Latvijā Ziemassvētku dāvanām cilvēki gatavi vidēji tērēt 346 eiro

© Jānis Saliņš, F64 Photo Agency

Latvijas iedzīvotāji šogad Ziemassvētku dāvanu iegādei plāno tērēt vidēji 346 eiro, kas ir 19,8% no mājsaimniecību ikmēneša ienākumiem, secināts kompānijas "Ferratum group" veiktajā jaunākajā Ziemassvētku barometra aptaujā.

Kamēr Latvijas iedzīvotāji šogad Ziemassvētku pirkumiem plāno atvēlēt par deviņiem eiro mazāk nekā gadu iepriekš, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāju tēriņi Ziemassvētku pirkumiem palielinās. Pēc aptaujas datiem, Lietuvas iedzīvotāji Ziemassvētku dāvanām ir gatavi atvēlēt 30,3% no mājsaimniecības ienākumiem jeb 583 eiro, savukārt Igaunijā - 28,7% jeb vidēji 571 eiro.

Tāpat aptaujā secināts, ka šogad visvairāk līdzekļu Ziemassvētku tēriņiem plāno atvēlēt Vācijā, kur viena mājsaimniecība dāvanās tērēs vidēji 30,6% jeb 807 eiro, seko Lietuva un Igaunija. Savukārt Rumānijā Ziemassvētku dāvanām iedzīvotāji šogad plāno atvēlēt 28,6% no mājsaimniecības ienākumiem, Jaunzēlandē - 26,6%, bet Polijā - 26%.

Šā gada pētījuma dati par izdevumiem, kādus dažādās pasaules valstīs mājsaimniecības atvēlēs Ziemassvētku pirkumiem, Latviju ierindo 15. vietā pasaulē.

"Lai gan svētku tēriņu apmērā Latvijā šogad ir novērojams neliels kritums, mūsu pētījuma rezultāti liecina, ka latvieši no Eiropas vidējā rādītāja atpaliek tikai par 2% un joprojām atrodas priekšā tādām valstīm kā Francija, Norvēģija, Nīderlande un Somija," sacīja kompānijas koordinatore Evita Grundberga.

Atbilstoši aptaujas datiem Latvijā par Ziemassvētku dāvanām visbiežāk tiek izvēlētas rotaļlietas un spēles (22%), seko saldumi un delikateses (15%), kā arī sadzīves tehnika (13%). Ceturtā populārākā tēriņu kategorija ir ceļojumi, kuros svētku laikā plāno doties aptuveni 11% Latvijas respondentu. Arī 17% Lietuvas un 22% Igaunijas iedzīvotāju naudu visbiežāk atvēl rotaļlietu un spēļu iegādei, taču otra populārākā izmaksu kategorija šajās valstīs ir kosmētika.

Aptaujā arī secināts, ka 15,8% Latvijas mājsaimniecību dāvanas un svētku pirkumus plāno veikt internetā, šajā rādītājā nedaudz apsteidzot kaimiņvalsts Igaunijas iedzīvotājus, no kuriem 15,4% respondentu svētku pirkumus plāno veikt internetā. Lietuvā Ziemassvētku pirkumus internetā plāno veikt 19,4% respondentu. Savukārt pasaulē pirkumu skaits internetā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir audzis par nepilniem trim procentpunktiem, sasniedzot 24,5%. Līdz ar to var secināt, ka tiešsaistes iespējas arvien vairāk sāk aizstāt tradicionālos iepirkšanās paradumus, piebilda kompānijā.

"Ferratum" Ziemassvētku barometrs šogad veikts 20 pasaules valstīs, kopumā aptaujājot 13 261 mājsaimniecību. Pētījumā piedalījās respondenti vecumā no 18 līdz 65 gadiem, pārstāvot mājsaimniecības, kuru vidējie mēneša ienākumi ir no 230 līdz 6720 eiro.