SIA Latvijas mobilais telefons (LMT) sadarbībā ar tehnoloģiju uzņēmumu 4SmartStreets strādā pie mākslīgā intelekta stāvvietu meklēšanas risinājuma prototipa. Tas ļaus autovadītājam tiešsaistē atrast brīvu stāvvietu pilsētvidē un nodrošinās navigāciju uz to. Risinājums tapis LMT jaunās inovāciju un attīstības partnerības ietvaros.
Rīgā ar katru gadu mašīnu kļūst arvien vairāk, palielinās sastrēgumi, un aizvien grūtāk galvaspilsētā ir atrast brīvu stāvvietu. Sociālantropologs Viesturs Celmiņš atklāj, ka automašīnas sastrēgumos pavada apmēram vienu nedēļu gadā, ja saskaitītu visas minūtes, ko ir nācies nīkt piespiedu dīkstāvē. Savukārt, lai atrastu brīvu stāvvietu pilsētā, nākas riņķot vidēji 30 minūtes. LMT, saskatot šo pilsētvides problēmu, atrada sadarbības partnerus 4SmartStreets personā, ar ko to kopā risināt.
«LMT ar mērķtiecīgām investīcijām izdevies izveidot izcilu mobilo sakaru infrastruktūru. Tas ļāvis Latvijai kļūt par vienu no mobilo sakaru līdervalstīm pasaulē. Viedais stāvvietu risinājums iezīmē jaunu posmu LMT inovāciju un attīstības projektos. Esam atvērti sadarbībai, ceļā uz Latviju kā viedvalsti attīstot dažādus viedos risinājumus mūsu visu ikdienas uzlabošanai, tostarp arī viedās pilsētvides veidošanai,» norāda LMT prezidents Juris Binde.
Piedāvātais risinājums ir mērogojams - ieviešams gan atsevišķā stāvvietā, piemēram, pie teātra, koncertzāles vai iepirkšanās centra, gan pilsētas centrā vai pat visā pilsētā - atkarībā no sadarbības partneru interesēm un vajadzībām. Šobrīd kameras jau izvietotas vairākās Rīgas vietās, piemēram, stāvvietā pie Kaņepes kultūras centra Skolas ielā. J. Binde pieļauj, ka pirmā vieta, kur varētu izveidot viedo autostāvvietu, varētu būt stāvvieta pie LMT ēkas Ropažu ielā. «Pirms 100 gadiem ar rūpnīcu VEF Latvija kļuva zināma kā radiosakaru un elektrotehnikas kompetenču centrs. Šobrīd šajā vietā veidojas tāda kā Silīcija ieleja. Šeit ir vairāki spēcīgi IT uzņēmumi - LMT, Accenture Latvia un citi,» sacīja J. Binde.
4SmartStreets izpilddirektors Kaspars Egliņš atklāj, ka pašlaik pasaulē vērojama tendence arvien vairāk procesu, kurus agrāk darīja cilvēki, aizstāt ar inovatīviem mākslīgā intelekta risinājumiem. «Uzskatu, ka produkti, kas radīti, izmantojot mašīnredzes tehnoloģiju, ir solis pretī viedai pilsētai, nodrošinot pārvietošanos pa pilsētu vēl ērtāk un ātrāk. Patiess prieks, ka tagad arī Latvijā būs pieejams vēl viens progresīvs jauno tehnoloģiju risinājums,» vērtē K. Egliņš. Mašīnredzes tehnoloģija tiek izmantota, piemēram, sejas atpazīšanas, mašīnu numuru atpazīšanas un tamlīdzīgās programmatūrās.
LMT jau uzsācis sarunas par risinājuma integrāciju Waze platformā. Iespējams, nākotnē, iestatot galamērķi, Waze vedīs braucēju uz kādu no brīvajām stāvvietām.
V. Celmiņš gan uzskata, ka mūsdienu pilsētvidē galvenais attīstības šķērslis nav nedz tehnoloģiskās revolūcijas ātrums, nedz temps, kurā jaunās tehnoloģijas aizvieto vecās, bet gan iedzīvotāju kultūras maiņa - veids, kā tehnoloģijas sasniedz iedzīvotājus un spēj vai nespēj mainīt stūrgalvīgus un iesīkstējušus sabiedrības ieradumus.
LMT viceprezidents Ingmārs Pūķis uzsver, ka Latvijas iedzīvotāji ir atsaucīgi jaunām tehnoloģijām un iespējām, it īpaši, ja viņi redz to ērtumu un izdevīgumu. Kā viens no šādiem piemēriem, ir Waze, kuru visvairāk lieto tieši Latvijā. Arī mobilo internetu Latvijā izmanto krietni vairāk nekā kaimiņvalstīs. Latvija pēc datu patēriņa ir otrā valsts pasaulē, bet Igaunija tikai 10. vietā.
***
UZZIŅAI
Mobilā interneta patēriņa Top 10 valstis
1. Somija
2. Latvija
3. Zviedrija
4. Dienvidkoreja
5. ASV
6. Japāna
7. Dānija
8. Austrija
9. Islande
10. Igaunija