SATRAUCOŠA STATISTIKA: Gājēja uzdevums izdzīvot tumsā

© Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Decembra tumsa ceļu satiksmes negadījumu statistikā ievieš korekcijas par sliktu gājējiem. Uzbraukumu skaitam mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem ir tendence pieaugt, turklāt bieži negadījumi notiek uz gājēju pārejām.

Satiksmes noteikumi pārdomātu rīcību pieprasa gan no autovadītājiem, gan gājējiem. Daudzos negadījumos tieši gājēji rīkojas pārgalvīgi, tomēr autovadītājiem der atcerēties, ka neatkarīgi no tā, kurš vainīgs, negadījumā vienmēr cietīs vai ies bojā tieši gājējs.

Vienpadsmit mēnešu statistika liecina par minimālu cietušo skaita pieaugumu salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Ievainots 791 gājējs (pērn 777), savukārt bojā gājušo skaits no 52 nokrities līdz 44, kas ir uzlabojums par vairāk nekā 15%.

Seši uzbraukumi dienā

Decembrī skaitļi atkal būs augšā. Neatkarīgā jau vēstīja, ka par cietušo gājēju skaita straujo pieaugumu satraukušies mediķi. Nedēļas laikā Austrumu slimnīcā tika ievesti astoņi cilvēki, kas notriekti uz gājēju pārejām. Kā stāstīja Traumatoloģijas un ortopēdijas klīnikas vadītājs ķirurgs Andris Vikmanis, viņu traumas ir ļoti smagas: sasistas galvas, nopietni plaušu un citu orgānu sasitumi, lauztas kājas.

Tas liek domāt, ka automašīnas pāreju šķērsojušas pilnā gaitā, faktiski nebremzējot. Tātad pilnīgi noteikti ir pārkāpts Satiksmes noteikumu 145. punkts, kas transportlīdzekļa vadītājam, tuvojoties neregulējamai gājēju pārejai, liek samazināt braukšanas ātrumu.

Pilsētā tomēr ātrumi ir mazāki, līdz ar to cietušajiem lielākas izredzes izdzīvot. Ja cilvēkam uzbrauc ārpus apdzīvotas vietas, iznākums bieži vien ir letāls. Aizvakar Līksnas pagastā uz Krāslavas šosejas bulkuvāģis Peugeot Boxer notrieca 44 gadus vecu vīrieti, kurš pārvietojās pa ceļa braucamās daļas vidu bez atstarojošiem elementiem. Gājējs mira notikuma vietā. Negadījums notika ap pulksten 18 vakarā. Tātad jau bija iestājusies tumsa. Vēl pieci negadījumi notikuši apdzīvotās vietās - Ķekavas pagasta Krustkalnos, Bēnē, Rīgā, Buļļu un Vestienas ielās. Ogrē uzbraukts desmit gadus vecam puikam. Visi dzīvi un nogādāti slimnīcās.

Jānodibina acu kontakts

Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Jānis Aizpors norāda - daudzos gadījumos uzbraukumus veicinošs apstāklis ir gājēju uzskats, ka uz pārejas viņi ir galvenie. Taču tā gluži nav. Ceļu satiksmes noteikumi uzliek pienākumus arī gājējam. Pirms brauktuves šķērsošanas viņam jāpārliecinās par drošību. Faktiski gājējam ar šoferi jānodibina acu kontakts, lai konstatētu, ka viņš it pamanīts un tiks palaists. Protams, šoferu vidū joprojām ir rupekļi, kas ne tikai nebremzē pirms pārejām, bet pat apzināti brauc tām pāri, vēl pirms gājējs nokļuvis drošībā uz ietves. 9. decembrī Bauskā autovadītājs uz pārejas aizķēra ar spoguli kādu kundzi.

Jaunā filozofija

Mūsdienu satiksmes organizācijas filozofijā vainīgo meklēšana gan ir noiets posms. Jaunais mērķis ir radīt uz ceļa tādu infrastruktūru, lai pēc iespējas mazinātu cilvēku pieļauto kļūdu sekas, jo cilvēks kļūdīsies vienmēr. Sadzersies, nobīsies, telefonā aizskatīsies. Dažādi risinājumi iespējami arī attiecībā uz gājēju pārejām, un Rīgā tiek ieviesti dažādi uzlabojumi. Piemēram, pie 45. vidusskolas pārejas Ropažu ielā no košiem stabiņiem izveidots brauktuves sašaurinājums, lai mašīnas vairs nekārtotos divās joslās. Tādējādi novērsta bīstamā situācija, ka vienā joslā šoferis palaiž bērneli, bet pa otru kāds nesas garām. Satiksmes organizācijas un kustības drošības nodaļas vadītāja Beāta Dambīte stāsta, ka neregulējamas pārejas vietās, kur katrā virzienā ir divas joslas, vairs netiks ierīkotas vispār, bet esošās pakāpeniski tiek pārveidotas. Piemēram, Deglava ielā pie Lapsu ielas, kur pērn sabrauca divus cilvēkus, nākamgad tiks uzstādīts gājēju luksofors. Citur, kur līdzekļu nepietiek vai satiksme nav tik intensīva, tiks izmantoti vienkāršāki risinājumi - piemēram, uzstādīts papildu apgaismojums, samazināts ātrums, ceļa zīmēm apkārt būs citrondzeltenā košā josla, steidzīgus gājējus kavēs zigzaga barjeras un tiks izmantoti arī satiksmes plūsmu ierobežojošie stabiņi - īpaši pie skolām. Bet atsevišķos gadījumos efektīvākais risinājums ir pārejas likvidēšana. Zaudējot prioritāti, gājēji uz ceļa kļūst daudzkārt uzmanīgāki.

No Ceļu satiksmes noteikumiem

Gājēju pienākumi

10. Diennakts tumšajā laikā, ja ceļš nav pietiekami un vienmērīgi apgaismots, gājējiem, kas pārvietojas pa brauktuvi vai nomali, jābūt tērptiem atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.

15. Pirms brauktuves šķērsošanas pa gājēju pāreju vietās, kur satiksme netiek regulēta, gājējiem jānovērtē attālums līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, kā arī jānovērtē to braukšanas ātrums un jāpārliecinās par drošību.

16. Ārpus gājēju pārejas vietās, kur satiksme netiek regulēta, gājēji drīkst iziet uz brauktuves tikai pēc tam, kad ir novērtējuši attālumu līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, kā arī novērtējuši to braukšanas ātrumu un pārliecinājušies, ka brauktuves šķērsošana nav bīstama un ka netiks traucēta transportlīdzekļu satiksme.

Transportlīdzekļu vadītāju pienākumi

25.3. Darīt visu iespējamo, lai netiktu apdraudēti citi ceļu satiksmes dalībnieki, it sevišķi mazāk aizsargātie (gājēji un velosipēdu vadītāji).

145. Transportlīdzekļa vadītājam, tuvojoties neregulējamai gājēju pārejai, jāsamazina braukšanas ātrums vai jāaptur transportlīdzeklis pirms gājēju pārejas, lai dotu ceļu gājējiem, kas šķērso brauktuvi pa gājēju pāreju vai iziet uz tās, kā arī velosipēdu vadītājiem, kas šķērso brauktuvi pa gājēju pāreju vai izbrauc uz tās, ja tie varētu tikt traucēti vai apdraudēti.

146. Ja pirms neregulējamas gājēju pārejas apturēts transportlīdzeklis vai citi transportlīdzekļi, tuvojoties neregulējamai gājēju pārejai, samazina braukšanas ātrumu, transportlīdzekļa vadītājs var turpināt braukt tikai pēc tam, kad ir pārliecinājies, ka transportlīdzekļu priekšā neatrodas gājēji vai velosipēdu vadītāji.



Svarīgākais