Internetbanku lietošanai ievieš jaunu rīku

 
PIRMIE LIETOTĀJI. Smart-ID priekšrocības pārskaitījumu veikšanai jau izmanto SEB bankas Digitālo kanālu pārvaldes vadītājs Iļja Nogičevs (no kreisās), SK ID Solutions vadītājs Kalevs Pihls un Swedbank valdes loceklis un Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs ©F64

Lai piekļūtu internetbankai, šobrīd klientiem lielākoties jālieto kodu kartes, kodu kalkulatori vai līdzīgi risinājumi. Turpmāk, lai piekļūtu bankas pakalpojumiem, būs nepieciešams tikai viedtālrunis.

Latvijā kā vienā no pirmajām valstīm pasaulē tiek ieviests SmartID - jaunākās paaudzes autentifikācijas līdzeklis, kas veidots uz viedtālruņa platformas un turpmāk Latvijas iedzīvotājiem dos piekļuvi bankām un dažādiem digitālajiem pakalpojumiem ar viedtālruņa palīdzību. Vienkāršāk sakot, SmartID ir mobilā lietotne (aplikācija), kurā piekļuve internetbankai un darījumu veikšana ir aizsargāta ar diviem dažādiem PIN kodiem (vai parolēm), kurus vajadzētu paturēt galvā, nevis ierakstīt telefonā. Lietotnes izstrādātāji - Igaunijas sertifikācijas kompānija SK ID Solutions - uzskata, ka SmartID ir drošāks un ērtāks risinājums nekā kodu karte, kuras dati var nokļūt negodīgu cilvēku rokās. Savukārt SmartID atbilst mūsdienu tehnoloģiju un drošības prasībām, tajā ir izmantotas jaunākās kriptogrāfijas metodes, kas neļauj nolasīt PIN kodus, paroles vai citu informāciju. Tieši šī iemesla dēļ vienu vai abus PIN kodus nevarot aizstāt ar pirkstu nospiedumu autentifikāciju, kas lietotājam būtu daudz ērtāka nekā divu PIN kodu atcerēšanās no galvas.

«Telefona nozaudēšanas gadījumā SmartID aizsargā izvēlētie PIN kodi. Savukārt gadījumā, ja PIN kodi nonāks kādas citas personas rokās, tā pie svešas internetbankas netiks, jo SmartID ir piesaistīta konkrētai mobilajai ierīcei. Mēģinot piekļūt pie internetbankas lietotnes no citas iekārtas, tā prasīs papildu kodu, kurš būs redzams tikai piesaistītajā mobilajā ierīcē. Tas ļauj SmartID lietot vairākās ierīcēs, bet reizē aizsargā lietotāju. Šādas aizsardzības kodu kartei nav,» Neatkarīgajai skaidroja SEB bankas Digitālo kanālu pārvaldes vadītājs Iļja Nogičevs.

SmartID plānojusi ieviest gan Swedbank, gan SEB banka, taču nākotnē, iespējams, to varbūt varēs izmantot arī citās nozarēs, piemēram, dokumentu parakstīšanai.

Potenciāls jaunā rīka izmantošanai ir liels - 1,4 miljoni banku klientu ir internetbanku lietotāji. Pēc Latvijas interneta asociācijas 2016. gada datiem, jau šobrīd 800 000 Latvijas iedzīvotāju lieto internetu mobilajos tālruņos. Savukārt TNS dati liecina, ka patlaban jau 61% no visiem Latvijas iedzīvotājiem ir viedierīces.

***

Viedokļi

Vadims Frolovs, Swedbank valdes loceklis un Klientu servisa pārvaldes vadītājs:

- SmartID risinājums iet arī roku rokā ar mobilās bankas attīstību, jo savu finanšu pārvaldīšanai cilvēkam tagad ir vajadzīga tikai viena viedierīce, kas vienmēr ir līdzi. Šis inovatīvais risinājums atbilst globālajām tendencēm - jau šobrīd viedierīču lietošana būtiski apsteidz parasto datoru lietošanu, un nākotnē šis atrāvums tikai palielināsies. Turklāt pasaulē aptuveni piektdaļa no tā sauktās millenium paaudzes (18-34 gadi) lieto tikai viedierīces, SmartID ieviešana nozīmē, ka jau šobrīd tālrunis kļūst par cilvēku digitālo maciņu.

Iļja Nogičevs, SEB bankas Digitālo kanālu pārvaldes vadītājs:

- Digitalizācija nes līdzi jaunus izaicinājumus arī drošības jomā. Lai mūsu klienti arī turpmāk varētu gan justies pārliecināti par savu līdzekļu drošību, gan ērti tiem piekļūt, esam izvēlējušies pasaules līmeņa risinājumu - SmartID mobilo aplikāciju. To piedāvāsim kā alternatīvu līdzšinējiem autentifikācijas rīkiem - kodu kartēm un kalkulatoriem, lai katrs var izvēlēties saviem paradumiem un vajadzībām piemērotāko risinājumu.