Jaunā CO2 nodeva – ieguvums lielo auto īpašniekiem

© Ekrānšāviņš no avīzes

Saeimas apstiprinātā jaunā kārtība auto ikgadējās ekspluatācijas nodevas aprēķināšanai pēc CO2 izmešu rādītājiem tika ierosināta ar skaļu mērķi – likt vairāk maksāt premium klases auto īpašniekiem. Tomēr, veicot dažus vienkāršus aprēķinus, redzams, ka patiesībā lielākajai daļai pēdējo gadu premium klases auto ikgadējā nodeva būtiski samazināsies, uzskata autosalona Baltie eksperts Kārlis Eidis.

Jaunā kārtība ikgadējās nodevas aprēķinam attieksies tikai uz automašīnām, kas ražotas pēc 2009. gada. Tātad samērā jauniem auto ar modernu dzinēju. Savukārt augstākās nodevas likmes paredzētas auto, kuru CO2 izmešu daudzums uz kilometru pārsniedz 200 gramus. «Teorētiski tie ir lielie un jaudīgie auto, bet, analizējot pieprasītākos auto dažādos segmentos, var secināt, ka tieši apvidus auto un premium klases vieglo auto īpašnieki sajutīs vislielāko ieguvumu no jaunās nodevas. Līdz šim šādiem auto ikgadējā nodeva bija augsta, jo to noteica auto lielā masa un arī motora jauda. Toties CO2 izmešu jomā pat lielākie pēdējo gadu apvidus auto reti pietuvojas 200 g/km līmenim,» saka K. Eidis.

Autosalona Baltie pieredze rāda, ka populārākie mazlietotu auto modeļi apvidus auto kategorijā ir BMW X5 un Volkswagen Touareg. Aprēķini liecina, ka jaunā kārtība BMW X5 būs īpaši izdevīga. Gandrīz visiem šī auto modeļiem tas nozīmēs nodevas samazinājumu - jaudīgākajiem dīzeļiem pat gandrīz trīskārtīgu kritumu no 342 eiro uz 144 eiro. Izņēmums ir vien daži modeļi ar benzīna dzinēju, kura darba tilpums pārsniedz 4,4 litrus. Līdzīga situācija iezīmējas arī Volkswagen Touareg modeļu klāstā, kur iecienītākajiem 3 litru dīzeļiem ikgadējais maksājums samazināsies vismaz par trešdaļu. Vieglo auto segmentā, kur nemainīgi pieprasītākie ir Audi un BMW sedani vai universāļi, aina ir pilnīgi nepārprotama.

Visiem Audi A6 un BMW 5. sērijas modeļiem nodeva samazinās vai paliek praktiski nemainīga. Turklāt tieši iecienītākie modeļi ar 3 litru dīzeļa dzinējiem būs lielākie ieguvēji. Šie dzinēji ir ekonomiski, bet arī jaudīgi, kas noteica to ikgadējo nodevu 170 līdz pat 300 eiro apmērā. Tagad tā nepārsniegs 120 līdz 144 eiro, turklāt daži pēdējo gadu Audi A6 modeļi pat spēj iekļauties CO2 normās, kur maksājums ir vien 48 eiro gadā.

«Tāpēc ir skaidrs, ka augstākas izmaksas par kādu konkrētu auto modeli nebūt nenoteiks jaunās CO2 likmes. Tā vietā daudz lielāka nozīme ir jaunieviestajai 300 eiro nodevai, kas jāmaksā, ja auto dzinēja tilpums pārsniedz 3,5 litrus. Šis nosacījums gan var radīt būtisku izmaksu kāpumu atsevišķiem auto, kuriem ir liels dzinēja tilpums, bet izmešu rādītāji nav tik zemi, lai kompensētu šīs papildu izmaksa,» uzsver

K. Eidis. Neizdevīgākā situācijā būs tie auto modeļi, kuru dzinēju tilpums trāpa neizdevīgajā zonā. Piemēram, Porsche Cayenne modeļu klāstā dominē 3,6 l un 4,8 l dzinēji, un arī to izmešu līmenis ir augsts. Vienlaikus pat šādiem lielajiem dzinējiem iespējama situācija, ka kopējais ikgadējo maksājumu apjoms nepieaug. Piemēram, BMW X5 ar 4,4 l benzīna dzinēju kopējais ikgadējā maksājuma apmērs saglabāsies iepriekšējā līmenī, jo izmešu līmenis tam ir salīdzinoši zems.

«Tāpēc jāsaka, ka izmaksu pieaugums premium auto segmentā drīzāk būs izņēmuma gadījumos, jo pārsvarā Latvijā auto tiek iegādāti ar dīzeļa dzinējiem, kuriem ir mazāks darba tilpums un vieni no zemākajiem izmešu rādītājiem. Turklāt arī auto ražotāji fokusējas uz efektīvāku dzinēju piedāvājumu ar lielāku jaudu pie mazāka tilpuma,» secina K. Eidis.