Latvijas paviljons starptautiskajā izstādē World Expo Šanhajā Ķīnā līdz maija vidum būs aplūkojams tikai no ārpuses, kad tiks iekārtots pilnībā un būs gatavs uzņemt apmeklētājus. Joprojām nav zināms, vai dumpīgā Rīgas brīvosta piešķirs 500 000 latu, kas nepieciešami Latvijas dalībai šajā izstādē, kuru atklās jau 1. maijā.
Bija paredzēts, ka Latvijas dalību sponsorēs trīs uzņēmumi: Latvijas dzelzceļš (LDz), Ventspils brīvosta un Rīgas brīvosta. Tomēr Rīgas brīvosta pērn lūdza Ģenerālprokuratūras atzinumu, vai līdzekļu piešķiršana ostas reklamēšanai šādā pasākumā būtu likumīga. Pēc tādas dumpošanās – tikai tādēļ, lai iegūtu pusmiljonu latu no Rīgas brīvostas pārvaldes līdzekļiem – Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (JL) bija gatavs mainīt likumu Par valsts un pašvaldību mantas izšķērdēšanas novēršanu. Likums ir mainīts, bet Rīgas brīvostas lēmums neesot zināms, Neatkarīgajai sacīja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Vineta Vilistere-Lāce.
Brīvostas valdes priekšsēdētāja vietnieks Viesturs Silenieks (ZZS) savukārt skopi informēja, ka 27. aprīlī notiks brīvostas valdes sēde. "Šodien nezinu, vai tas jautājums būs vai nebūs iekļauts darba kārtībā," viņš atbildēja uz jautājumu par līdzekļu piešķiršanu. Līdz šim viņš bijis drīzāk noliedzošs par līdzekļu tērēšanas lietderību, lai par pusmiljonu latu reklamētu Rīgas ostu Ķīnas tirgū.
V. Vilistere-Lāce stāstīja, ka pašlaik tiek darīts viss, lai maksimāli ātri pabeigtu paviljona celtniecību. "Jā, pirmajā maijā paviljons nebūs gatavs! Aerodium informēja, ka kavējums būs pāris nedēļu," viņa apliecināja. Vismaz pašlaik trūkstošais pusmiljons latu nopietni neietekmē būvdarbus. Līgums paredz, ka valsts ar SIA Aerodium norēķinās pusgada laikā, tas nozīmē – līdz oktobra beigām. Ja Rīgas brīvosta līdzekļus izlems nepiešķirt, tad valsts šo summu atradīs no citiem avotiem, janvārī preses konferencē solīja ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL).
Jāatgādina, ka LIAA ir noslēgusi 2,55 miljonus latu vērtu līgumu ar SIA Aerodium par Latvijas paviljona un vertikālā vēja tuneļa būvniecību un uzturēšanu. Kopējais finansējums dalībai izstādē ir 2 650 000 latu: LDz maksā 1 700 000 latu, Ventspils brīvosta – 450 000, bet Rīgas brīvosta – 500 000 latu.
LDz valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis atzina, ka LDz jau vairākus gadus iekaro Ķīnas tirgu. Pēc viņa domām, ieguldītā nauda atpelnīsies, jautājums tikai – kad. Ventspils brīvostas pārvaldnieks Imants Sarmulis atbildēja, ka "lēmums ir pieņemts, mēs tur darbosimies un reklamēsimies", sīkāk neapspriežot Rīgas brīvostas lēmumu.
Latvijas paviljonu finanšu neveiksmes vajā visu laiku. Janvārī Aerodium pārstāvis Ivars Beitāns informēja, ka līgums tika noslēgts tikai 2009. gada 13. novembrī. "Darbojamies, cik spējam. Ko citas valstis izdarīja piecos gados, to mēs – sešos mēnešos," viņš klāstīja. Turklāt ražošana paviljona celtniecības vajadzībām galvenokārt notiek Ķīnā. Nesen atklājies, ka projekta izmaksas negaidot kļuvušas dārgākas cenu kāpuma dēļ. Valdība par sadārdzinājuma kompensāciju lems tikai pēc paviljona celtniecības pabeigšanas. Tāpat nav skaidrības, vai Aerodium par kavējumu tiks piemērota līgumā noteiktā soda nauda.