Rīgas satiksmes projektu par Eiropas Komisijas piešķirtajiem 356,7 tūkstošiem eiro uzraudzīs Sabiedrība par atklātību Delna. Savukārt Latvijas Lielo pilsētu asociācija apšauba, vai Delnai piešķirtās Eiropas naudas tērēšana tiks pietiekami uzraudzīta.
Latvijas Lielo pilsētu asociācija (LLPA) nosūtījusi vēstuli Eiropas Komisijas (EK) reģionālās politikas komisārei Korinai Krecu un pārstāvniecības Latvijā vadītājai Innai Šteinbukai, lūdzot informāciju par projektu Integritātes pakti - pilsonisks kontroles mehānisms ES fondu aizsardzībai, kura ietvaros Delnai piešķirti līdzekļi 356 731 eiro apmērā Skanstes tramvaja līnijas projekta finansējuma izlietojuma uzraudzībai.
LLPA, uzzinot par Delnai piešķirto finansējumu, vēlējusies noskaidrot, ar kādiem nosacījumiem EK piešķīrusi organizācijai naudu un kā tiks nodrošināts, ka to izmanto atbilstoši paustajiem mērķiem.
Delnas vadītājs Jānis Volberts skaidro, ka ES finansējums tiks izmantots, lai projekta gaitā piesaistītu neatkarīgus būvniecības ekspertus, konsultētu būvdarbu veikšanā un tramvaju iegādes procesā. Tādējādi organizācija pārliecināšoties, ka ieplānotie darbi patiešām nepieciešami un to izmaksas netiek mākslīgi palielinātas. Šāda sabiedriskā uzraudzība ir starptautisks projekts 11 ES dalībvalstīs.
Savukārt LLPA izbrīnījis tas, ka, neskatoties uz pilotprojekta mērķi - veicināt fondu izlietojuma caurspīdīgumu -, publiski nav iespējams iepazīties ne ar integritātes paktu precīzu ieviešanas procedūru, ne ar to uzraudzības mehānismu. Tāpat publiski nav atrodama informācija par pilotprojekta īstenošanā veiktās projektu un finansējuma saņēmēju atlases norisi, nosacījumiem, pieteikumiem, pamatojošo dokumentāciju un vērtēšanu.
«Diemžēl vēl aizvien publiski nav pieejams līgums vai vienošanās, kas noslēgts starp Delna un Transparency International un/vai EK Reģionālās politikas un pilsētpolitikas ģenerāldirektorātu par Integritātes pakta un projekta uzraudzības veikšanu un kurā būtu atspoguļoti piešķirtā fondu finansējuma izlietojuma nosacījumi,» teikts LLPA vēstulē. Asociācija norāda, ka šīs informācijas nepieejamība rada aizdomas, ka ES fondu finansējums nav ticis piešķirts, ievērojot vispārējos publiskā finansējuma izlietojuma, kā arī pašas Delnas un Transparency International pārstāvētos principus.
Lai LLPA varētu pārliecināties par ES fondu tehniskās palīdzības līdzekļu pamatotu izlietojumu, asociācija lūgusi EK sniegt informāciju, kur būtu atrodama bažas kliedējoša informācija. EK, arī tās pārstāvniecībai Latvijā šobrīd ir garās brīvdienas, tāpēc Neatkarīgajai neizdevās noskaidrot tās viedokli.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) Rīgas satiksmes iesniegtajā Skanstes tramvaja līnijas projektā konstatējusi vairākas nepilnības. Izvērtējot iesniegto projektu, CFLA secinājusi, ka precizējami dažādi projekta pamatojumā ietvertie rādītāji, kā arī nepieciešama vairāku nozīmīgu risku papildu izvērtēšana, no kā izriet projekta laika grafiks un īstenošanas iespējas. Savukārt Rīgas satiksme nesaskata riskus kohēzijas finansējuma saņemšanai. Uzņēmums ir gatavs iesniegt precizēto projekta iesniegumu līdz CFLA noteiktajam termiņam 20. februārī, lai projekts Rīgas tramvaja infrastruktūras attīstība tiktu īstenots, norādījis Rīgas satiksmes pārstāvis Viktors Zaķis.