konomikas ministrija (EM) pastiprinās atjaunojamo energoresursu un koģenerācijas staciju uzraudzību, lai izslēgtu potenciālu krāpniecību ar obligātā iepirkuma komponentes (OIK) atļaujām.
Kā skaidroja ministrijas pārstāvji, lai nākotnē maksimāli novērstu negodprātīgas rīcības iespējamību obligātā iepirkuma piemērošanā atjaunojamo energoresursu un koģenerācijas elektrostacijās, EM izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta (MK) 2009.gada 10.marta noteikumos "Noteikumi par elektroenerģijas ražošanu un cenu noteikšanu, ražojot elektroenerģiju koģenerācijā" un MK 2010.gada 16.marta noteikumos "Noteikumi par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus, un cenu noteikšanas kārtību", rosinot būtiski pastiprināt šī procesa uzraudzību.
Ministrija rosina veikt grozījumos MK noteikumos, nosakot, ka trīs mēnešu laikā pēc elektroenerģijas ražošanas uzsākšanas koģenerācijā komersantam būs jānoslēdz līgums ar publisko tirgotāju. Ja šāds līgums netiks noslēgts, komersants zaudēs tam piešķirtās tiesības pārdot saražoto elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros.
Tāpat paredzēts noteikt uzstādāmās jaudas minimālo slieksni. Tas nozīmē, ka komersants izsniegtā lēmuma par elektroenerģijas obligātā iepirkuma tiesību piešķiršanu ietvaros drīkstēs sākotnēji uzstādīt jaudu, kas ir vismaz 50% apmērā no izsniegtā lēmuma par elektroenerģijas obligātā iepirkuma tiesību piešķiršanu norādītās plānotās uzstādāmās jaudas. Ministrija ir konstatējusi gadījumus, kad komersanti uzstāda vairākas reizes mazāku elektrisko jaudu, nekā norādīts to iesniegumos elektroenerģijas obligātā iepirkuma tiesību iegūšanai.
Lai precīzāk prognozētu nākotnes OIK mehānisma izmaksas un samazinātu iespēju, ka šobrīd neizmantotā atļautā jaudas un elektroenerģijas iepirkuma apjoma daļa rada papildu izmaksas obligātā iepirkuma ietvaros nākotnē, ministrija piedāvā atļaujā noteikt piešķirtā elektroenerģijas iepirkuma apjoma samazinājumu atbilstoši faktiski uzstādītajai jaudai.
Vienlaikus EM rosina paplašināt regulējumu elektrostaciju kontrolei. Tāpat paredzēts būtiski saīsināt termiņus no ministrijas pieprasījuma komersantam līdz kontroles grupas pārbaudes veikšanai, kā arī noteikt, ka kontroles grupa varēs veikt pārbaudes bez iepriekšēja brīdinājuma. Paredzēts arī, ka kontroles grupa pārbaudīs faktisko situāciju stacijās visos projekta īstenošanas posmos - no būvniecības līdz ražošanai.
Tāpat plānots noteikt īsākus termiņus elektrostacijās konstatēto neatbilstību novēršanai.
Savukārt gadījumos, kad tiks konstatēta apzināta krāpniecība, piemēram, pie būtiskiem tehnoloģiskiem pārkāpumiem un neatbilstošu kurināmo resursu izmantošanas, ministrija bez brīdinājuma būs pienākums lemt par obligātā iepirkuma tiesību atcelšanu.
Kā iepriekš informēts, pēc publiski izskanējušās informācijas par atsevišķu koģenerācijas elektrostaciju neatbilstību MK noteikumu prasībām, EM, paralēli normatīvās bāzes pilnveidošanai, sāka apjomīgu auditu sēriju, lai analizētu un vērtētu visu iesaistīto iestāžu un uzņēmēju rīcību un pieņemto lēmumu leģitimitāti. Sākotnēji secināts, ka nav ievērota virkne spēkā esošu prasību, kas jāizpilda, lai pieslēgtu elektrostacijas sadales tīklam.
Lai pieņemtu tiesiski izsvērtus lēmumus, patlaban EM veic pārbaudes atjaunojamo energoresursu koģenerācijas elektrostacijās, kas sākušas darbību ar pazeminātu jaudu, tai skaitā stacijās, kas vēl nav noslēgušas līgumu par OIK.
Līdz šim trīs elektrostacijām atļaujas anulētas.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija veic pieslēguma izveidošanas kārtības auditu. Šī gada pirmajā pusgadā tiks īstenots vispusīgs OIK atļauju saņēmēju audits. Tāpat paredzēts īstenot arī neatkarīgu ministrijas faktiskās rīcības izvērtējumu, kā arī sistēmas izvērtējumu no ietekmes uz tautsaimniecību un izmaksu efektivitātes viedokļa.