Konflikts 90 saldēniešiem liedz darbu

© Imants Vīksne

Divu uzņēmēju domstarpību un vietējās būvvaldes pieļautas kļūdas dēļ apturēta Saldus novada ļaudīm nozīmīga iecere – teju simt darbinieku jaunajā konditorejas fabrikā šobrīd varētu cept speķa pīrādziņus un kūkas.

Strīdus objekts, kas pieder uzņēmējam un motosporta entuziastam Vitālijam Bobkovam, atrodas pie šoseju Rīga–Liepāja un Saldus–Ventspils apļveida krustojuma. Fabrika par 70% jau ir uzbūvēta, to varētu pabeigt, taču pievedceļa būvatļauja anulēta. Kaut gan pievedceļš skar arī līdzās esošo gruntsgabalu, uz kura atrodas degvielas uzpildes stacija, būvvalde atļauju izsniedza, nesaskaņojot to likumā paredzētajā kārtībā ar zemes īpašnieku – uzņēmēju Argodu Lūsiņu (viņa vārds pazīstams no dažādiem Latvijas miljonāru topiem).

Notikušas jau neskaitāmas tikšanās visdažādākajos līmeņos, taču kompromisu iesaistītajām pusēm tā arī nav izdevies rast. Saldus novada domes priekšsēdētāja Indra Rassa atzīst: "Situācija ir ļoti slikta. Mēs esam ieinteresēti ražotnes atvēršanā, bet, liekas, visas iespējas, lai kaut kā palīdzētu atrisināt šo konfliktu, ir izsmeltas. Žēl."

Lokālā mērogā zināmais sarežģījums ieguvis publisku skanējumu, jo V. Bobkovs uz jaunbūves fasādes pirms dažām dienām uzrakstījis attēlā redzamo Valsts prezidentam Valdim Zatleram adresēto palīgā saucienu.

Prezidentam šai jautājumā gan teikšana maza, taču, kā atzīst uzņēmējs, viņš spēris izmisuma soli: "Esmu iedzīts stūrī. Kāda jēga man turpināt būvniecību, ja ražotnei nav pievedceļa! Pusmiljons latu ir pazaudēts."

Sākot kārtot atļaujas, V. Bobkovs esot gājis atbildīgo amatpersonu ierādītu ceļu, līdz ar to šobrīd jūtas bez vainas vainīgs: "Nu nebūtu devuši man to būvatļauju, es būtu būvējis to fabriku kaut kur citur!"

Būvvaldes vadītāja Anita Grigute Neatkarīgajai atzīst, ka pirms būvatļaujas izsniegšanas arī Argods Lūsiņš kā projektā skartā blakus gruntsgabala īpašnieks esot aicināts uz tikšanos, taču neesot ieradies. Tā kā ar pievedceļa risinājumu uzņēmums Latvijas valsts ceļi bija mierā, būvatļauja izdota. Taču tad izrādījies, ka kaimiņš tomēr nav apmierināts ar šādu risinājumu un likums ir viņa pusē. V. Bobkovam izsniegtā būvatļauja anulēta.

Arī ražotnes ēkas būvatļaujai ir beidzies termiņš, taču to pagarināt neesot jēgas, ja nav atļaujas pievedceļa pabeigšanai. Teorētiski piebrauktuvi varētu taisīt no citas puses, taču tādā gadījumā pie fabrikas kafejnīcas nevarēs ērti piebraukt no Rīgas šosejas. Kā skaidro V. Bobkovs, publikai šai projektā ir ļoti liela nozīme. Šobrīd vecajā ceptuvītē Saldus centrā pīrādziņi un kūciņas tiek ceptas tikai Saldus iedzīvotāju patēriņam. Taču uzņēmējs vēlas iziet Latvijas tirgū. Tāpēc jaunā ražotne nepieciešama arī kā prezentācijas vieta.

Būvvaldes priekšniece atzīst: "Esam nokļuvuši ļoti sarežģītā situācijā. Ar katru pusi iespējams runāt tikai atsevišķi, dialoga nav. Abas ir kategoriskas, ar raksturu."

Saruna ar A. Lūsiņu, kurš nepiekrīt Latvijas valsts ceļu akceptētajam risinājumam, Neatkarīgajai neizdevās – situāciju pēc būtības viņš nekomentēja. Vien, līdzībās runājot, retoriski taujāja: "Kā jums patiktu, ja kaimiņš cauri jūsu mājai bez jūsu piekrišanas uztaisītu ceļu?" Arī Latvijas valsts ceļu vidējā līmeņa amatpersonas atturas skaidrot situāciju, kamēr augstākā priekšniecība atrodas komandējumā.

Neitrāli šo konfliktu jau ilgu laiku vēro laikraksta Saldus Zeme redaktore Andra Valkīra. Viņa stāsta, ka abi konfliktējošie uzņēmēji ir cienījami cilvēki, katrs – liela personība. Protams, iedzīvotāju interesēs būtu kopīgas valodas atrašana un šīs konfliktsituācijas atrisināšana.

Uz to pašu, piešķirot trīs gadus ilgušajai sāgai publisku skanējumu, cer arī V. Bobkovs: "Negribu pārdot šo ražotni. Es vēl ceru uz veselo saprātu." Tiesu darbus pret kļūdu pieļāvušo pašvaldību uzņēmējs negrasās sākt.

Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais