No 15. septembra Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) veicis apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus – malus modernizēšanu, kā rezultātā divreiz vairāk vieglo automašīnu īpašnieku iekļūs pazeminātā riska klasēs. Līdz šim tādu īpašnieku skaits veidoja 38 procentus, bet kopš otrdienas šajā kategorijā atrodas jau 77,4 procenti transportlīdzekļu īpašnieku.
Vieglajiem transportlīdzekļiem vislielākais procentuālais pieaugums ir vērojams tieši pašā labākajā –17. – riska klasē: no līdzšinējā viena procenta auto īpašnieku tas pieaudzis līdz gandrīz sešiem procentiem.
"To var skaidrot divējādi. Pirmkārt, daļai transportlīdzekļu īpašnieku paaugstinās ieņemamā riska klase, jo savulaik, pārdodot veco un iegādājoties jaunu transportlīdzekli, tie nav pārnesuši riska klases jaunajam auto no līdzšinējā. Otrkārt, ja vienam īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas auto, tiem automātiski veidojas viena kopēja klase, kuru nosaka, ņemot vērā visu piederošo auto apdrošināšanas vēsturi par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Līdz šim, iegādājoties vēl vienu transportlīdzekli, tas automātiski iekļuva sākumklasē. Šo abu faktoru rezultātā lielai daļai transportlīdzekļu īpašnieku uzlabojas ieņemamā riska klase," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Pēc jaunajiem principiem aprēķinot riska klases, sākumklasē jeb 6. klasē ir 20,1 procents vieglo transportlīdzekļu īpašnieku agrāko gandrīz 60 procentu vietā. Pazemināta riska jeb bonus klasēs (no 7. līdz 17.) ir 77,4 procenti īpašnieku agrāko 38 procentu vietā. Savukārt paaugstināta riska jeb malus klasēs vieglo transportlīdzekļu īpašnieku īpatsvars saglabājies esošajā līmenī – 2,5 procenti (iepriekš 2,2 procenti) no visiem transportlīdzekļu īpašniekiem.
"Pēc sistēmas modernizēšanas un klašu pārrēķināšanas, ņemot vērā vienpadsmit gadu apdrošināšanas periodu, ievērojami uzlabojusies Bonus – malus risku klašu struktūra. Tajā būtiski samazinājies sākumklasē esošo īpašnieku īpatsvars, bet tā vietā tas palielinājies bonus klasēs, kas ir laba ziņa daudziem autovadītājiem. Pēc sistēmas izmaiņām būs arī neapmierināti autoīpašnieki, kas atrodas malus klasēs un kuriem par OCTA polisi būs jāmaksā dārgāk," piebilst J. Stengrevics.