Nacionālā lidsabiedrība airBaltic šonedēļ bija spiesta apturēt visu septiņu jauno Bombardier markas lidaparātu izmantošanu dzinējiem nepieciešamo pārbaužu un uzlabojumu dēļ. To pieprasījis ražotājs – kompānija Pratt & Whitney. Ceturtdien lidmašīnas pēc inspekcijām pa vienai sāka atgriezties ierindā.
Dažādas vainas, ko pati lidsabiedrība dēvē par tehniskām niansēm, jaunos aparātus piemeklē jau kopš pirmā saņemšanas. Neatkarīgā jau vēstīja, ka galvenā problēma ir dzinēju darbības salāgošana ar pārējām iekārtām. Var teikt, ka jaunajām lidmašīnām nepieciešams pieregulēšanas laiks.
No vienas puses - pirkt iepriekš ilgstoši ekspluatācijā nepārbaudītu modeli ir zināms risks. Taču no otras, kā skaidro aviācijas lietu zinātāji, tieši tādēļ šāda veida darījumi ir izdevīgi. Un arī Latvijas nacionālā aviokompānija ir pirmā jaunā modeļa testētāja. Darījuma summas un nosacījumi nav publiska informācija, taču iepriekš izskanējis, ka 20 lidmašīnu iegāde kopumā izmaksās ap 1,2 miljardiem eiro. Pašlaik Latvijas vajadzībām tiek būvētas vēl 13 lidmašīnas, un ražotājs solījis tās piegādāt līdz 2019. gada beigām. Vai sistemātiska nonākšana «tehnisku nianšu» varā ir pamats, lai apšaubītu darījuma izdevīgumu? Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš atbild noliedzoši. Darījums turpinās, kā ieplānots. Savukārt tehniskās lietas esot lidsabiedrības līmeņa jautājums, un patiesībā arī nekas ārkārtējs neesot noticis: «Pasažieru drošība ir pirmajā vietā, tāpēc ikkatra tehniska nianse rūpīgi jāpārbauda, kas arī tiek darīts.» Atcelti esot vien trīs reisi - pārējie tika aizvietoti ar citām lidmašīnām. Ja līdzīgi sarežģījumi skartu kādu autobusu pārvadātāju vai dzelzceļa kompāniju, tas nevienu neuztrauktu, šajā ziņā nacionālā lidsabiedrība, pēc Ozoliņa domām, izpelnās pārāk lielu uzmanību.
Te gan jāiebilst, ka gluži bez sekām aviokompānijas darbībā neplānotās tehniskās pārbaudes nav palikušas, jo lidojumam no Briseles uz Rīgu trešdien tika atsūtīta mazāka lidmašīna un iekāpšana atteikta visnotaļ svarīgiem pasažieriem - Lietuvas Seima delegācijai parlamenta priekšsēdētāja Viktora Pranckieša vadībā. Ekspremjers un Seima deputāts Andrjus Kubiļus nepatīkamajam starpgadījumam tviterī veltīja arī šādu frāzi: «Kā vienmēr ar airBaltic rodas negaidītas problēmas.» Lidsabiedrība atvainojusies pasažieriem, taču šajā reizē brīvprātīgo, kas piekristu lidot ar citu reisu, pietrūcis.
Lai arī «tehniskas nianses» jaunos Bombardier lidaparātus piemeklējušas jau vairākkārt, pasažieri, izmantojot airBaltic pakalpojumus, par lidojumu var justies pilnīgi droši. To Neatkarīgajai apstiprina aviācijas eksperts, lidostas Rīga padomes pārstāvis Tālis Linkaits. Jā, šie esot jauna veida dzinēji, taču aviācijā visas problēmas tiekot risinātas apsteidzošā veidā, ar dubultām un trīskāršām pārbaudēm. Ja pats ražotājs uzskatījis par nepieciešamām tās veikt un tas tiek darīts, viss notiek pareizi. Arī Latvijas flotes propelleru lidmašīnām Bombardier Q400 NextGen sākotnēji bijušas problēmas. «Aviācijā tā notiek. Katrā ziņā neko sliktu par jauno Bombardier darbību tāpēc nevar teikt.»
airBaltic lēmumu uz laiku apturēt jauno lidmašīnu izmantošanu par pareizu uzskata arī Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs. «Šis gadījums pierāda, ka aviokompānijai lidojumu drošība ir prioritāte numur viens.»
Kas konkrēti par vainu konstatēta dzinējam, publiski netiek atklāts, taču laiks bijis nepieciešams, lai ražotājs izstrādātu rīcības shēmu konkrētā mezgla darbības problēmu novēršanai. Ceturtdien un piektdien pēc pārbaužu veikšanas airBaltic lidmašīnas pakāpeniski atgriežas ierindā.
***
airBaltic skaidrojums par CS300 lidmašīnām
«Šobrīd airBaltic jau ir atsākusi lidojumus ar daļu no CS300 lidmašīnām, un plānots, ka šīs dienas laikā pakāpeniski visas lidmašīnas tiks pārbaudītas un būs gatavas lidojumiem. Lidmašīnas, kas atsāk lidojumus, ir darba kārtībā un pilnībā drošas lidojumu veikšanai.
airBaltic strādā ciešā sadarbībā ar lidmašīnas ražotāju Bombardier un dzinēju ražotāju Pratt & Whitney. Papildu pārbaudes tiek veiktas, lai pārliecinātos par gaisa kuģa drošību, kā arī veiktu nepieciešamos uzlabojumus jaunajām lidmašīnām.
airBaltic floti šobrīd papildinājušas jau septiņas jaunās Bombardier CS300 lidmašīnas. Kā pirmā lidsabiedrība pasaulē, kas uzsāka lidojumus ar šo lidmašīnu, airBaltic apzinās, ka sākumā ir sagaidāmi dažādi tehnikas pilnveidojumi un uzlabojumi. Ikdienā mēs strādājam ciešā sadarbībā ar lidmašīnu un dzinēju ražotājiem, lai veiksmīgi nodrošinātu šo lidmašīnu ekspluatāciju.
airBaltic galvenā prioritāte ir drošība, un CS300 lidaparātu ieviešanas plāns jau iepriekš paredzēja pastiprinātu uzmanību, kā arī rezerves lidmašīnu pieejamību gadījumā, ja kāds no jaunajiem lidaparātiem kādu iemeslu dēļ plānoto reisu nevarēs izpildīt.».