Internetā iepērkas aptuveni 92% Latvijas iedzīvotāju, globālajā tīmeklī pērkot lielākoties apdrošināšanas pakalpojumus un biļetes. Pagaidām vēl pienu, maizi, desas, zivis, dārzeņus, augļus un citas pārtikas preces internetā var iegādāties vien atsevišķās vietnēs.
Iepirkšanās internetā Latvijā ik gadu kļūst arvien populārāka. Tā jau šobrīd 89% iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi gadā, liecina Swedbank Finanšu institūta veiktā pētījuma dati. Patlaban populārākā internetā iegādātā prece ir apdrošināšana, ko visvairāk izvēlas vīrieši. Savukārt sieviešu visbiežāk pirktās preces ir apģērbi, apavi un kosmētika.
Pirms pieciem gadiem par regulāriem internetveikalu klientiem sevi varēja uzskatīt 11% iedzīvotāju, kuri pirkumus tīmeklī veic biežāk nekā reizi mēnesī, bet šogad tādi jau ir 16%.
Biežāk iepirkties internetā iedzīvotājus mudinātu bezmaksas preču piegāde (51%), plašāks preču sortiments (44%), kā arī iespēja bez maksas nosūtīt pirkumu atpakaļ pārdevējam (33%) un vienkāršākas pirkuma apmaksas iespējas (33%). Patlaban lielākā daļa (58%) respondentu norāda, ka par pirkumu norēķinās tā iegādes brīdī, bet tikai 11% apmaksu veic, pirkumu saņemot.
Aptaujas dati rāda, ka lielākā daļa (57%) Latvijas iedzīvotāju vienlīdz bieži iepērkas gan Latvijas, gan ārzemju internetveikalos. Savukārt trešdaļa jeb 27% iedzīvotāju parasti iepērkas tieši Latvijas internetveikalos. Visbiežāk internetā iepērkas iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 39 gadiem.
Savukārt pārtikas iegāde internetā pagaidām vēl maz izplatīta - šādus pirkumus veic vien 5% interneta veikalu klientu. Tas ir krietni mazāk nekā daudzās pasaules valstīs, kur pārtikas pirkšana kļuvusi teju par ikdienu.
Pirmais mēģinājums Latvijā tirgot pārtiku internetā bija pirms aptuveni 15 gadiem. Toreiz ar Zemkopības ministrijas finansiālu atbalstu 240 000 latu apmērā Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centrs izveidoja speciāli pārtikas nozarei domātu interneta lapu - bode.lv, kurā vietējie pārtikas ražotāji varēja pārdot savu produkciju. Taču šī ideja neguva lielu pircēju atsaucību, un mājaslapa pārstāja darboties. Vēlāk vēl bija vairāki mēģinājumi tirgot pārtiku ar globālā tīmekļa starpniecību, piemēram, vietne klang.lv, bet arī šis mēģinājums bija neveiksmīgs.
Taču pēdējo gadu pieredze liecina, ka pārtikas tirdzniecība internetā arī Latvijā ir iespējama un daļai iedzīvotāju tā ir kļuvusi par ikdienu. Pienu, cukuru, miltus, olas, dārzeņus, augļus, citas pārtikas preces un arī sadzīvē noderīgas lietas var nopirkt vairākos internetveikalos, piemēram, e-maxima.lv, nuko.lv, svaigi.lv. Pārtikas preces ir arī cenuklubs.lv, tera.lv veikalos.
Internetveikala e-maxima.lv vadītāja Sanita Bērziņa Neatkarīgajai atklāja, ka e-maxima.lv darbojas jau vairāk nekā četrus gadus un klientu skaits ar katru mēnesi pieaug par aptuveni 8%. Veikals piedāvā arī pakalpojumu Pasūti! Piebrauc! Paņem!, kas nozīmē, ka klients internetveikalā veic pasūtījumu, sev izdevīgā laikā atbrauc uz veikalu un paņem savus iepirkumus, tādējādi ietaupot laiku. «Pakalpojums Pasūti! Piebrauc! Paņem! pērn bija pieejams tikai vienā Maxima Latvija veikalā, bet šovasar to paplašinājām, un pašlaik tas ir pieejams jau četros Maxima Latvija galvaspilsētas veikalos - Slokas ielā 115, K. Ulmaņa gatvē 88a, A. Deglava ielā 67 un Mūkusalas ielā 73. Tuvāko divu gadu laikā esam iecerējuši minēto pakalpojumu piedāvāt jau desmit Maxima Latvija veikalos,» atklāja S. Bērziņa.
***
Pirkumi internetā, %
Apdrošināšana 57
Izklaides pasākumu biļetes 49
Sadzīves elektronika 47
Apģērbi, apavi 47
Datortehnika un tās piederumi 35
Transporta biļetes 29
Mēbeles, interjera priekšmeti 24
Kosmētika 23
Sadzīves tehnika 19
Sporta tūrisma inventārs 17
Grāmatas 9
Pārtika 5
Avots: Swedbank Finanšu institūts
***
Internetveikalu priekšrocības un trūkumi
+
• Pirkumu iespējams veikt no jebkuras vietas, kur pieejams internets
• To iespējams izdarīt klientam ērtā laikā
• Pārdevējam nekad nav slikts garastāvoklis
• Pirkumu piegādā līdz namdurvīm vai citai klientam izdevīgai vietai
-
• Preci nav iespējams aptaustīt vai pasmaržot
• Prece var atšķirties no attēlā redzamā
• Par piegādi jāmaksā atsevišķi, bezmaksas piegāde iespējama atsevišķos veikalos vai arī tad, ja pirkums pārsniedz noteiktu summu
• Pirkums jāgaida
*
Avots: Neatkarīgā
***
Viedokļi
Reinis JANSONS, Swedbank Finanšu institūta vadītājs:
- Lai gan interneta veikali nav jaunums, tikai pēdējos gados interneta tirdzniecība pasaulē, tostarp Latvijā, sākusi nopietni palielināt pārdošanas apjomus, un faktiski katrs mazumtirdzniecības veikals jau ne tikai izveido savu mājaslapu, bet cenšas atvērt arī e-veikalu. Internetveikala izveidošana palīdz uzņēmumam paplašināties gan ģeogrāfiski, palielinot savu konkurētspēju, gan arī strādāt 24 stundas diennaktī. Iemesls interneta tirdzniecības sekmīgai attīstībai arī nākotnē ir iepirkšanās ērtums, ātrums, sortiments, cena, iespēja salīdzināt, izpētīt un iepazīties ar ļoti plašu atsauksmju klāstu.
Kārlis BLŪMENTĀLS, mājaslapu izstrādes platformas Mozello izveidotājs:
- Mūsdienu patērētāji kļūst arvien prasīgāki, zinošāki un nepacietīgāki, tādēļ, lai saglabātu konkurētspēju un pilnībā izmantotu potenciālu, uzņēmējiem nāksies pielāgoties un kļūt pieejamiem internetā. Šādu tendenci novērojam arī savā darbībā ik dienu, kad redzam, kā ar Mozello platformas palīdzību top arvien jauni internetveikali.
Andris KALVIŅŠ, Coffee Time īpašnieks:
- Coffee Time pamatdarbība ir kafijas un kafijas automātu tirdzniecība. Ar laiku, lai paplašinātu privāto klientu loku, vēlējāmies attīstīt arī pārdošanu internetā, tomēr saskārāmies ar grūtībām, piemēram, kā atrast un attīstīt piemērotāko platformu un, protams, cik tas maksās. Nolēmu izmēģināt uzņēmēju tīklā Swedbank Business Network pieejamo risinājumu. Esmu ļoti apmierināts - šāds piedāvājums ir ļoti parocīgs un finansiāli izdevīgs. Proti, šis risinājums neprasa lielus finansiālus ieguldījumus, un arī pašam tirgotājam viss ir ļoti skaidri saprotams.
Sanita BĒRZIŅA, internetveikala e-maxima.lv vadītāja:
- Dzīves ritms mūsdienās kļūst arvien ātrāks, tāpēc iedzīvotāji arvien vairāk meklē dažādas iespējas, kā ietaupīt savu laiku. Pasūti! Piebrauc! Paņem! ir pakalpojums, ko iecienījuši klienti, kas ir ļoti aizņemti un kuriem ne vienmēr ir iespējams būt mājās, lai varētu saņemt pasūtītos produktus, bet pašiem uz veikalu nav vēlmes un laika doties, tādēļ viņi, braucot no darba uz mājām, dodas uz veikala informācijas centru, kur saņem savus iepirkumus. Tāpat arī tie iedzīvotāji, kas dzīvo ārpus internetveikala piegādes zonas, iecienījuši šo pakalpojumu saņemt jau viņiem sagatavotus pirkumus kādā no četriem Maxima Latvija veikaliem.