Pērkot Jāņu sieru, šogad jārēķinās ar nedaudz lielākiem izdevumiem. Tomēr, neskatoties uz to, iedzīvotāji šogad Līgo svētku tēriņiem plāno atvēlēt mazāk naudas nekā pērn.
Aptuveni 39% Latvijas iedzīvotāju Līgo svētku svinībām šogad plāno tērēt vairāk nekā 40 eiro, atklāj Maxima Latvija veiktā aptauja. Pērn ar šādu summu rēķinājās 45% aptaujāto. Maxima aptaujas dalībnieki atklāja, ka teju katram svētku galdā būs siers, šašliks, pīrādziņi, dārzeņi un augļi, bet no dzērieniem - alus, kvass un sulas. Teju piektdaļa respondentu norādīja, ka svētkos dzeršot bezalkoholisko alu.
Ekrānšāviņš no avīzes
Kopš pagājušā gada tradicionālo mīksto sieru, ko parasti sien uz Līgo svētkiem, par Jāņu sieru drīkst saukt tikai tie uzņēmumi, kas iekļauti Garantētu tradicionālo īpatnību produktu reģistrā. Tādi šobrīd ir seši - Valmieras piens, Dundaga, Lazdonas piensaimnieks, Rankas piens, Straupe un Jaunpils pienotava. Taču neatkarīgi no tā, kā ražotāji ir nosaukuši šo sieru - par Jāņu sieru, Ķimeņu sieru, Līgo sieru vai kā savādāk -, pircējiem jārēķinās, ka tie šogad maksā par 5 līdz 20% dārgāk (atkarībā no ražotāja un mazumtirgotāja) nekā pērn, liecina Neatkarīgās pētījums.
«Jau kopš pagājušās nedēļas veikalos varam novērot, ka iedzīvotāji pamazām sāk gatavoties svētkiem, jo iepirkumu groziņos biežāk tiek likti dažādi grila piederumi, teltis, piepūšamie matrači. Savukārt šonedēļ iedzīvotāji arvien vairāk sāk iegādāties svētkos ierastos pārtikas produktus, kā sieru un alu. Ņemot vērā iepriekšējo gadu pieredzi, prognozējam, ka vislielākais pārdošanas apjomu pieaugums sagaidāms dienu pirms svētkiem - ceturtdienas pēcpusdienā -, kad pēc darba iedzīvotāji dosies uz veikaliem, lai iegādātos visu svētkiem nepieciešamo, kā arī 23. jūnija dienas pirmajā pusē,» novērojumos dalās Maxima Latvija Biznesa analītikas departamenta direktore Zane Kaktiņa.
Šašlika pārdošanas apjomi Maxima Latvija veikalos šogad jūnijā, salīdzinot ar pērnā gada jūniju, pieauguši par 4%. Savukārt cepamdesiņu pārdošanas apjomi šogad jūnijā salīdzinājumā ar pagājušā gada tādu pašu laika periodu ir pieauguši par 9%. «Internetveikala e-maxima.lv klienti jūnijā šašliku ir iegādājušies teju četras reizes vairāk nekā pērn šajā laika posmā, par 17% vairāk iegādājušies svaigu gaļu, bet par 30% - cepamdesiņas. Tā kā internetveikalā pasūtījumus var veikt no jebkuras pasaules valsts, šo iespēju tieši pirms svētkiem arvien aktīvāk izmanto tie tautieši, kas dzīvo un strādā ārzemēs, bet vēlas iepriecināt savus radiniekus un draugus dzimtenē. Tādējādi ar internetveikala e-maxima.lv palīdzību viņi iepriecina savus mīļos ar gardiem pārsteigumiem,» teic e-maxima.lv vadītāja Sanita Bērziņa.
Arī Rimi veikalos pircēji steidz iegādāt gardumus svētku galdam. Jūnijā, salīdzinot ar ikdienu, pieprasījums pēc dažādu veidu sieriem Rimi veikalos ir palielinājies par vairāk nekā 50%, stāsta, SIA Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite. Līdztekus jau tradicionālajiem ķimeņu sieriem, pircēji arvien biežāk izvēlas savā iepirkumu grozā likt arī dažādus svaigos un kūpinātos sierus, izmēģinot arī dažādas jaunas garšas. Savukārt pieprasījums pēc alus pirmssvētku laikā ir palielinājies par apmēram 35%. Nemainīgi pieprasītākais tilpums ir 0,5 litra stikla pudele, kam seko pintes bundža. Pircēji arī šogad priekšroku dod vietējam alum, tāpēc Rimi pirms Līgo svētkiem saviem klientiem piedāvā vēl plašāku alus sortimentu - tas ir papildināts ar vietējo ražotāju sezonas jaunumiem un brūvējumiem no mazajām alus darītavām, piemēram, Ādažu alus un Labietis.
Pieprasījums pēc Rimi maiznīcā ceptajiem siera un speķa rausīšiem Jāņu nedēļā parasti palielinās trīs reizes, bet pēc pīrādziņiem - dubultojas.