Starptautiskās lidostas "Rīga" prioritātei šogad jābūt pasažieru termināļa attīstībai, tiekoties ar lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāju Ilonu Līci, valdes locekļiem Laumu Jenču, Normundu Feierbergu un padomes priekšsēdētāju Juri Kanelu, teica satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
Pagājušajā gadā lidosta "Rīga" sasniegusi jaunu rekordu, apkalpojot vairāk nekā sešus miljonus pasažieru, kas ir par 12,9% vairāk nekā 2016.gadā. Savukārt kravu apjoms lidostā pērn pieaudzis par gandrīz trešdaļu, veidojot 51% no Baltijas valstu aviokravu tirgus.
Satiksmes ministrs atzinīgi novērtēja ievērojamo pasažieru skaita un aviokravu pieaugumu, jo īpaši stratēģiski nozīmīgo tranzīta pasažieru skaita pieaugumu. Ministrs akcentēja, ka šogad un turpmākajos gados tieši pasažieru termināļa attīstībai ir jābūt lidostas "Rīga" prioritātei.
Līce informēja, ka starptautiskās lidostas "Rīga" attīstības sestājā kārtā plānotais pasažieru termināla publiskās daļas paplašinājums būs moderns un daudzfunkcionāls pasažieru apkalpošanas komplekss, kas ietvers plašu un modernu reģistrācijas zāli un drošības kontroles zonu, piedāvās jaunas iepirkšanās iespējas, kafejnīcas un restorānus.
Tāpat kompleksā atradīsies plaša bagāžas saņemšanas zāle un mūsdienīgas bagāžas šķirošanas telpas. Jaunais termināla paplašinājums būs integrēts un savienots ar "Rail Baltica" dzelzceļa staciju, veidojot mūsdienīgu, multimodālu satiksmes centru. Jaunā pasažieru termināla publiskās daļas būvniecību plānots pabeigt 2022.gadā - vienlaikus ar "Rail Baltica" dzelzceļa savienojumu un staciju, teica Līce.
Viņa arī atzīmēja, ka lidosta "Rīga" turpina nostiprināt pozīcijas kā ērts tranzīta mezgls, lai dotos tālāk uz citiem galamērķiem. Pērn šajā segmentā pasažieru skaits pieaudzis par vairāk nekā 20%. Ik dienu lidosta apkalpo teju 17 000 ielidojošo un izlidojošo pasažieru.
Pagājušā gada decembrī tranzīta pasažieru skaita pieaugums sasniedza visaugstāko rādītāju, palielinoties par gandrīz 40%. Vidēji tranzīta pasažieru īpatsvars lidostā "Rīga" bija 29%, pieaugot par vairāk nekā 20% salīdzinājumā ar 2016.gadu. Arī tiešo pasažieru skaits pērn audzis par 11,6%. Aviācijas nozare attīstās arī reģionā kopumā - Baltijas valstu lidostās pasažieru skaits pērn pieaudzis par 12,5%, sasniedzot 13,7 miljonus pasažieru.
Populārākie galamērķi 2017.gadā bija Londona, Maskava un Frankfurte. Maskavas virzienā bija vērojams 11,5% pasažieru pieaugums, kas saistīts ar transfēra pasažieru pieaugumu šajā virzienā par 18,3% un tiešo pasažieru pieaugumu par 9,1%. Populārākie tranzīta galamērķi, kurp pasažieri visbiežāk ceļojuši caur lidostu "Rīga", pērn bija Tallina, Viļņa, Maskava, Helsinki un Sanktpēterburga.
Strauju pieaugumu 2017.gadā lidostā "Rīga" piedzīvoja gaisa kravu apkalpošanas tirgus, apkalpoto kravu apjomam pieaugot par 29,2%. To veicināja gan aviokompānijas "Turkish Cargo" pirmā Baltijā regulārā kravas reisa atklāšana, gan arī veiksmīgais "Latvijas Pasta" sadarbības projekts ar e-komercijas gigantu "Alibaba", kā rezultātā Rīgas lidostā tika apkalpotas pasta kravas no Ķīnas.
Lai nodrošinātu aizvien pieaugošās ceļotāju plūsmas ērtības, lidosta 2017.gadā pilnveidoja pasažieru termināli - tika izbūvēta jauna ventilācijas sistēma reģistrācijas zālē, paplašināta drošības kontroles zona, iegādāti jauni krēsli uzgaidāmajām zālēm un iekāpšanas sektoriem. Pēc plašas pārbūves izlidošanas zonā lidostā ir gan atvērta jauna, plaša biznesa zāle, dažādi veikali un kafejnīcas, gan arī pasažieriem tiek piedāvāti dažādi pakalpojumi: SPA un skaistumkopšanas salons, kā arī specializētā vīriešu frizētava, informēja Līce.
2017.gadā no lidostas "Rīga" tika atklāti teju 20 jauni galamērķi, un vairākas aviokompānijas ir jau izziņojušas jaunos maršrutus vasaras sezonai - Lisabona, Kutaisi, Gdaņska, Bordo, Malaga un citi.
Turpinot attīstīt un pilnveidot starptautiskās lidostas "Rīga" infrastruktūru, lai efektīvāk un videi draudzīgāk apkalpotu aizvien pieaugušo pasažieru un lidojumu skaitu, lidosta pērnruden sāka īstenot vērienīgu Kohēzijas fonda (KF) finansētu projektu, kura mērķis ir uzlabot vides un drošības pasākumus lidostā, sekmējot klimata politikas mērķu sasniegšanu, mazinot lidostas saimnieciskās darbības ietekmi uz vidi, kā arī paaugstinot infrastruktūras energoefektivitāti. Projekts paredz arī drošības infrastruktūras uzlabojumus ar mērķi mazināt terora draudu riskus un uzlabot nododamās bagāžas drošības pārbaužu kvalitāti.
Ar KF atbalstu plānots lidlaukā izbūvēt otro ātro nobrauktuvi 12 090 kvadrātmetru platībā, kas saīsinās gaisa kuģu ceļu nobraukšanai no skrejceļa un manevrēšanas zonā. Savukārt projekta ietvaros plānotā peronu manevrēšanas ceļu ass līnijas gaismas sistēmas ierīkošana nodrošinās, ka sliktas redzamības apstākļos gaisa kuģi varēs ātri nobraukt uz stāvvietām, atbrīvojot skrejceļu, tādējādi palielinot skrejceļa kapacitāti un samazinot manevrēšanas distanci un laiku. Tāpat iecerēts izbūvēt neatliekamās medicīniskās palīdzības un aviācijas glābšanas un meklēšanas helikopteru nosēšanās laukumu, kā arī iegādāties jaunākās paaudzes sprāgstvielu atklāšanas iekārtas.
Kā ziņots, lidostas "Rīga" veidojamās "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojekta izstrāde izmaksās 4,5 miljonus eiro. Kopējais projektējamās līnijas garums ir 4,4 kilometri. "Rail Baltica" dzelzceļa stacija lidostā "Rīga" tiks izvietota uz estakādes, kas stiepsies visā lidostas teritorijā divu kilometru garumā, vienā līmenī ar perspektīvā termināla reģistrācijas zāli.
Plānā paredzēts 400 metru perons, kas nodrošinās starptautisko vilcienu un piepilsētas vilciena apkalpošanu. Šī projekta ietvaros tiks izbūvēts arī jauns dzelzceļa pārvads pāri Kārļa Ulmaņa gatvei, uzbērums posmā no Imantas līdz lidostai 2,3 kilometru garumā. Infrastruktūras izveide dos iespēju izveidot arī kravu atzara pieslēgumu lidostas teritorijai.
Konkursā uzvarējusī pilnsabiedrība "Prosiv", kurā apvienojušies Itālijas uzņēmums "Sintagma", Slovākijas uzņēmums "Prodex" un Latvijas uzņēmums "Vektors T".
Starptautiskā lidosta "Rīga" ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs. No lidostas "Rīga" ziemas sezonā iespējams doties uz vairāk nekā 70, bet vasaras sezonā - uz gandrīz 90 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības. 2017.gadā lidosta "Rīga" apkalpoja vairāk nekā sešus miljonus pasažieru - 45% no kopējā Baltijas valstu pasažieru skaita.