Aptur Rimi dominanci tirdzniecības centros

© F64

Konkurences padomes (KP) izdoto aizliegumu iekļaut tirdzniecības centru Domina Shopping veikalu Rimi ķēdē var uzskatīt arī par KP komplimentu šiem veikaliem.

Veikalu ķēdi apsaimniekojošās SIA Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais vakar norādīja, ka KP lēmums rada problēmas nevis Rimi, bet tirdzniecības centram Domina Shopping, kam tik un tā jāatrod nomnieki tirdzniecības platībai 10 tūkstošu kvadrātmetru apjomā. Rimi bijis ar mieru ņemt tikai četru tūkstošu kvadrātmetru platību. Tagad Domina Shopping jāiznomā ne tikai šie kvadrātmetri, bet vēlreiz jāpārrunā ar visiem potenciālajiem nomniekiem, kā viņi varētu savietoties brīvajā tirdzniecības platībā, pārāk nekonkurēt savā starpā, bet tajā pašā laikā netracinot arī KP un tās priekšnieci Skaidrīti Ābramu.

S. Ābrama pamatoja KP aizliegumu Rimi atvērt veikalu tirdzniecības centrā Domina Shopping ar diviem mērījumiem. Viens, ka 13 minūšu brauciena attālumā jebkurā virzienā no Domina Shopping atrodas 62 ikdienas pārtikas preču mazumtirdzniecības veikali vismaz 600 kvadrātmetru platībā un Rimi tādā aplī ap Domina Shopping esot pārstāvēts gandrīz divreiz biežāk nekā tā tuvākais sekotājs Maxima. Otrs, ka Rimi pašlaik izvietots septiņos no 10 multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem Rīgā un tādējādi ieņemot «stratēģiski nozīmīgu vietu, jo patērētāji iepirkšanos tajos nereti savieno ar tur esošo ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikala apmeklēšanu».

KP valodā runājot, Rimi parādīšanās arī Domina Shopping nodarītu būtisku kaitējumu konkurencei, samazinot citu konkurentu iespējas nevis tikai vārda un skata pēc, bet reāli konkurēt ar Rimi.

S. Ābrama nosauca KP lēmumu par signālu: «Tas ir signāls sasparoties. Jo visi tirgus dalībnieki ir, teiksim, nokāruši galvas un saka, ka ir iespēja atnākt tikai lielajiem spēlētājiem. Bet konkrēti šis ir tas gadījums, kad ir iespēja sasparoties, attīstīties.» Vismaz vārdos šis signāls tika uzņemts ar entuziasmu. Mazos veikalus pārstāvošās Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs izteicās, ka «asociācijā jau sen esam runājuši par to, ka ir jāierobežo lielo tirgus spēlētāju tirgus daļa. Tādējādi aizliegumu atvērt Rimi jaunu lielveikalu vērtējam kā pozitīvu signālu.» Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis turpretī atgādināja, ka mazajiem veikaliem nemaz nebūtu tik vienkārši aizpildīt lielu tirdzniecības platību ne katram par sevi, ne visiem kopā. «Ir liela starpība, vai veikals ikdienā var piedāvāt 15 000 preču un produktu vai 50 000 preču un produktu klāstu,» skaidroja N. Krūzītis.

Liela preču piedāvājuma uzturēšana bez lieka sadārdzinājuma ir iespējama veikalu, tajā skaitā lielveikalu, ķēdē ar kopīgu noliktavu, transportu, preču iepircējiem, datorprogrammām un daudz ko citu, ko tirdzniecībā neiesaistītie nemaz nevar iedomāties. Visu šo mehānismu uzturēšanas izmaksas ir samērīgas tad, ja gulstas uz preču plūsmu vairāk nekā tikai vienā veikalā, lai cik liels tas būtu. Tādā gadījumā grūti iedomāties, ka viena tukša platība Domina Shopping ievilks Latvijā jaunu lielveikalu ķēdes posmu. Visvairāk tiek cerēts uz Vācijas zemo cenu lielveikalu tīklu Lidl, kurš pērn atvēra veikalus Lietuvā un arī par Latviju ir interesējies, bet no Latvijas novērsies. Diez vai Lidl tuvākajā laikā šo lēmumu pārskatīs Domina Shopping tukšās telpas dēļ. Iztikšana ar jau esošajiem tirgus dalībniekiem draud

pieaudzēt KP un S. Ābramai personiski pārāk garu baumu asti, ja viņas aicinājums «sasparoties, attīstīties» īstenībā izrādīsies signāls Maxima ķēdes pagarināšanai Domina Shopping telpās.