Palielina sodus par autoceļu lietošanas nodevas nesamaksāšanu

© Dmitrijs Suļžics/ f64 photo agency

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma likuma grozījumus, palielinot sodu transportlīdzekļu vadītājiem par autoceļu lietošanas nodevas nesamaksāšanu un nosakot, ka par to varēs sodīt arī uzņēmējus. Maksimālais sods vadītājiem būs 360 eiro, bet uzņēmumiem - līdz 1000 eiro.

Izmaiņas veiktas, lai motivētu smagā transporta autovadītājus iegādāties autoceļu lietošanas nodevu jeb eirovinjeti, aģentūru LETA iepriekš informēja Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Edgars Tavars (ZZS).

Akceptētās izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā nosaka, ka, ja autoceļu lietošanas nodeva nebūs samaksāta, tad autovadītājs varēs tikt sodīts ar naudas sodu no 180 eiro līdz 360 eiro, bet uzņēmums jeb pārvadātājs - ar naudas sodu no 500 eiro līdz 1000 eiro.

Gadījumā, ja nodeva nebūs samaksāta pilnā apmērā, sods autovadītājiem būs no 60 līdz 120 eiro, bet uzņēmumiem no 300 līdz 500 eiro.

Pašlaik likumā noteikts, ka par valsts galvenā autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta pilnā apmērā, uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 40 eiro. Savukārt ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta, transportlīdzekļa vadītājam uzliek naudas sodu 120 eiro.

SM parlamentārais sekretārs iepriekš skaidroja, ka, ja sods būs vienāds vai lielāks par eirovinjetes maksu, smagā transporta autovadītājiem būs vairāk motivācijas to iegādāties.

"Autoceļu lietošanas nodeva (eirovinjete) ir retais maksājums, kas 100% apmērā atgriežas "uz" Latvijas ceļiem. Kontekstā ar plānoto autoceļa fonda atjaunošanu šis ir neliels, bet būtisks solis virzienā uz Latviju bez bedrēm un ielāpiem," pauda Tavars. Izmaiņas veiktas, ņemot vērā, ka pašlaik daļa autovadītāju drīzāk izvēlas samaksāt sodu par nodevas nemaksāšanu, nekā maksāt lielāku naudu par pašu nodevu.

Politiķis arī norādīja, ka grozījumi bija jāveic, jo smagie auto gandrīz 100% tiek izmantoti komercdarbības nodrošināšanai, taču līdz šim tie vismazāk piedalās autoceļu infrastruktūras atjaunošanā, "neskatoties uz to, ka visbūtiskāk tos deldē".

Svarīgākais