PTAC: Vairāk sūdzas par aviopakalpojumiem

© Ekrānšāviņš no avīzes

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šā gada pirmajos deviņos mēnešos ir izskatījis 2383 patērētāju sūdzības, kas ir par 30% vairāk nekā pērn tādā pašā laikā. Visvairāk iedzīvotāji sūdzējušies par aviopakalpojumiem. Izskatot saņemtās sūdzības, 465 lietās rasts pozitīvs risinājums patērētājiem.

PTAC šā gada deviņos mēnešos ir saņēmis un izskatījis 568 sūdzības par aviopakalpojumiem, kas ir trīs reizes vairāk nekā pagājušajā gadā šajā laika periodā. Tik lielam sūdzību skaita kāpumam PTAC min vairākus iemeslus, proti, patērētāji ir labāk informēti par savām tiesībām, viņi biežāk izmanto sūdzību starpniecības uzņēmumu pakalpojumus. Šie uzņēmumi par maksu piedāvā pasažieriem pārstāvības pakalpojumus jautājumos par kompensācijas saņemšanu lidojuma kavēšanās, atcelšanas vai atteiktas iekāpšanas gadījumā, vēršoties pie aviopārvadātāja, ES Regulu uzraugošajām iestādēm un tiesā. Tomēr PTAC iesaka vispirms iepazīties ar publiski pieejamo informāciju par pasažieru tiesībām, ko nodrošina gan aviopārvadātāji, gan iestādes, gan masu mediji, un izvērtēt, vai pasažieriem ir nepieciešama maksas pārstāvja palīdzība. Tāpat lielais sūdzību skaita pieaugums saistāms ar to, ka Rīga ir liels lidojumu savienojumu punkts, kas katru gadu apkalpo arvien lielāku pasažieru skaitu. PTAC aicina patērētājus ņemt vēra iespējamu īslaicīgu reisa kavēšanos un, lidojot ar savienotajiem reisiem, paredzēt lielāku laika starpību starp reisiem, lai nelielas kavēšanās rezultātā netiktu nokavēts nākamais reiss.

Par 125,85% pieaudzis arī sūdzību skaits par distances līgumiem. 2016. gada pirmajos deviņos mēnešos saņemtas 147 sūdzības, taču šogad 332 sūdzības. Palielinoties interneta veikalu popularitātei un pieaugot interneta veikalu skaitam, diemžēl pieaug arī komersantu skaits, kuri nodarbojas ar negodīgu komercpraksi. Tā kā cilvēki, impulsa vadīti, mēdz izvēlēties lētāko, bet ne drošāko interneta veikalu, patērētāji saskaras ar situācijām, kad pēc priekšapmaksas veikšanas prece netiek piegādāta un nauda netiek atdota. Pret diviem šādiem komersantiem - SIA Baltic Able Traders un SIA Viva Trade - PTAC pieņēmis lēmumus patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietās, kā arī ir identificēti vairāki uzņēmumi, kas veic līdzīgu darbību - SIA Parfims, SIA Kompsist, SIA Larana, SIA Zelta adatiņas A, SIA Reklāmas grupa, SIA Prudenta un SIA Viva Latvia. PTAC aicina patērētājus pirms preces vai pakalpojuma iegādes interneta veikalā iepazīties ar aizdomīgo vietņu sarakstu, kas atrodams PTAC mājaslapā. Šobrīd tajā ir norādes par vairāk nekā 30 vietnēm.

Joprojām cilvēki sūdzas par apavu kvalitāti. Šogad saņemtas 130 sūdzības, kas, tiesa, ir par 30,85% mazāk nekā 2016. gada pirmajos deviņos mēnešos.

Savukārt par finanšu pakalpojumiem kopumā ir saņemtas 189 rakstveida sūdzības vai iesniegumi, no kuriem 142 gadījumos PTAC ir vērsušies patērētāji, 34 gadījumos juridiskas personas un 13 gadījumos valsts iestādes, tajā skaitā ārvalstu. Patērētāji PTAC 35 gadījumos sūdzējušies par kreditēšanas jomu, 81 gadījumā par parādu atgūšanu, 17 gadījumos par citiem finanšu pakalpojumiem un deviņos gadījumos par apdrošināšanas jomu. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, par 46,43% ir samazinājies sūdzību skaits par kredītiestādēm, par 11,11% - par nebanku kreditētājiem. Nemainīgs palicis sūdzību skaits par apdrošinātāju darbību, taču par 88,64% ir pieaudzis sūdzību skaits par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem. Vairāk nekā piecas reizes pieaudzis sūdzību skaits par citu finanšu pakalpojumu sniedzēju un iestāžu darbību. Papildus saņemtajā sūdzībām PTAC ir sniedzis 1248 konsultācijas.