No 1. aprīļa kodu kartīšu lietošana kļūs sarežģītāka, jo papildus ierastajam kodam vajadzēs vēl ievadīt uz klienta telefonu nosūtīto numuru.
Tas nozīmē, ka arvien vairāk cilvēku izmantos banku piedāvātos mobilos risinājumus, lai autorizētos internetbankai ar savu viedtālruni. Arī internetbanka arvien biežāk tiek atvērta klientu viedtālruņos un planšetdatoros. Jau tagad katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs mēdz lietot savu internetbanku viedtālrunī, savukārt katrs septītais - planšetdatorā, kas liecina par mobilo tehnoloģiju nozīmi cilvēku ikdienā.
IT profesionālis un blogeris Kristaps Skutelis, atsaucoties uz pētījuma datiem, stāsta, ka mobilā telefona lietotājs savam telefonam diennakts laikā pieskaras vidēji 2500 reižu. Aktīvs telefona lietotājs, kāds ir pats Kristaps, telefonam pieskaras vismaz 5000 reižu. Interesanti, ka 87% lietotāju telefonā ielūkojas vismaz vienu reizi arī naktī. Ievērojami pieaugusi arī bankas pakalpojumu izmantošana telefonā. Šobrīd internetbanku telefonā izmantojot jau katrs ceturtais ibankas lietotājs.
Pēc Citadeles datiem, šobrīd bankas mobilajā lietotnē klienti veic 10 reizes vairāk maksājumu nekā pirms gada. Kodu kartītes aizstājot ar mobiliem autorizācijas risinājumiem, paredzams, ka mobilās bankas izmantošana kļūs vēl populārāka. Lai bankas mobilo aplikāciju lietotu droši, katram svarīgi parūpēties par sava viedtālruņa drošību.
«Lai cik droša būtu iekārta, cilvēks ir tas, kurš pieņem lēmumus, kā to lietot. Droša uzvedība ir galvenais stūrakmens, lai lietotājs spētu pasargāt savu tālruni, datus un naudu,» saka CERT IT drošības speciālists Gints Mālkalnietis. Svarīgi ir katram pašam parūpēties par sava viedtālruņa vai planšetdatora drošību, ja tajā ir aktivizēta piekļuve bankas kontam, epastam vai tajā var atvērt aplikācijas ar saglābtiem kredītkaršu datiem, atrodama bilde ar jūsu pasi, darba dokumenti un personīgas fotogrāfijas, video.
«Pētot tālruņu ļaunatūru, redzams, ka visbiežākie tās izplatības iemesli ir ierīces urķēšana, nelegālas programmas un telefona atstāšana bez uzraudzības,» saka G. Mālkalnietis. Viņš arī kā tipiskāko uzbrukumu veidu krāpšanas gadījumos min paroļu uzlaušanu, jo tās ir vienkāršas un hakeriem pat nav īpaši jāpiepūlas, lai tās atklātu, bet dažkārt tās pat nav jāuzlauž, jo cilvēki paši paroles atklāj viltus lapās, kas, piemēram, tiek noformētas kā viltus loterijas, kas izskatās gana īstas. Pēc viņa teiktā, parolei būtu jāsastāv vismaz no 14 simboliem. Ja tā ir vien 8 simbolus gara, hakerim uzlaušana nesagādā īpaši lielas pūles, teic G. Mālkalnietis.
Arī bankas Citadele IT virzienu vadītājs Kaspars Cikmačs iesaka aizsargāt savu ierīci ar drošu paroli un citām lietām, ko vērts ņemt vērā: «Jābūt skeptiskam pret dažādiem anonīmiem piedāvājumiem lejupielādēt kādas nepārbaudītas lietotnes un jāpārbauda, vai tiešām lietotnei atļaut piekļuvi savai kamerai vai īsziņām. Un, protams, gadījumā, ja telefons noklīst vai pat ir ticis nozagts, nekavējoties nepieciešams sazināties ar banku, lai bloķētu pieeju savam mobilajam kontam. Tāpat atdodot, pārdodot vai ziedojot telefonu - svarīgi ir izdzēst savu personīgo informāciju.» Viņš atgādina, ka WiFi tīkls nav drošākais internetbankas lietošanai, taču, ja patiešām nepieciešams veikt kādu maksājumu un citu variantu nav - drošāk to ir darīt savā tālrunī, nevis svešā datorā.
K. Skutelis uzskata, ka, salīdzinot ar datoriem, tālruņi ir drošāki pret hakeru uzbrukumiem, taču jāievēro vairāki nosacījumi, piemēram, telefons jāiegādājas pie legāla pārdevēja un jāizvēlas licencētas programmas, kuras regulāri atjaunina.
***
UZZIŅAI
Hakerus interesējošs mobilā telefona saturs
• kontakti
• piekļuve bankas kontam
• aplikācijas ar kredītkaršu datiem
• bilde ar pases datiem
• piekļuve epastam
• darba materiāli
• personīgi foto un video
Droša mobilo iekārtu lietošana
• Aizsargāt tālruni ar paroli
• Nerakstīt savu paroli viltus lapās
• Nesalauzt iekārtu aizsardzību
• Atjaunināt tālruņa operētājsistēmu
• Neuzstādīt programmas no nepārbaudītām vietnēm
• Šifrēt iekārtā esošo informāciju
• Laikus ieslēgt attālinātas bloķēšanas iespēju
Droša mobilās bankas lietošana
• Nevienam neatklāt paroles
• Lejuplādējot lietotni, neatļaut pieeju kamerai, SMS utt.
• Regulāri pārbaudīt savu konta stāvokli
• Lai pieslēgtos bankai, labāk izmantot mobilo banku nekā publiskus WiFi tīklus
• Pazaudējot telefonu, maksimāli ātri sazināties ar banku
Avots: CERT, Citadele, Neatkarīgā