Gulbe: Zivsaimniecības nozarei ir perspektīvas

© F64

Latvijas zivsaimniecības nozarei ir perspektīvas, taču nozares uzņēmumiem ir vairāk jāstrādā pie mārketinga un tirgus izpētes, kā arī jāpilnveido zināšanas, aģentūrai LETA pēc konferences "Zivsaimniecības nozares aktualitātes un tirgus situācija Latvijā" sacīja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) vadītāja Inguna Gulbe.

Viņa teica, ka zivsaimniecības nozare ir perspektīva un arī pārtikas nozarei kopumā ir potenciāls, jo pārtikas patērētāju skaits pasaulē pieaug un uzlabojas arī patērētāju labklājības līmenis, līdz ar to viņi uzturā lieto sarežģītākus produktus, pāriet no lētākiem produktiem uz dārgākiem.

Pēc viņas teiktā, zivsaimniecības nozarē ir arī ļoti lielas izaugsmes iespējas un zivis tiek uzskatītas par veselīgu pārtiku, ir labas uzturā, ja ir vēlme nomest svaru, kam arvien vairāk seko pasaules pārtikusī iedzīvotāju daļa. Tāpat vēl viena neizmantota iespēja zivsaimniecības nozarē ir produkcijas ražošana ātrās ēdināšanas sektoram. Tas ir vēl viens sektors, kurā pēdējā laikā ļoti strauji pieaug patēriņš, jo cilvēki straujā dzīves ritma dēļ arvien vairāk pāriet uz ātro ēdināšanu, vienlaikus cenšoties tajā rast kaut ko veselīgu.

Pēc Gulbes teiktā, akvakultūras uzņēmējiem ir vairāk jāstrādā pie nepieciešamajiem produkcijas apmēriem un cenu pazemināšanas. Savukārt piekrastes zvejniekiem jāpilnveido produkcijas kvalitāte un vairāk jāorientējas uz produktu ražošanu ar augstu pievienoto vērtību, jo šajā sektorā nav izaugsmes iespēju ierobežoto kvotu dēļ. "Mēs nevaram teikt, lai būtu izdevīgi, zvejojiet vairāk. Mums ir kvotas, tur nevar neko vairāk. Tas nozīmē, ka nozvejotais ir jāspēj pārdot dārgāk, tam ir jābūt kvalitatīvākam un jāpievieno vairāk vērtība. To, protams, var izdarīt, radot jaunu, citādāku produktu, kā arī arī ar mārketinga elementiem," teica Gulbe.

Viņa norādīja, ka zivrūpniecības uzņēmumi patlaban aktīvi strādā pie jaunu tirgu meklējumiem un piedāvā jaunus produktus. Vienlaikus ir svarīgi adaptēt produktus tiem tirgiem, uz kuriem plānots sūtīt produkciju. Tāpat nozarei vairāk jāpiestrādā pie mārketinga un tirgus izpētes - lai saprastu, kurā eksporta virzienā doties, jāveic tirgus pētījumi. Gulbe arī atzina, ka nozarei ir jāpilnveido zināšanas par zivju audzēšanu, apstrādi un pārdošanu. "Svarīgi ir piestrādāt pie mārketinga, lai popularizētu, ka Latvijā ražotā, nozvejotā zivs ir kvalitatīva, veselīga, un jādomā, kā ar mārketinga elementiem paaugstināt Latvijā audzētajai vai nozvejotajai zivij vērtību," teica Gulbe, piebilstot, ka Latvijas zivrūpniekiem nevajadzētu konkurēt ar ražotājiem zemākajā cenu kategorijā, bet ir jāizdomā, kā globālajā tirgū būt pārākiem par citiem uzņēmumiem ar produkcijas kvalitāti, ekoloģiskumu un citām Latvijas priekšrocībām.

Viņa arī atzina, ka zaudētā Krievijas tirgus aizstāšana ir ilgstošs process. "Nevienā jaunā tirgū nevar ieiet uzreiz, tas nav mēnešu, bet gadu jautājums, un nozare pie tā jau ir strādājusi, tāpēc šogad parādās pirmie jaunie tirgi - Japāna, Ķīna. Cerēsim, ka tas spēs dot pozitīvāku pienesumu. Taču tas, protams, nekompensē Krievijas tirgus apjomu," teica Gulbe, piebilstot, ka nozare strādā, piedalās starptautiskās izstādēs, tostarp nākamgad Latvijas Zivrūpnieku asociācija ar biedriem plāno piedalīties vairākās starptautiskās izstādēs.

Viņa arī norādīja, ka, ja zivrūpniekiem atkal atvērtos Krievijas tirgus, tas būtu pozitīvi, taču nenodrošinātu iepriekšējos realizācijas apmērus, jo daļu tirgus pa šo laiku ir aizņēmuši citi ražotāji ar citiem produktiem, iespējams, arī daļa pircēju pārorientējusies uz citu zivīm alternatīvu produktu patēriņu.

Jau vēstīts, ka Jūrmalā šodien notika konference "Zivsaimniecības nozares aktualitātes un tirgus situācija Latvijā", kurā debatēja par nozares attīstību un problēmām. Konferenci organizēja Zemkopības ministrija un SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs".

Svarīgākais