad ielās ir jau visi rūcošie un nerūcošie braucamie, kam nav jumta. Pēdējo sezonu īpatnība tā, ka pārvietošanās līdzekļi kļūst arvien daudzveidīgāki, un brīžam pat nav skaidrs, pa kurieni tādam ērmam jābrauc.
Motosezonas atklāšanas pasākums ar tradicionālo braucienu pa Rīgas ielām notiks šīs nedēļas nogalē. Tūkstošiem motociklu no visas Latvijas pulcēsies sestdienas rītā pie lielveikala Mols un pulksten 13 dosies goda aplī pa Pārdaugavu, un tad atkal atpakaļ uz 11. novembra krastmalu, lai tur baudītu pavasarīgu burziņu. Tas jāņem vērā arī visiem nemotociklistiem, jo satiksme būs slēgta krastmalā un arī vairākās ielās - parādes brauciena laikā tās maršrutā no Dienvidu līdz Vanšu tiltam. Laikapstākļu prognoze šobrīd ir laba.
Arvien vairāk sieviešu
Pērn lietus gāza kā no spaiņiem un sezonas atklājējus kārtīgi izmērcēja. Taču vairākums motociklistu jau vairākas nedēļas kā izbraukuši pilsētas ielās, tāpat arī mopēdi. (Motorolleri tie paši mopēdi vien ir.) Ceļu satiksmes drošības direkcijas Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris stāsta, ka to skaits nu jau pārsniedz motociklu skaitu. Cilvēki arvien vairāk novērtē mopēdu ērtumu pilsētas satiksmē - tie ir lēti, veikli un pietiekami ātri. Kleitā vai uzvalkā ērti uzsēsties. Taču, ja nepieciešams doties arī ārpus pilsētas, tad piemērotāks ir motocikls. Tur ātrumi citi. Starp citu, A kategorija kļūst arvien populārāka sieviešu vidū. Ja kopumā no visiem motociklistiem sievietes ir viena 20. daļa, tad pērn A kategoriju ieguvušo vadītāju vidū sievietes jau ir vairāk nekā viena desmitā.
Ar motocikliem un mopēdiem viss ir vienkārši. Ja kategorija atbilstoša, sēdies virsū un baudi brīvību no sastrēgumiem. Tikai jāuzmanās no autovadītājiem. Viņiem sezonas sākumā ir jāpieradinās atkal skatīties spoguļos. Taču pēdējos gados parādījušies arī tādi pārvietošanās līdzekļi, par kuriem reizēm nav saprotams, pa kurieni tādiem jābrauc - ietvi vai ielas braucamo daļu: visādi skūteri, motorizēti skrejriteņi un monocikli. Pēdējais ir tāds jocīgs spainis ar vienu riteni, kas, pārdabisku spēku balstīts, ļauj noturēt līdzsvaru bez dižām pūlēm.
Dīvaiņiem jāpaliek uz ietves
Satiksmes noteikumos visi pārvietošanās līdzekļi, ko nevar klasificēt kā velosipēdu, mopēdu vai motociklu, tiek uzskatīti par sporta un atpūtas inventāru. Ar tādu drīkst pārvietoties tikai pa ietvēm vai velosipēdu ceļiem, bet uz kopējās brauktuves ne. Tiek pieņemts, ka ātrāk par 25 kilometriem stundā tie nepārvietojas, tātad ļoti smagas traumas nedraud ne tā lietotājam, ne gājējam, kurā tāds riteņērms ietriecas. Taču, papētot tuvāk tirgotāju piedāvājumu, izrādās, ka pieejami elektriskie skūteri, kas attīsta arī 35 kilometrus stundā. Pie šāda ātruma 120 kilogramu trieciens var būt visai sāpīgs. Ir arī lieli un smagi motoskrejriteņi, kas, nemākulīgi vadīti, var izraisīt ļoti nepatīkamas sekas. Juris Teteris dod padomu, ka lietotājam jāizvērtē šādu aparātu tehniskās iespējas un savas prasmes. Vēlams lietot ķiveri, varbūt arī elkoņsargus, un pilnīgi noteikti nevajag triekties lielā ātrumā cauri ļaužu pilnai pieturai vai braukt pa biezi apdzīvotu ietvi. Visiem uz ielas ir tiesības justies komfortabli un droši, un pirmām kārtām tas attiecas uz gājējiem, kas ir visneaizsargātākie satiksmes dalībnieki.
Prasmes visiem jāatsvaidzina
Savs vārds par jauno sezonu sakāms arī apdrošinātājiem. Latvijas klimata specifika ir tāda, ka velo un moto vadītāji uz saviem braucamajiem kāpj pēc dažu mēnešu pauzes, kad prasmes ierūsējušas. Tās jāatsvaidzina. Motociklistiem pagājušās nedēļas nogalē pat tika organizētas bezmaksas drošas braukšanas apmācības, velosipēdisti mācās paši. Taču gan vieniem, gan otriem gadās, ka nesanāk. Kompānija BTA Baltic Insurance Company informē, ka ceturtā daļa no visiem reģistrētajiem velobraucēju negadījumiem notiek nevis sadursmē ar citu transportlīdzekli, bet braucējam pašam nokrītot no velosipēda un savainojoties. Tas ir otrais biežākais negadījumu cēlonis pēc sadursmes ar automašīnu. Motociklistiem pašu kļūme par kritiena un traumu iemeslu bijusi trešdaļā gadījumu. Protams, apdrošinātāja vēstījums ir - nāciet visi apdrošināties. Taču skaidrs, ka vēl nozīmīgāk ir arvien uzlabot savas satiksmes dalībnieka prasmes. Jo īpaši pavasarī.
***
Motostatistika
Uz 01.01.2018. reģistrēti:
• mopēdi 30 666
• motocikli (+ tricikli) 22 177
A kategorijas tiesības:
• vīrieši 10 4243
• sievietes 5507
2017. gadā A kategoriju ieguva:
• vīrieši 2205
• sievietes 226 .