Alkoholisko dzērienu cenu kāpums daļā lielveikalu ir krietni lielāks, nekā stājoties spēkā jaunajām akcīzes nodokļa likmēm, prognozēja Valsts ieņēmumu dienests (VID). Par produkcijas sadārdzināšanos tāpat brīdināja alkohola ražotāji, tomēr arī viņu paredzējumi bija pieticīgāki nekā cenu izmaiņas, kas šobrīd redzamas vairāku veikalu plauktos.
Pieaugot valsts budžeta vajadzībām, akcīzes nodoklis alkoholam tiek celts teju katru gadu. Arī šis gads nebija izņēmums, un 1. martā gandrīz visiem alkoholiskajiem dzērieniem pieauga akcīzes nodokļa likmes.
Aprēķini un realitāte
Valsts ieņēmumu dienests pēdējā februāra dienā informēja, ka, īstenojot samērīgu un pakāpenisku akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanas politiku, 2018. gada 1. martā mainās akcīzes nodokļa likmes visiem alkoholiskajiem dzērieniem, tajā skaitā alum. Pēc VID aprēķiniem, puslitra 5% alus pudeles cena, piemērojot jaunās akcīzes nodokļa likmes, veikalos varētu sadārdzināties par septiņiem centiem, vīna pudeles (0,75 l) cena pieaugtu par aptuveni 13 centiem, bet puslitra 40% degvīna pudele maksātu par 53 centiem dārgāk.
Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) aprēķini nebija tik optimistiski, proti, pēc asociācijas datiem, puslitra alus pudeles varētu sadārdzināties par desmit centiem, vīna pudele - par 15 centiem, savukārt 40% dzēriens pēc akcīzes nodokļa izmaiņu stāšanās spēkā varētu cenā pieaugt par aptuveni 1,50 eiro.
Izpētot Rimi, Maxima un Mego veikalu piedāvājumu 27. februārī un 2. martā, Neatkarīgā secināja, ka atsevišķos veikalos pudele alus sadārdzinājās krietni vairāk, nekā VID aprēķinātie septiņi centi un LANA prognozētie desmit centi par pudeli. Rimi veikalā puslitra Aldaris 1865 pudele pēc akcīzes nodokļa piemērošanas maksāja par 26 centiem dārgāk, Mego - par 17 centiem dārgāk. Vienīgi Maxima šis alus 2. martā maksāja tieši par septiņiem centiem dārgāk nekā februāra beigās.
Rīgas šampanietis sadārdzinājās, sākot ar 13 centiem (Maxima), līdz 30 centiem (Mego) par pudeli. Savukārt degvīna Stolichnaya Premium Vodka litra pudeles cena pieauga par 2,24 eiro (Rimi) un 2,46 eiro (Mego). Maxima pagājušonedēļ šim alkoholiskajam dzērienam bija akcija, un tas gan pirms, gan pēc akcīzes nodokļa likmju kāpuma maksāja vienādi.
LANA valdes loceklis Pāvels Fiļipovs gan iepriekš brīdināja par iespējamu cenu kāpumu alkoholam. «Šogad vairāki faktori ietekmēs dzērienu cenu; papildus akcīzes nodokļu kāpumam būtiski kāpušas arī stikla materiāla pārstrādes cenas, kas varētu palielināt produktu izmaksas un attiecīgi cenu,» sacīja Amber Distribution Latvia vadītājs P. Fiļipovs.
Lētā alkohola paradīzei gals
Valsts ieņēmumu dienests, informējot par akcīzes nodokļa izmaiņām alkoholam, uzsver, ka tagad Latvijā piemērojamā akcīzes nodokļa likme stiprajam alkoholam būs līdzvērtīga Lietuvā piemērojamai nodokļa likmei, taču salīdzinājumā ar Igauniju tā saglabāsies būtiski zemāka.
Pārlūkojot Rimi veikalu plauktus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, jāsecina, ka ne visos gadījumos akcīzes nodokļa likmei ir izšķiroša nozīme cenas veidošanā. Piemēram, rums Captain Morgan Black Spiced 0,7 litru pudele Rīgā šobrīd maksā dārgāk nekā Tallinā un Viļņā. Starp trim Baltijas valstu Rimi veikaliem šobrīd lētākais Rīgas melnais balzams, upeņu, 0,7 litru pudelē nopērkams Latvijā, jo šim dzērienam ir atlaide. Savukārt Captain Morgan Black Label rums - Lietuvā.
Nākotnē vēl dārgāk
Saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli akcīzes nodokļa likmes alkoholam turpinās kāpt arī nākamgad un 2020. gadā. Šogad akcīze (ieskaitot PVN) vīnam palielinājās par aptuveni 16 santīmiem litrā, bet nākamo divu gadu laikā vīnam plānots nodokļa kāpums vēl par 23 centiem. Alkoholisko dzērienu, kuru stiprums mērāms no 15 līdz 22 grādiem, cena akcīzes nodokļa izmaiņu dēļ pieaugtu par aptuveni 42 centiem litrā. Nodokļa izmaiņas gaida arī stipro alkoholu, sadārdzinot degvīna litru par aptuveni 1,60 eiro.
«Neaizmirsīsim, ka pierobežas tirdzniecība tikai no līdzšinējās alkohola akcīzes un PVN nodokļa iekasēšanas ir nesusi vairāk nekā 40 miljonus eiro 2017. gadā. Uzskatām, ka nodokļu politikas īstenotājiem tik tiešām vajadzētu pārskatīt akcīzes likmes plānu 2019. un 2020. gadam. Esam gatavi dialogam un kopējam, strukturētam darbam,» norāda LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.