Valsts amatpersonas kārtējo gada deklarāciju par 2017.gadu no 15.februāra līdz trešdienai ir iesniegušas 19 767 valsts amatpersonas jeb 34,3% no kopējā amatpersonu skaita, kurām deklarācija jāiesniedz, informēja Valsts ieņēmumu dienestā (VID).
Atbilstoši VID rīcībā esošajai informācijai kārtējā gada deklarācija par 2017.gadu ir jāsniedz 57 676 valsts amatpersonām.
Izanalizējot saņemtās deklarācijas, VID ir konstatējis, ka daļā no tām atkārtojas vairākas līdzīgas kļūdas: netiek norādīti papildu valsts amatpersonas amatam ieņemtie amati un/vai noslēgtie uzņēmuma līgumi; netiek norādīts lietošanā esošs nekustamais īpašums; gadījumā, ja 2017. gadā valsts amatpersona ir sākusi lietot jaunu automobili (iegādājusies, iznomājusi vai tml.), deklarācijā netiek norādīts, kas noticis ar iepriekšējo automobili; nenorāda automobiļa vai arī cita kustama vai nekustama īpašuma pārdošanas rezultātā gūtos ienākumus; gadījumā, ja valsts amatpersonai 2017.gadā ir izveidojušās parādsaistības, proti, ņemts aizdevums, deklarācijā šis darījums netiek norādīts; netiek pieprasīta informācija no valsts reģistra par amatpersonas radiniekiem.
VID aicina visas tās valsts amatpersonas, kuras vēl tikai gatavojas iesniegt deklarāciju, pievērst īpašu uzmanību šiem deklarācijas punktiem un neskaidrību gadījumā konsultēties ar VID valsts amatpersonu datu administrēšanas speciālistiem, lai izvairītos no šādām vai jebkurām citām kļūdām.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka valsts amatpersonām no 15.februāra līdz 3.aprīlim jāiesniedz kārtējā gada valsts amatpersonas deklarācija par pagājušo gadu.
Deklarācijas jāiesniedz elektroniski, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Ja gadījumā ir nozaudēts VID piešķirtais EDS identifikators un parole, to vairs nav nepieciešams atjaunot. Gan valsts amatpersonas deklarāciju, gan jebkuru citu dokumentu iespējams iesniegt EDS, autorizējoties ar internetbankas rekvizītiem.
Aizpildot deklarāciju, pēc attiecīgās deklarācijas sadaļas atvēršanas tajā iespējams iegūt informāciju, kas par minēto personu pieejama dažādās valsts informācijas sistēmās un ir nepieciešama deklarācijas aizpildīšanai (par īpašumā vai kopīpašumā esošiem nekustamajiem īpašumiem, kas reģistrēti zemesgrāmatā; par valdījumā vai lietošanā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, kuri reģistrēti Valsts zemes dienesta pārziņā esošā valsts informācijas sistēmā "Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma"; par īpašumā vai valdījumā esošiem transportlīdzekļiem, kuri reģistrēti VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" pārziņā esošā valsts informācijas sistēmā "Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs"; par gūtajiem ienākumiem, kas deklarēti VID, un dati (vārds, uzvārds, radniecība) par laulāto, vecākiem, brāļiem, māsām un bērniem, kas pieejami Iedzīvotāju reģistrā, kā arī informāciju par papildus ieņemamajiem amatiem no VID rīcībā esošiem datiem.
VID aicina, aizpildot deklarāciju, izmantot šo iespēju, taču vienlaikus atgādina, ka valsts amatpersonas pienākums ir pārbaudīt un, ja nepieciešams, arī precizēt un papildināt šo informāciju.
Deklarācijas publicējamā un nepublicējamā daļā ir sadaļa "Cita informācija". Tajā iespējams norādīt informāciju, kas pēc deklarācijas iesniedzēja ieskatiem sniedz pilnīgāku priekšstatu par valsts amatpersonas mantiskā stāvokļa izmaiņām deklarēšanas periodā.
Iesniegtās deklarācijas iespējams arī precizēt, taču tikai viena mēneša laikā pēc tam, kad iesniegtā deklarācija publiskota VID tīmekļvietnē esošajā publiskojamo datu bāzē. Lai precizētu iesniegto deklarāciju, amatpersonai ir jāvēršas VID, izmantojot EDS, un jāpamato precizējumu nepieciešamība.
Valsts amatpersonas deklarācijas iesniegšanu pienākumu un kārtību nosaka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā". Plašāka informācija par to, kas ir valsts amatpersonas, amatpersonu deklarācijas iesniegšanas kārtība un termiņi, kā arī uzskatāms metodiskais un informatīvais materiāls (ar vizuālu pamācību) par deklarācijas iesniegšanu pieejams VID tīmekļvietnes sadaļā "Privātpersonām/Valsts amatpersonām".