ATKAL! Gaidāms pārtikas cenu kāpums

© F64

Pārtikas sadārdzināšos pēdējo 12 mēnešu laikā pamanījuši aptuveni 93 procenti Latvijas iedzīvotāju. Arī nākotnes prognozes nav neko iepriecinošas. Eksperti pieļauj, ka gan šogad, gan arī nākamajos gados pārtikas produkti varētu kļūt vēl dārgāki, saistot to ar izejmateriālu izmaksu pieaugumu.

Visbiežāk iedzīvotāji iepērkas Maxima Latvija un Rimi Latvia veikalos. Veikalu izvēle atšķiras arī atkarībā no reģiona: Vidzemē, Zemgalē un Latgalē visiecienītākais ir veikalu tīkls Maxima Latvija, Rīgā un Pierīgā - Rimi Latvia, bet kurzemnieki priekšroku dod top! veikaliem, liecina Maxima mazumtirdzniecības kompass. Taču neatkarīgi no tā, kurā veikalā iedzīvotāji veic pirkumus, gandrīz visi aptaujātie ir norādījuši, ka pārtikas cenas gada laikā ir kāpušas, vairāk ir jāmaksā arī par komunālajiem maksājumiem, sadārdzinājušies arī veselības un transporta pakalpojumi.

Ekrānšāviņš no avīzes

Šis gads Latvijā tiešām ir sācies ar augstiem inflācijas tempiem. Pirmajā gada ceturksnī vidējā mēneša visu preču un pakalpojumu cenu inflācija bija aptuveni trīs procenti. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes un Maxima Latvija datiem, no pārtikas preču grupām cenas ir pieaugušas piena produktiem, svaigiem dārzeņiem, sieram un biezpienam, pienam, konditorejas izstrādājumiem, sviestam, svaigiem augļiem, cukuram, svaigām vai atdzesētām zivīm, šokolādei, gaļas izstrādājumiem, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai un jogurtam. Maxima Latvija Biznesa analītikas departamenta direktore Zane Kaktiņa uzskata, ka pārtikas mazumtirdzniecības tirgus apjoma pieauguma tempi turpmāk būs saistīti nevis ar apjoma izmaiņām, bet gan ar inflācijas pieauguma tempiem. «Gan šogad, gan arī nākamajos gados tiek prognozēta pārtikas produktu inflācija, kas būs saistīta ar izejmateriālu izmaksu pieaugumu,» pieļauj Z. Kaktiņa.

Savukārt to, kā Latvijā attīstīsies mazumtirdzniecība, lielā mērā noteikšot pieprasījums, kas pēdējā laikā ir atkarīgs arī no iedzīvotāju migrācijas uz rajonu centriem un Pierīgu. Z. Kaktiņa uzskata, ka arī mazumtirdzniecības attīstība ģeogrāfiski sekos pieprasījumam jeb cilvēkiem. Tuvākajā nākotnē tiek prognozēta vēl lielāka tirgus sadalīšanās, uzņēmumiem atklājot jaunus specializētos veikalus.

Šobrīd viena trešdaļa iedzīvotāju ikdienas pirkumus veic mazos veikaliņos. Saskaņā ar Maxima Latvija un sabiedriskās domas pētījuma centra SKDS veikto aptauju, divas trešdaļas jeb 77% iedzīvotāju dod priekšroku lielveikaliem, bet 32% iedzīvotāju ir iecienījuši lielāka formāta veikalus - hipermārketus. Aptuveni 28% pēc pārtikas un citām ikdienas precēm regulāri dodas uz tirgu. Lai gan sievietes vēl joprojām diktē ģimenes iepirkšanās paradumus, vīrieši izvēloties iepirkšanās vietu nedaudz biežāk, nekā sievietes dod priekšroku hipermārketiem. 59% aptaujāto iedzīvotāju, izvēloties, kurā veikalā veikt lielāko daļu savu ikdienas pirkumu, ir svarīgi, lai veikals būtu pēc iespējas tuvāk mājām vai darbam. Tāpat, izvēloties iepirkšanās vietu, iedzīvotājiem ir svarīgs veikala piedāvātais preču sortiments, zemo cenu piedāvājums, preču kvalitāte, akcijas, atlaides, kā arī ērta iepirkšanās un veikala sasniedzamība.

Preces un pakalpojumi, aktivitātes, kurām pēdējo 12 mēnešu laikā palielinājušies mājsaimniecību izdevumi, %

Pārtikas preces 81

Komunālie pakalpojumi 66

Veselība 48

Transports 39

Internets, telefons, televīzija 35

Apģērbi un apavi 30

Kultūra un izklaide 17

Alkoholiskie dzērieni un tabaka 14

Ceļojumu izdevumi ārpus Latvijas 13

Restorāni, kafejnīcas, gatavo ēdienu piegāde 12

Izglītība 10

Citas preces un pakalpojumi 15

Neviens no minētā 2

Grūti pateikt 3

Avots: Maxima mazumtirdzniecības kompass

Latvijā

Tuvojoties Ziemassvētkiem un gada nogalei, “If Apdrošināšana” tehnoloģiju eksperti aicina iedzīvotājus pievērst uzmanību saviem paradumiem tiešsaistē. Svētku laikā, kad aktīvi iepērkamies internetā, saņemam daudz e-pasta vēstuļu ar it kā neticamiem piedāvājumiem. Pavadot vairāk laika virtuālajā vidē, ir būtiski parūpēties par savu digitālo higiēnu. Šogad ieteicams līdzās tradicionālajiem svētku pārsteigumiem padomāt par dāvanu sev un tuviniekiem – apzinātāku rīcību interneta vidē.

Svarīgākais