Pirms nedēļas Jūrmalas domes deputāts Ilmārs Ančāns (Mūsu zeme) domes sēdē, kurā skatīja jautājumu par Raimonda Munkevica (Jūrmala – mūsu mājas) atsaukšanu no amata, atzinās, ka bērnībā ir spārdījis holokausta upuru pīšļus, un stāstīja par Izraēlas valsts specdienesta Mossad veidošanos.
Deputāta izteikumus neviens neuzņemas vērtēt, jo Jūrmalas domē nav ne ētikas komisijas, ne ētikas kodeksa.
Jaunais Jūrmalas mērs Romualds Ražuks (PS) atzīst, ka I. Ančānam, visticamāk, ir kādi bērnības pārdzīvojumi, taču teiktais nekādā mērā nav saistāms ar domes priekšsēdētāja atsaukšanu:
"Sēdes vadītāja pienākums ir rūpīgi sekot, lai deputāts pieturas pie tēmas, pie apskatāmā jautājuma. Fiziski apturēt deputāta runas plūdus nav iespējams. Ar šādiem un līdzīgiem paziņojumiem deputāts pilnīgi iznīcina savu autoritāti un iespēju ietekmēt procesus. Saprotu I. Ančāna satraukumu, notiekot varas maiņai Jūrmalā, taču nevaru pieņemt viņa izteikumu saturu. Tas bija nelaikā, nevietā un aplami sasaistīts ar domes sēdē skatāmo vienkāršo jautājumu par R. Munkevica atbrīvošanu no ieņemamā amata. I. Ančāna izteikumi radīja neizpratnes un satraukuma pilnu rezonansi sabiedrībā, un, manuprāt, deputātam būtu jāatvainojas publiski par nepamatoti radītiem negatīviem pārdzīvojumiem. Holokaustu atzinusi ne tikai ebreju tauta, bet arī visa pasaule, tāpēc šā vārda lietošana nelaikā un nevietā aizskar ne tikai ebrejus, bet arī visus pārējos cilvēkus," uzskata R. Ražuks.
Izraēlas vēstniecība Latvijā no komentāriem atteicās. Neatkarīgajai no Izraēlas premjerministra Benjamina Netanjahu biroja neizdevās uzzināt arī Izraēlas valsts specdienesta Mossad viedokli par I. Ančāna izteikumiem, tāpat no komentāriem atteicās Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. Neatkarīgā šo jautājumu nosūtīja arī Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai, kura vakar to izskatīja.
"Es neesmu dakteris," īsi noteica Saeimas Juridiskā biroja vadītājs Gunārs Kusiņš. "Lai komisija izteiktu viedokli, ir jāiepazīstas ar faktoloģisko pusi, taču droši vien te parādītos vēl kāds cits viedoklis."
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš (TP) pauž personīgo viedokli un atzīst, ka ir neizpratnē par I. Ančāna izteikumiem, "taču komisija nevar vērtēt kādas pašvaldības deputātu izteikumus". "Mēs varam šo informāciju tikai pieņemt. Jaunajam Jūrmalas mēram varam lūgt izskatīt, lai Jūrmalas domes ētikas komisija izvērtē šos izteikumus," saka O. Spurdziņš. Savukārt Gunārs Laicāns (PS) apgalvo, ka šādi I. Ančāna "penterējumi" ir jau pierasta lieta. "Deputātam ir jāievēro ētikas kodekss. Pats personīgi I. Ančānu pazīstu ilgāku laiku, un viņa penterējumi nav nekas jauns. Nedod dievs, ka mēs dosim kādu slēdzienu, tad jau Saeimā varēs ieviest tādu maksas pakalpojumu un visi rindā varēs vērsties ar šādiem ierosinājumiem," jokodams teica G. Laicāns.
Saeimas deputātiem nav iespējas atsaukt kādu pašvaldības deputātu, vienīgais, ko tie var izdarīt – atsaukt visu domi.
***
Ilmārs Ančāns, Jūrmalas domes deputāts:
"Pirms 60 gadiem man bija 10 gadu, kad es ar diviem vīriešiem gāju pa mežu. Un nonācu dīvainā ieplakā. Šajā ieplakā bija daudz akmeņu. Ejot pāri šo laukumu, es redzēju vienu bērnu zābaciņu. Un es uzsitu pa šo bērnu zābaciņu, un no turienes izlidoja kauliņi. Kad es pārgāju otrā pusē, redzējām tantiņu. Piegājām pie šīs tantiņas, es atceros fotogrāfiski viņas seju, rokas, kā bija salikusi uz spieķa, un somiņu. Un viņa stāstīja par šo vietu. Viņa dzīvoja blakām. Tā bija ebreju apšaušanas vieta. Tie nebija akmeņi, tās bija ebreju asinis, sarecējušas ar smiltīm. (..) Beigās es jums uzdošu vienu jautājumu – vai jūs zināt, kāpēc specdienests Izraēlā saucās Mosads? Un tagad es jums dažos vārdos pateikšu šo – Masads ir kalns. Tas ir unikāls gadījums visā pasaules civilizācijas vēsturē. Romieši šo kalnu gribēja ieņemt, bet izraēlieši varonīgi cīnījās. Izraēlieši bija nolēmuši un izvirzījuši no sava vidus 10 cilvēkus, un šie 10 cilvēki pārgrieza visiem 2800 cilvēkiem rīkles, lai viņi nepadotos gūstā. Pēc tam no 10 cilvēkiem izvēlējās vēl vienu, kas pārgrieza visiem pārējiem. Pēdējais sev izdarīja nāvessodu. Tas ir izcilākais varoņdarbs, lai nepakļautos verdzībai un spīdzināšanai.