Lai pilnveidotu regulējumu par pielaidēm valsts noslēpumam atbilstoši Satversmes tiesas (ST) konstatētajam, iecerēts veidot speciālu darba grupu.
Pašlaik ar iesaistītām institūcijām - premjeministru, Tieslietu ministriju (TM), Saeimu, Ģenerālprokuratūru, Satversmes aizsardzības biroju un Drošības policiju - tiek spriests par labāko formu šādas darba grupas izveidei, aģentūrai LETA sacīja Ministru prezidenta Māra Kučinska (ZZS) preses sekretārs Andrejs Vaivars.
Līdz šim arī vairāki politiķi izteikušies, ka būtu jāveido darba grupa, kas varētu rosināt iespējamās regulējuma izmaiņas. Tāpat pausts, ka pēc piekritības šāda darba grupas vadība varētu būt TM pārraudzībā.
Kā ziņots, ST nesen pēc bijušā lidostas "Rīga" Drošības departamenta direktora Raimonda Lazdiņa sūdzības atzina, ka likumā noteiktais liegums pēc valsts noslēpuma pielaides anulēšanas to saņemt atkārtoti ir neatbilstošs Satversmei.
Lazdiņš ST bija apstrīdējis likuma normu, kas nosaka, ka nolēmumu par speciālās atļaujas pieejai valsts noslēpumam anulēšanu persona var pārsūdzēt Satversmes aizsardzības biroja (SAB) direktoram, savukārt SAB direktora lēmumu persona var pārsūdzēt ģenerālprokuroram, kura lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams.
Ņemot vērā, ka personai tiek liegta pieeja tiesai šā vārda institucionālajā nozīmē un netiek nodrošinātas Satversmei atbilstošas procesuālās tiesības, personai tiesības uz taisnīgu tiesu tiek liegtas pēc būtības. Lai šīs tiesības nodrošinātu un novērstu šaubas par to, vai lēmumi par speciālo atļauju anulēšanu ir pamatoti, to kontrole būtu jānodod atbilstoši leģitimētai neatkarīgai institūcijai, uzskatīja ST.
Pašlaik likums paredz: ja amatpersonai tiek anulēta speciālā atļauja vai netiek pagarināts speciālās atļaujas termiņš, tas ir pietiekams pamats uzskatīt, ka šī persona neatbilst ieņemamajam amatam, kas saistīts ar valsts noslēpuma izmantošanu vai tā aizsardzību. Šāda persona pēc galīgā lēmuma pieņemšanas nekavējoties pārceļama darbā, kas nav saistīts ar valsts noslēpumu, vai ar to izbeidzamas darba attiecības, un turpmāk tai ir liegts saņemt speciālo atļauju.
ST nolēma atzīt liegumu pēc speciālās atļaujas anulēšanas to saņemt atkārtoti par neatbilstošu Satversmei un spēkā neesošu no 2018. gada 1. jūlija.
Tāpat ST secināja, ka valsts noslēpuma aizsardzības jomā ģenerālprokuroram ir ļoti plašas un daudzveidīgas pilnvaras. Ģenerālprokurors ir tiesu sistēmai piederīga amatpersona, tomēr valsts noslēpuma aizsardzības jomā to nevar uzskatīt par tādu institūciju, kas atbilstu apzīmējumam "tiesa".
Attiecībā uz lēmumu par speciālās atļaujas anulēšanu ST nolēma atzīt likuma normu, ka "ģenerālprokurora lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams", par neatbilstošu Satversmei un spēkā neesošu no 2018.gada 1.jūlija.