Visticamāk, biļešu cenas sabiedriskajā transportā nepalielināsies

© Egons Ansbergs/ f64 photo agency

Par spīti sarūkošajam pasažieru skaitam sabiedriskajā transportā Autotransporta direkcija (ATD) biļešu cenas palielināt neplāno.

''Mēs gadu no gada redzam konsekventu pasažieru skaita kritumu. Tā ir realitāte, kura ir saistīta ar iedzīvotāju skaita samazināšanos, pārvietošanās paradumiem un vieglo automašīnu skaita pieaugumu. Procentuāli viens no lielākajiem kritumiem ir Latgales reģionā. Ja mēs skatāmies uz starppilsētu reisiem, tad kritums ir mazāks - starp 3% un 4%. Ir arī atsevišķi maršruti, kuros krituma nav vispār. Savukārt vietējās nozīmes reģionālajos maršrutos maksājošo pasažieru skaita kritums ir visai liels. Latgalē tas ir redzams ļoti izteikti,'' intervijā aģentūrai LETA klāstīja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Direkcija akcentējuši gan pašvaldībām, gan pārvadātājiem, ka nauda, kura no valsts puses tiek piešķirta kā bāzes dotācija, nespēj nosegt visu maršrutu tīklu. Līdz ar to maršrutu tīkls regulāri tiek pārskatīts un tiks mazināts arī turpmāk.

''Vienlaikus sabiedriskais transports ir sociāla funkcija, tādēļ mēs nevērtējam maršrutus pēc tā, cik tie ir pelnoši. Tad mums būtu jāslēdz lielākā daļa maršrutu. Tas, ko mēs vērtējam, ir pieprasījums pēc konkrētā maršruta. Mēs nevaram atļauties tādu greznību kā autobuss ar šoferi vienam pasažierim. Mēs sekojam līdzi pieprasījumam un, ja tas nav pietiekams, mēs pārskatām maršrutu. Mēs esam nosprauduši slieksni - ja nepieciešamā valsts dotācija pārsniedz 80% no izdevumiem, tad šis maršruts jau atrodas riska grupā. Ja ir alternatīvas, tad mēs vai nu samazinām reisu skaitu vai slēdzam maršrutu,'' skaidroja ATD vadītājs.

Taujāts, vai, ņemot vērā rūkošo pasažieru skaitu, netiek domāts par biļešu cenu palielinājumu, viņš atzina, ka pašlaik ar esošo maršrutu tīklu un esošajām vēlmēm budžeta rāmī iekļauties nevar.

''Tādēļ mēs maršrutu tīklu pārskatām un nākamgad daudz striktāk skatīsimies uz tā samazināšanu. Diemžēl, bet tā tas būs. Braukšanas maksas palielināšanu mēs negribam izskatīt kā iespējamo variantu. Sabiedriskais transports nav atrauts no pārējās pasaules. Ir privātie transporta līdzekļi. Ir nelegālie pārvadātāji. Turklāt, paverot vaļā kopbraukšanas lādīti, nelegālie pārvadātāji legalizēsies. Tādēļ tarifu palielināšana it kā skan vienkārši, bet, manuprāt, tad mēs pasažierus pazaudēsim vēl straujāk. Tas būtu pats pēdējais solis. Līdz tam, pirmkārt, ir jāvērtē, kā mēs varam celt pakalpojumu kvalitāti, otrkārt, ir jācīnās ar nelegālajiem pārvadātājiem, treškārt, jāuzlabo maršruta tīkla plānošana. Proti, uzdevums ir padarīt sabiedrisko transportu cilvēkiem interesantāku,'' klāstīja Godiņš.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta - pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu - plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.

Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais