Kā rīkoties, ja braucot pie stūres, pārņem nogurums?

KADRS NO KAMPAŅAS RULLĪŠA. Vēlu vakarā vīrs piezvanīja sievai, ka beidzot brauc mājās. Visa nedēļa darbā tāda traka. Drīz būšot. Bet neatbrauca. Uz tilta aizmiga. Sekundes miegs uzveica © Ekrānšāviņš no avīzes

Ja cilvēku moka slāpes, viņam jāpadzeras, ja nāk miegs, ir jāpaguļ. Ceļu satiksmes drošības direkcija sāk kampaņu Apstājies, pirms atslēdzies.

Mūsdienu sabiedrībai raksturīgs hronisks miega trūkums, kas neizbēgami ietekmē satiksmes drošību. Pagājušajā gadā policijas statistikā reģistrēti 29 negadījumi, kuru oficiālais iemesls ir aizmigšana pie stūres. Taču, kā atzīst Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis, tā ir tikai aisberga redzamā daļa. Kopumā trešdaļai avāriju ar letālām sekām cēloņi paliek neatklāti. Vienkārši tiek konstatēts, ka mašīna piepeši mainījusi braukšanas trajektoriju - nobraukusi no ceļa grāvī, ietriekusies kokā vai - kas vēl briesmīgāk - pretimbraucošā mašīnā, vismaz vēl vienu cilvēku padarot par līķi vai slepkavu. Pērn uz Latvijas ceļiem bojā gāja 136 cilvēki. Daži no viņiem izdarīja pašnāvību, taču lielo vairākumu uzveica nevis depresija, bet gan noguruma izraisīta neuzmanība.

Ceļu satiksmes drošības direkcija sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti un Miega slimību centru jau pirms vairākiem gadiem sāka pētīt Latvijas autovadītāju nogurumu. Šim nolūkam iegādājās speciālu aparātu acu zīlīšu kustību fiksēšanai - pupillogrāfu. Rietumvalstu dati mums nederētu, jo uzreiz tiktu apstrīdēti - tur ir gari autobāņi, daudz lielāki ātrumi, atšķirīgi negadījumu apstākļi. Bija nepieciešama vietējā informācija. Pētījumā piedalījās 810 autovadītāju - sastapti šoseju stāvplačos, benzīntankos un muitas punktos. Katram astotajam tika konstatēta augsta aizmigšanas riska pakāpe - 11,7 procentiem šoferu, paaugstināta - 16,8 procentiem. Trešdaļa aptaujā atzina, ka pie stūres ir piedzīvojuši tā dēvēto sekundes miegu. Vēl noskaidrots, ka 40 procenti autovadītāju savu stāvokli noguruma brīžos vērtē pārāk optimistiski. Ar sekundi pilnībā pietiek, lai nogāztos no tilta. Tieši šāds notikuma scenārijs redzams kampaņas video rullītī. CSDD vadītājs Andris Lukstiņš skaidro, ka šobrīd kampaņai pienācis īstais laiks, jo arī mediķi sākuši runāt par miega trūkumu kā visas sabiedrības problēmu. Nogurums ir viens no vairākiem slepkavām uz ceļa - līdzās ātrumam, reibumam un mobilajam telefonam. Taču ar miegu ir visgrūtāk cīnīties.

Miegainības sastopamību Latvijas šoferu vidū pētījis RSU profesors Leons Blumfelds. Viņš skaidro, ka ķermenis ir kā baterija - kad miega rezerve izsmelta, tas atslēdzas. Tas tāpēc, ka miegs ir dzīvības uzturēšanas funkcija un ar gribasspēku to apspiest ir faktiski neiespējami.

Pazīmes, ka tālāk braukt nedrīkst, ir katram pazīstamas - garu ceļu posmu var nobraukt šķietami atvērtām acīm, taču domas jau aizklīst pavisam tālu prom. Braucot tiek pieļautas kļūdas un ar novēlošanos koriģētas. Pārņem aizkaitinājums. Šķiet, ka salst. Rodas vēlme izdarīt kādas nesakarīgas kustības. Vienīgais risinājums šādā situācijā ir spēka snauda - 15 līdz 20 minūšu miegs, bet ne ilgāk - lai nesākas dziļā miega fāze. Profesors Blumfelds rekomendē pirms acu aizvēršanas arī iedzert krūzīti kafijas. Pusi pirms un pusi pēc miega. Tad būs vieglāk saņemties izkāpt no mašīnas, izstaipīties un nobraukt atlikušo ceļa gabalu. Katrā ziņā pēc spēka snaudas braukšana būs ievērojami drošāka.



Latvijā

Lai cik ierobežota arī nebūtu Latvijas Bankas (LB) ietekme uz eirozonas monetāro politiku, LB prezidentam joprojām ir nozīmīga loma mūsu valsts ekonomiskajā, finansiālajā un banku sistēmas attīstībā. Tāpēc mūsu politiķu izvēlei – kuram uzticēt šo svarīgo amatu pēc tam, kad šā gada 21. decembrī beigsies pilnvaru termiņš esošajam LB prezidentam Mārtiņam Kazākam – jāpieiet ar pilnu nopietnību.

Svarīgākais