Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par maksimālās pārdošanas cenas atcelšanu cigaretēm. Kā iniciatīvs pieteicējs norādīts Kristaps Lūsis.
Iniciatīvas pieteikumā norādīts, ka patlaban visām cigarešu paciņām ir noteikta cigarešu maksimālā pārdošana cena, ko nosaka lieli cigarešu ražošanas uzņēmumi. Lūša ieskatā uzņēmumiem "šāds regulējums ir diezgan patīkams, jo var diktēt pārdošanas cenu tirgū un diktēt peļņu mazumtirgotājam". Viņš skaidroja, ka tādēļ mazumtirgotāju uzcenojums tiek noteikts no 3% mazajiem tirgotājiem pat līdz 13% lielajiem tirdzniecību tīkliem.
Viņaprāt, šāda situācija kropļo Latvijas tirgu, pasliktina mazo tirgotāju uzņēmējdarbības vidi, pasliktina citu Latvijas ražotāju stāvokli, jo citiem ražotājiem šādas ietekmes nepastāv un ir brīvs tirgus. Lūsis piebilda, ka esošā situācija nesaskanot ar Veselības ministrijas noteikto mērķi - ierobežot smēķēšanu valstī.
Lūsis uzskata, ka gala pārdošanas mazumtirdzniecības cenu ar minimālu uzcenojumu varētu noteikt tādām precēm kā piens, maize, kas nav luksusa prece, bet gan ir pirmās nepieciešamības produkti. Viņš ir pārliecināts, ka valsts, pieņemot likumu, ka luksusa preces (cigaretes) tiek tirgotas ar minimālu uzcenojumu, ir lobējusi cigarešu ražotājus un tai pašā laikā radījusi būtiskus zaudējumus mazumtirgotājiem un pašai valstij, jo tādā veidā samazināti arī nodokļu ieņēmumi.
Lūsis pauda, ka tirgus dalībnieki, lai kompensētu tabakas izstrādājumu tirdzniecības izmaksas, spiesti paaugstināt cenas pirmās nepieciešamības pārtikas precēm, līdz ar to cieš patērētāji.
Tādēļ Lūsis piedāvā veikt izmaiņas likumā par akcīzes nodokli, kurā ieviesta fiksēta maksimālā mazumtirdzniecības cena. Viņaprāt, būtu jāatceļ noteiktā pārdošanas cena vai arī jānosaka, ka ražotājs nedrīkst noteikt par 20% zemāku uzcenojumu uz vienu cigarešu paciņu.
Lūsis pārliecināts, ka, paaugstinoties cigarešu cenai, valsts iegūtu papildu ieņēmumus akcīzes nodoklī un papildu PVN. Tāpat tiktu pozicionēts valsts mērķis veselības jomā - ierobežot smēķēšanu valstī, kā arī radīta pozitīva ekonomiskā vide mazajam tirgotājam, palielinot tā rentabilitāti un nosakot brīva tirgus konkurenci.