Atbalsta grozījumus neiekļaut bērnus enerģijas dzērienu, augu smēķēšanas produktu reklāmās

© scanpix

Saeima šodien galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus Reklāmas likumā, kas paredz aizliegumu bērnus iekļaut arī augu smēķēšanas produktu, elektronisko cigarešu, kā arī enerģijas dzērienu reklāmās.

Līdz šim regulējums paredzēja, ka bērnus aizliegts izmantot alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklāmās. Tāpat šādas reklāmas aizliegts bērniem adresēt.

Likuma grozījums paredz papildināt regulējumu, nosakot, ka arī augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to uzpildes tvertņu, kā arī enerģijas dzērienu reklāmās ir aizliegts izmantot bērnus, kā arī šādas reklāmas viņiem adresēt.

Tabakas izstrādājumu, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu reklāmas no šī gada maija vidus var būt tikai komersantiem paredzētajos izdevumos. Lai gan augu smēķēšanas produktu un nikotīnu nesaturošu elektronisko smēķēšanas ierīču reklāmai pagaidām visaptveroši ierobežojumi tabakas likumā netiek noteikti, bērni ir tā sabiedrības grupa, kura ir primāri jāaizsargā no veselībai nelabvēlīgu produktu mārketinga, teikts likuma izmaiņu anotācijā.

Likuma izmaiņu autori norāda, ka elektronisko cigarešu lietošana strauji izplatās arī bērnu un jauniešu vidū. Pēc Pasaules Veselības organizācijas Starptautiskā jauniešu smēķēšanas pētījuma Latvijā 2014.gada aptaujas datiem, kopumā 27% skolēnu vecumā no 13-15 gadiem ir mēģinājuši smēķēt elektronisko cigareti. Pētījumi liecina, ka komerciālie paziņojumi ietekmē bērnu un jauniešu uzvedību dažādos aspektos, tostarp rūpēs par veselību.

Latvijā

Šonedēļ tika izziņots mazskaitlīgs gājiens no Saeimas uz Ministru kabinetu, lai protestētu pret pensiju plānu izmaiņām. Jautājums, vai akcijas jēga bija vērsta uz to, lai nākotnē piešķiramās pensijas būtu nevis lielākas, bet gan mazākas, vai tomēr Vecrīgā TV kameru priekšā notika domubiedru vingrināšanās politiskajās aktivitātēs, vai ar gājiena palīdzību tika aizstāvētas kredītiestāžu biznesa intereses?

Svarīgākais