airBaltic nenorēķinās ar lidostu Rīga

Nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" palikusi parādā starptautiskajai lidostai "Rīga" vairāk nekā 3 miljonus latu, atsaucoties uz neoficiāliem avotiem vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "De facto", pieļaujot, ka tieši šī iemesla dēļ lidosta un lidsabiedrība līdz galam vēl nav spējusi vienoties par jaunā termināļa būvniecību lidostas teritorijā.

Par parādsaistībām informēta arī Satiksmes ministrija, taču tā kompānijas parādsaistības nekomentē. Klusējot arī lidostas pārstāvji, neatklājot, cik īsti lieli parādi iekrājušies un par kādiem pakalpojumiem "airBaltic" nav norēķinājies. "Šobrīd noslēguma posmā ir sarunas starp "airBaltic" un lidostu "Rīga", un mēs distancējamies un nevēlamies komentēt jebkuru informāciju, kas var ietekmēt šī līguma noteikumus," sacījis lidostas pārstāvis Mārtiņš Langrāts.

Savukārt lidsabiedrības "airBaltic" prezidents Bertolts Fliks netieši atzinis parādu esamību, taču apgalvoja, ka "mums ir dažas domstarpības ar Rīgas lidostu par mūsu saistībām, tas tā ir". Vaicāts, vai lielās parādsaistības nav viens no iemesliem, kāpēc sarunas par sadarbības līgumu ar lidostu norit gausi, Fliks bijis noraidošs: "Es domāju, ka tas nav jautājums, mums ir domstarpības."

Jaunajam "airBaltic" terminālim lidostā vajadzētu būt gatavam pēc diviem gadiem. Tā celtniecības izmaksas plānotas ap 90 miljoniem latu un sastrēgumu stundās tas spētu apkalpot līdz 40 lidmašīnām. Jaunais terminālis būs "airBaltic" īpašums. Sarunas par līgumu ar lidostu "Rīga" noris jau vairākus mēnešus un lidsabiedrības prezidents neizpratnē, kāpēc viss notiek tik lēni, jo "tam terminālim vajadzēja būt šogad, ja aizbrauc vasarā uz lidostu, var redzēt, ka terminālis nepieciešams šim gadam, tagad jāstrādā pēc iespējas ātrāk, mēs nevaram pateikt pasažieriem, čurājiet mājās, viņiem ir jābūt tualetēm un vietai kur uzturēties".

"airBaltic" piedzīvo pasažieru skaita kāpumu un jaunais terminālis ļautu augšupejošo līkni saglabāt. Taču no otras puses ir valsts intereses - noprotams, ka lidosta un aviokompānija jau vienojušās par galvenajiem sadarbības punktiem, proti, par kādiem pakalpojumiem naudu saņems "airBaltic", un par kādiem lidosta. Šobrīd neskaidrības vien saistītas ar zemes nomu, plānots, ka tā zem jaunā termināļa paliks valsts īpašumā un lidsabiedrība to nomās.

Neoficiāli avoti ziņojot, ka "airBaltic" vēlas maksāt nesamērīgi zemu nomas maksu - vienu latu kvadrātmetrā, kam lidosta nevēlas piekrist. Arī Satiksmes ministrija atzīst, ka šobrīd vēl notiek diskusijas vien par zemes nomu. Ministrijas valsts sekretāra vietniece Džinta Innusa klāstījusi, ka "katrai pusei ir savs viedoklis, viena, protams, grib saņemt maksimāli lielāku maksu, otra grib maksimāli mazāku un ir jāatrod šis zelta vidusceļš, kas ir izdevīgs abām pusēm, tas ir arī viss".

Satiksmes ministrijā apgalvo, ka vienošanos par zemes nomu iespējams panāks jau nākamnedēļ. Tikmēr lidostas vadība par sarunām klusē, vien norāda, ka tās ir smagas.

"Ir daži punkti, kas kavē līguma sarunu procesu, un lidosta, cik vien tas būs iespējams, līguma parakstīšanas procesā aizstāvēs savas un valsts intereses. Tās ir vienas no smagākajām pārrunām, kādas mums ir bijušas ar aviokompānijām. [..] Ar "airBaltic" plānots slēgt vairākus līgumus, tostarp par zemes nomu. Mums ir skaidrs, kādā veidā mēs varētu noslēgt šos līgumus. Iespējams, tas nebūs viens līgums. Viena lieta ir zemes nomas līgums, cita lieta ir papildu līgumi par to, kādā veidā mēs ievērojam gan aviokompāniju, gan lidostas intereses," savu viedokli paudis lidostas vadītājs Krišjānis Peters.

Arī Fliks par konkrētām domstarpībām saistībā ar līgumu nerunā. Noprotams, ka pagaidām neskaidrs ir arī projekta finansējuma avots un "airBaltic" partneris. Fliks pieļauj, ka termināli, visticamāk, būvēs turku "TAV", kas iepriekš pretendēja uz tiesībām paplašināt pašu lidostu.

Raidījums gan atzīmē, ka ne parādsaistības, ne citas neskaidrības termināļa būvniecības līgumu slēgt netraucēs, jo "airBaltic" lidostai ir pārāk nozīmīgs partneris, turklāt Latvijas lidsabiedrību šobrīd atplestām rokām gaida daudzviet citur Skandināvijā.

Latvijā

Lai uzlabotu drošību lidmašīnās un nedisciplinētus pasažierus par veiktajiem pārkāpumiem gaisa kuģī varētu saukt pie atbildības, neatkarīgi no valsts jurisdikcijas, Saeima ceturtdien, 3.oktobrī, konceptuāli atbalstīja likumprojektu, ar kuru paredzēts ratificēt protokolu par grozījumiem Konvencijā par noziegumiem un dažām citām nelikumīgām darbībām, kas izdarītas gaisa kuģos.

Svarīgākais