Valsts varētu aizdot Ventspils TEC projektam

Visi termiņi, kas tika noteikti kā galīgie, lai nepazaudētu Eiropas līdzfinansējumu Ventspils TEC projektam, ir pagājuši. Tomēr oficiāli 34,6 miljonu eiro zaudējums vēl netiek atzīts.

Pēdējā Latvijas puses tikšanās ar vācu partneri Stadtwerke Flensburg norisinājās aprīļa beigās, un tika noteikts kārtējais galīgais termiņš. Finanšu ministrija informē, ka vāciešiem līdz šai ceturtdienai jāiesniedz izvērsta informācija par naudas pieejamību gadījumā, ja valsts projektā ienāks kā galvotājs. Jāatgādina, ka bez Kohēzijas fonda finansējuma projekta īstenošanai nepieciešami vēl aptuveni 80 miljoni eiro, un tieši to piesaistīšana bija atklātā konkursā izraudzītā stratēģiskā partnera uzdevums. Taču Flensburgas pilsētas pašvaldībai piederošā komunālā uzņēmuma administratīvās jaudas un prasmes šādam uzdevumam izrādījās par vājām. Viena finansējuma shēma nobruka līdz ar ekonomikas krīzes iestāšanos. Bet tagad sadarbībā ar banku Nordea piedāvātajai tiek prasīts galvojums, kas sākotnēji netika paredzēts. Diskutēt un uzlabot šo piedāvājumu varētu vēl ilgi, ja vien bez Ventspils katlumāju atkarības no dārgā mazuta nebūtu arī otras problēmas. Proti, nekavējoties nepierādot, ka TEC projekts vairāku gadu laikā ir izkustējies no nulles punkta, cerības pagarināt Kohēzijas fonda līdzfinansējuma apguves termiņus būs zaudētas. Atkarībā no tā, ko vācieši varēs ceturtdien pateikt, rīkosies Finanšu ministrija. Nepieciešamības gadījumā tiks informēta arī valdība un Eiropas Komisija.

Ventspils vicemērs Jānis Vītoliņš Neatkarīgajai stāsta, ka bankas Nordea piedāvājums bijis spēkā līdz 31. martam un pašvaldības rīcībā neesot informācijas, ka tas būtu pagarināts. Turklāt pašvaldība kā labas gribas žestu ir ar mieru sniegt galvojumu, lielākais, 5% apjomā. Tātad vāciešiem jāatrod papildu ķīla vai par galvotāju jānāk valstij. Kopuzņēmuma Ventspils energo ieguldītās pilsētas abas katlumājas un zemi šim nolūkam izmantot nevar, jo tie jau ir apgrūtināti.

Latvijā

Otrdien valdības sēdē tika izskatīts daudzmiljardu dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” sasāpējušais jautājums. Kā jūs domājat, ar ko bija aizņemti ministri, kamēr tika izskatīts šis Latvijas valstij un tautai (bet ne viņiem pašiem personīgi) arhisvarīgais jautājums?

Svarīgākais