Četrkāršojies to iedzīvotāju skaits, kas pārtiku pērk internetā

© Ekrānšāviņš no avīzes

Latvijā ar katru gadu palielinās iedzīvotāju skaits, kas regulāri lieto datoru un internetu, kā arī veic pirkumus internetā. Pēdējo divu gadu laikā četrkāršojies to iedzīvotāju skaits, kas arī pārtiku pērk tiešsaistē. Turklāt lielākā daļa pircēju internetā meklē kvalitatīvākus pārtikas produktus, kaut arī tie maksātu dārgāk.

Internetu vismaz reizi nedēļā lieto 77 procenti Latvijas iedzīvotāju, pirkumus vismaz šad un tad veic 74 procenti, savukārt pārtikas preces tiešsaistē iegādājas aptuveni 8-9 procenti Latvijas iedzīvotāju. Pazīstamākie internetveikali, kuros var nopirkt pienu, gaļu, kartupeļus un citas pārtikas preces, ir e-maxima.lv, svaigi.lv, nuko.lv, darbojas arī vairāki mazi nišas, bioloģiskās pārtikas tirgotāji. Tomēr Latvijā salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju pārtikas internetveikalu tirgū valda lielāka konkurence.

Ekrānšāviņš no avīzes

Internetā mazāk spontānu pirkumu

Virtuālais produktu tirgus svaigi.lv piedāvā iegādāties vairāk nekā 800 dažādu produktu no aptuveni 80 piegādātajiem - zemnieku saimniecībām, mājražotājiem, individuāliem komersantiem. Regulāri šajā vietnē iepērkas aptuveni 2000 ģimeņu.

«Lai gan liela daļa Latvijas iedzīvotāju vēl nav gatavi iegādāties produktus internetā, jo cilvēki bažījas par produktu kvalitāti un iespēju tos izvēlēties klātienē, kā arī kā iemeslus min faktus, ka pirmo reizi jāsaņemas, lai pamēģinātu, ka grūti plānot nepieciešamos produktus trīs četras dienas uz priekšu. Gan mūsu pircēju, gan citu Latvijas interneta veikalu tendences rāda, ka tiem pirkumiem, kuri izdarīti internetā, piemīt mazāk spontāno izvēļu, jo pircējiem ir iespēja sev ērtā laikā un vietā izvēlēties vajadzīgos produktus,» uzsver svaigi.lv idejas autore Elīna Novada.

Kā rāda svaigi.lv pircēju profilu informācija, interneta vidē atšķirībā no tirgus vai lielveikala, kurp parasti dodas divi ģimenes pārstāvji, pārsvarā iepērkas sieviete - līdz pat 95% gadījumu. Turklāt, izmantojot iespēju, ka produkti tiek piegādāti mājās, nav jāpavada laiks ceļā, jānes smagas somas. Vismaz 50% pircēju izvēlas kurjera pakalpojumus. Mazliet vairāk nekā 30% no respondentiem piekrīt apgalvojumam, ka iepirkšanās internetā ir ērtāka un ātrāka nekā lielveikalā vai tirgū.

«Mūsu pieredze liecina, ka pircējiem būtisks ir serviss, ne tikai pirkums. Ērtums, ko sniedz iespēja iegādāties produktus internetā, ietaupot laiku, ko veltīt ģimenei, parāda, ka cena vairs nav galvenais konkurētspējīgas priekšrocības faktors, tā vietā ir svaigi produkti, kvalitāte, klientu serviss, pirkšanas pieredze,» atzīst E. Novada.

Ar svaigi.lv starpniecību šā gada pirmajā ceturksnī iegādāti par 25 procentiem vairāk pirkumu nekā pagājušā gadā tādā paša laika periodā, un E. Novada prognozē, ka apgrozījums ar katru gadu pieaugs.

400 kilogramu kartupeļu

Arī internetveikala e-maxima.lv attīstības tempi ir ļoti strauji - ik gadu pārdošanas apjomu pieaugums ir no 30 līdz 40 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējā gada to pašu periodu. Pēdējā gada laikā vidējais unikālo e-maxima.lv apmeklētāju skaits mēnesī ir pārsniedzis jau 38 tūkstošus.

Internetveikala klienti ir izteikti lojāli pircēji: 44 procenti no visiem e-maxima.lv pircējiem, visticamāk, gandrīz visus savus pārtikas pirkumus veic tikai internetā. Tāpat klienti ļoti augstu vērtē kvalitāti - viņi pārsvarā neiegādājas lētākās preces, kā arī izvēlas ekoloģiskus un veselīgus produktus.

70 procenti no visiem pircējiem ir vecumā no 25 līdz 45 gadiem. Vecākajai e-maxima.lv klientei ir 92 gadi, un viņa internetveikalu saviem pirkumiem izmanto regulāri. Ģimenes ar bērniem veido gandrīz 50 procentus no visiem klientiem. Tāpat pusei no e-maxima.lv pircējiem groza lielums ir ne mazāks kā 30 dažādas preces.

Pasūtījumu svars ir ļoti dažāds, sākot no dažiem kilogramiem līdz pat vairākiem simtiem kilogramu. Piemēram, kāda kundze gados, gatavojot ziemas krājumus, rudenī iegādājās vairāk nekā 400 kilogramu kartupeļu, taču vidēji iedzīvotāji izvēlas preces aptuveni 28 kilogramu svarā.

Tā kā internetveikalā pasūtījumus var veikt no jebkuras pasaules valsts, tad šo iespēju arvien aktīvāk izmanto tie tautieši, kas dzīvo un strādā ārzemēs, bet vēlas iepriecināt savus radiniekus un draugus dzimtenē. Piecu gadu laikā pasūtījumi internetveikalā e-maxima.lv ir veikti no vairāk nekā 20 pasaules valstīm - populārākās no tām: Vācija, Lielbritānija, Lietuva, ASV, Nīderlande un Krievija.

Sešas reizes lielāki pirkumi

Iecienītākie un visbiežāk sastopamie produkti e-maxima.lv klientu grozos ir dārzeņi, īpaši svaigie salāti un to maisījumi, tāpat kulinārijas un konditorejas produkcija. Ņemot vērā jauno ģimeņu vajadzības, ļoti bieži grozos tiek liktas zīdaiņu aprūpes preces: autiņbiksītes, mitrās salvetes, kā arī bērnu pārtikas preces. Internetveikala klienti ļoti novērtē faktu, ka pirkumi tiek nogādāti līdz pat mājokļa durvīm. Tāpēc gandrīz visos pirkumos ir iekļautas tieši apjomīgās preces (daudz biežāk nekā vidēji veikalā iepērkoties): sausās pārtikas preces, dzērieni (īpaši ūdens), sadzīves ķīmijas un papīra izstrādājumi, kā arī kosmētikas preces. Vēl no citām produktu kategorijām jāatzīmē arī tādi produkti kā olīveļļa, jogurti un jogurtu dzērieni, sausās brokastis un mušļi.

Vidējais pirkuma grozs internetveikalā e-maxima.lv ir sešas reizes lielāks nekā vidēji Maxima Latvija veikalos. Pašas pieprasītākās piegādes dienas ir tad, kad ārā ir slikti laikapstākļi.

Bieži pasūtījumi tiek veidoti diezgan savlaicīgi - piegādes diena tiek norādīta vairākas dienas uz priekšu no pasūtījuma dienas, kas liecina par to, ka klienti veic pārdomātus pirkumus. Pirkuma veikšanai e-maxima.lv vidēji patērētais laiks ir 15 minūtes.

Svarīgākais