SAB: Krievija mekles jaunas taktikas, lai realizētu Kremļa ietekmes operācijas

© TASS / Scanpix

Kremlis arī turpmāk izmantos līdz šim piekopto ietekmes operāciju modeli, taču, pieaugot rietumvalstu spējai atpazīt un pretoties Kremļa īstenotajām ietekmes operācijām, Krievija varētu meklēt jaunas taktikas, secināts Satversmes aizsardzības biroja (SAB) 2017.gada darbības pārskatā.

SAB uzsvēra, ka Krievijas informatīvās ietekmes un propagandas aktivitātēm Rietumvalstīs joprojām tiek tērēti ievērojami līdzekļi. Vērienīgākie no propagandas projektiem ir telekanāls "RT" un multimediju platforma "Sputņik", kuru darbības nodrošināšanai un pieejamības paplašināšanai tiek atvēlēti ievērojami līdzekļi. Tomēr kopumā Kremļa propagandas mediju ietekme Rietumvalstīs ir visai ierobežota un to ieguldījums Kremlim izdevīgu procesu virzīšanā ir mazs.

Līdztekus tradicionālajām propagandas metodēm Kremlis 2016. un 2017.gadā Rietumvalstīs ir izvērsis vairākas sarežģītas ietekmes operācijas, kas bija pieskaņotas vēlēšanām ASV, Francijā un Vācijā un kas tika īstenotas ar mērķi ietekmēt vēlēšanu rezultātus, uzskata SAB.

Šajās operācijās tika izmantota dažādu metožu kombinācija, un Krievija atbildību par tām slēpa, secināja birojā. SAB skaidroja, piemēram, kiberspiegošanas rezultātā bija iegūti politiķu e-pasti, internetā un medijos tika selektīvi publicēti dokumenti, tam tika pieskaņotas informatīvas kampaņas, šīs ziņas komentējot dažādiem ekspertiem, ziņas ar komentāriem pārpublicējot citos medijos. Tāpat organizētas "troļļošanas" kampaņas un aktivitātes sociālajos tīklos, un daļa no šīm aktivitātēm tika robotizēta, lai sasniegtu masveidīgu rezultātu. Reālā informācija tika kombinēta ar viltus ziņām.

SAB prognozē, ka arī turpmāk Kremlis var izmantot līdzīgu ietekmes operāciju modeli. Tomēr līdz ar katru šādu gadījumu rietumvalstu vērība un līdz ar to arī spēja pretoties šādām operācijām pieaug, kas varētu likt Kremlim pārskatīt izvēlētās metodes, meklējot citu ietekmes operāciju taktiku.

Latvijā

Vācijas interneta tirdzniecības uzņēmums "Zalando" trešdien paziņoja, ka grasās iegādāties konkurentu "About You" par 1,1 miljardu eiro, lai radītu Eiropas platformu, kas spētu labāk konkurēt ar Ķīnas interneta tirdzniecības milžiem.