Nekustamā īpašuma nozare pārmaiņu priekšā

© F64

Ekonomikas ministrijas (EM) un Nacionālās nekustamo īpašumu attīstītāju alianses (NNĪAA) organizētās atklātās diskusijas dalībnieki uzsvēruši, ka nekustamo īpašumu nozare ir viena no būtiskākajām jomām Latvijas ekonomikai, tāpēc pie nepieciešamajām izmaiņām ir jāstrādā steidzami.

NNĪAA valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vanags ir aprēķinājis, ka pašlaik privāto investīciju apjoms jaunā nekustamajā īpašumā Latvijā rūk - 2014. gadā tie bija 366 miljoni eiro gadā, 2015. gadā investīciju apjoms sarucis līdz 343 miljoniem eiro, savukārt pērn apstājies pie 361 miljona eiro gadā. Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens piekrīt nozares pārstāvjiem par pārmaiņu nepieciešamību. «Nekustamo īpašumu nozare lielā mērā rāda, kas notiek ar tautsaimniecību, atklājot, vai ekonomika valstī aug vai tieši pretēji - stagnē. Nekustamo īpašumu nozarē Latvijā konstanti nav bijusi nekāda izaugsme. Kopējais investīciju apjoms kā Rīgā, tā Latvijā ir ļoti neliels, un rezultātā nozare stagnē. Līdz ar to ir nepieciešamas izmaiņas, lai nozarei piesaistītu investīcijas. Ekonomikas ministrijas mērķis ir mainīt noteiktus faktorus un radīt situāciju, lai ap 2020. gadu privāto investīciju apjoms nekustamo īpašumu nozarē varētu sasniegt 600 miljonus eiro gadā,» - šādu viedokli pauž A. Ašeradens.

EM valsts sekretāra vietnieks Edmunds Valantis atzina, ka EM jau ir sākusi strādāt pie rīcības plāna, kā likvidēt visus nozari kavējošos faktorus. Viens no tuvākajiem plāniem ir samazināt projekta saskaņošanas laiku līdz 78 dienām. Tāpat plānots, ka būvniecības procesa dokumentu un formalitāšu kārtošana kļūs lietotājam draudzīgāka.

***

KAS JĀDARA

Izaicinājumi nekustamā īpašuma nozares sakārtošanai

• Pilnveidojams būvniecības regulējums

• Esošais likums Par dzīvojamo telpu īri neveicina investīcijas īres ēku izveidē

• Nav pietiekams pirmās iemaksas uzkrājums mājokļa iegādei

• Reģionos neveidojas jauns īres dzīvojamais fonds



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais