NRA ATMASKO blēdības premium klases automobiļu tirgū - noziedzīgas PVN shēmas un naudas izkrāpšana

© Ekrānšāviņš no avīzes

Viens no dārgo zīmolu premium klases auto tirgotājiem savā uzņēmējdarbībā ieviesis noziedzīgu shēmu, kuras mērķis ir apkrāpt Latvijas valsti.

Iespējams pat dubultā - vispirms no ekskluzīvi dārgās mašīnas nesamaksā pievienotās vērtības nodokli, bet pēc tam vēl atprasa naudu atpakaļ no valsts par nenotikušu saimniecisko darbību. Tas iespējams, pateicoties radniecīgām kompānijām tuvējās ārzemēs, fiktīvām starpniekfirmām un uzraugošo institūciju nespējai pārraut blēžu sabūvētās ķēdes.

Šādu informāciju Neatkarīgā saņēmusi no anonīma pirmavota. Pārbaudot dokumentu kopijas un detalizētos pārdošanas darījumu aprakstus, tie patiešām šķiet nozīmīgu informāciju saturoši. Tāpēc nodevām tos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) rīcībā. Ar domu, ka tie var noderēt pret uzņēmumu sāktā pārbaudē vai pat kriminālprocesā. Droši gan par tāda eksistenci pagaidām apgalvot nevar, jo trīs dažādu likumu panti aizliedz VID sniegt informāciju par konkrētiem nodokļu maksātājiem un/vai konkrētiem kriminālprocesiem. Tā paskaidro preses dienests. Tāpēc visai bieži auditori un Finanšu policijas izmeklētāji sabiedrībai var atļauties pateikt vien to, ka noķēruši lielu zivi, bet ne konkrētu sugu. Arī Neatkarīgā šobrīd atturas konkretizēt automašīnu markas, modeļus, uzņēmumus un to amatpersonas, kas shēmu, iespējams, ieviesušas un lietojušas.

Par Neatkarīgās nodotajiem dokumentiem pagaidām vienīgā publiskojamā VID atziņa - ka tajos redzamās shēmas apstiprinās un ir līdzīgas citām; VID bez ievērības šādu iespējamību neatstās un vērsīs pret iesaistītajiem komersantiem nepieciešamos kontroles pasākumus.

Lietuvā pielāgo tehniskās pases

PVN shēmās izmantotās automašīnas ir ļoti dārgas. Arī tādas, kas pēc dīlera mājaslapā pieejamā cenrāža pārsniedz 70 000 eiro vērtību ar PVN. Jautājums tikai, vai šis PVN nonāk valsts vai shēmotāju kabatās, un arī - vai pircējs par to vispār uzzina. Ja no katra darījuma tiek nozagti vismaz savi desmit tūkstoši eiro, kopumā runa varētu būt par simtiem optimizētu tūkstošu.

Automašīnu izmantošana krāpšanas shēmās nav nekas oriģināls, kaut gan tikpat labi šim nolūkam der jebkurš cits priekšmets, viela vai pakalpojums. Mašīna ērta tādā ziņā, ka transporta reģistri blēžiem ļauj vieglāk pierādīt un legalizēt fiktīvos darījumus, kā arī padarīt darījuma ķēdi grūti izsekojamu. Pavasarī VID Muitas pārvalde ziņoja par cita veida shēmu. Kontrabandas ceļā Latvijā tika ievestas ekskluzīvas un dārgas Krievijā reģistrētas automašīnas. Bentley, Ferrari, BMW un citas. Latvijā tās reģistrētas ar viltotiem Vācijas dokumentiem. Tādējādi apieta ievedmuita. Izmeklēšana šajā lietā turpinās.

Savukārt Neatkarīgajai noplūdinātajā shēmā mērķis ir PVN apiešana, un arī tam daļā gadījumu izmantota dokumentu viltošana. Proti, lietuviešu izsniegtajās tehniskajās pasēs trūkst rindiņas, kas liecina par izsniegtā dokumenta derīguma termiņu. Tas ļauj noslēpt faktu, ka mašīna nav pārdota uz Lietuvu kā galapunktu, jo pretējā gadījumā būtu piemērojams pilns PVN. Tātad blēžiem ir kontakti leišu autoreģistrā.

Kā Neatkarīgajai skaidro CSDD eksperti, šī rindiņa esot tieši Lietuvas reģistrācijas apliecības specifika - parāda, vai auto Lietuvā reģistrēts uz laiku vai pastāvīgi. Tas esot jāzina lietuviešu nodokļu dienestam. Turpretī Latvijā tehniskā pase tiek izsniegta kaut vai automašīnas mūža lietošanā vai līdz brīdim, kad nomainās īpašnieks. Un shēmas ietvaros tas notiek vairākkārt. Kā izriet no pirmavota sniegtās informācijas - sekojoši.

Kā darbojas shēmas

Dīlera mātes kompānija Igaunijā piegādā mašīnu dīlerim Latvijā. Tad tā tiek reģistrēta uz fiktīvas firmas vārda Lietuvā, pēc tam uz fiktīvu firmu Latvijā jeb tā saukto buferi. Tad vēl vienu vai vairākām fiktīvām firmām, kas noreģistrētas uz kādiem Moldāvijas, Baltkrievijas vai Tadžikistānas izcelsmes zicpriekšsēdētājiem. Visbeidzot auto nonāk pie gala īpašnieka - fiziskas vai juridiskas personas. Ja pēdējā vēl pamanās nodeklarēt nenotikušu saimniecisko darbību, tad pastāv arī iespēja atgūt PVN no valsts budžeta. Vienā no piemēriem kādai automašīnai pērn deviņu mēnešu laikā Latvijā veiktas 19 dažādas reģistrācijas operācijas. Daudzas no tām ar vienas vai divu dienu starpību. Septiņas reizes reģistrā par šo mašīnu parādās ieraksts - īpašnieka maiņa. Shēmoto automašīnu sarakstā kopumā parādās 28 automašīnas, kas reģistrētas gan pērn, gan arī vēl šovasar. Turklāt ar piebildi, ka šī ir tikai daļa, - esot vēl daudzas citas. CSDD sarakstu papētīja un konstatēja, ka reģistrācijas tiešām ir notikušas un patiešām izskatās aizdomīgi, - kādēļ īsā laikā jaunai mašīnai daudzkārt nomainās īpašnieks? Taču CSDD neredz, vai par tām nomaksāti nodokļi. Cita lieta, ka CSDD pienākumos jau kādu laiku ir ziņošana VID par aizdomīgām reģistrācijām, un tas esot darīts arī šajā gadījumā. Ceļu satiksmes likumā aizdomīgai reģistrācijai noteiktās pazīmes ir šādas: ja juridiska persona Latvijā reģistrē citā ES valstī iegādātu jaunu mašīnu (ne vecāku par pieciem gadiem) vai mašīna gada laikā pēc pirmās reģistrācijas Latvijā iegādāta citā ES valstī un vēlreiz reģistrēta Latvijā.

Šīs izmaiņas likumā iekļautas vasaras beigās, acīmredzot reaģējot uz aktuālajiem kriminālprocesiem. Taču par PVN shēmošanu auto tirdzniecības nozarē tiek runāts jau gadiem. Ja šaurā tirgū viens blēdīgs spēlētājs pamanās piedāvāt ievērojami zemāku cenu uz PVN rēķina, pārējiem nav noieta, un, ņemot vērā, cik ļoti dārgas ir automašīnas, katra nepārdotā iecērt milzu robu konkurentu kasē. Visticamākais, tieši šādu apsvērumu dēļ kāds arī ir vācis un krājis informāciju par konkrēto kompāniju.

Dārgā karuseļu nozare

Auto asociācijas pārstāvis Ingus Rūtiņš apstiprina, ka PVN karuseļi nozarē diemžēl ir ļoti izplatīta problēma. Par konkrēto dīleri baumu līmenī esot dzirdēts, ka tas ieinteresējis tiesībsargājošās iestādes, taču «auditi notiek regulāri un pie neskaitāmiem asociācijas biedriem». Rūtiņš stāsta, ka pie viena galda ar VID un CSDD cilvēkiem esot daudz domāts, kā karuseļus nobremzēt, tomēr ar lieliem panākumiem pagaidām lepoties nav pamata.

Iespējams, tas tāpēc, ka atbildīgo iestāžu sadarbība gan nacionālajā, gan starptautiskajā līmenī nav pietiekama, bet, iespējams, tāda ir pievienotās vērtības nodokļa uzbūves blakne. Pārāk sarežģīti administrējams un līdz ar to blēžus iekārdinošs.

Pirmavota sniegto vispārējo aprakstu par konkrētā uzņēmuma shēmošanu Neatkarīgā nosūtīja arī, iespējams, tās galvenajam varonim, kompānijas valdes loceklim. Viņš atbildēja, ka uzņēmums nekad nav iesaistījies nekādos pretlikumīgos PVN darījumos, kas saistīti ar automobiļu pirkšanu un pārdošanu: «[Uzņēmuma nosaukums] regulāri veic visu atbilstošo nodokļu un nodevu nomaksu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, un mēs stingri iestājamies par godprātīgas uzņēmējdarbības vides veicināšanu un ēnu ekonomikas mazināšanu. Tajā pašā laikā [uzņēmuma nosaukums] pauž nožēlu par to, ka daži tirgus dalībnieki, iespējams, vēlas nomelnot uzņēmumu un tā amatpersonas un traucē normālu tirgus konkurenci.»

Teorētiski šādās shēmās ir iespējama arī situācija, ka galva nezina, ko dara apakšas.

***

Auto ceļš PVN krāpšanas shēmā:

Priekšmets:

Luksusa krosovers

2015. gada 17. februārī dīleris saņem automobili no piegādātāja.

2015. gada 3. martā CSDD veic automobiļa pagaidu reģistrāciju un izsniedz tranzīta numurus, lai izvestu automobili uz Lietuvu, uz Lietuvas kompānijas vārda.

2015. gada 3. martā automobilis reģistrēts Lietuvā ar pagaidu reģistrāciju. Tehniskā pase ir viltota, jo tajā nav atzīmēts tehniskās pases derīguma termiņš, toties Lietuvas autoreģistra datubāzē ir fiksēts tehniskās pases derīguma termiņš 30 dienas.

2015. gada 26. martā automobilis pārreģistrēts uz citu Latvijas kompāniju - pēc skaita trešo. Automobiļa pārreģistrācija veikta bez darījuma atspoguļošanas grāmatvedības uzskaitē un bez PVN maksāšanas valsts budžetā.

2015. gada 5. martā automobilis tiek pārreģistrēts Latvijā uz Latvijas kompānijas vārda. (2016. gada 28. jūnijā firma tiek nodota īpašumā Moldāvijas pilsonim. 2016. gada 2. septembrī PVN reģistrācijas apliecība tiek anulēta.)

2015. gada 15. aprīlī automobilis pārreģistrēts uz fizisko personu - kādu bagātu jūrmalnieci. Viņa ir vai nu šī darījuma pasūtītāja, vai arī dīleris viņu izmantojis.

Konkrētā modeļa cena atkarībā no komlektācijas ir aptuveni 44-60 tūkstoši eiro. Tātad valstij izkrāptais PVN ir 9-12 tūkstoši eiro



Latvijā

Otrdien Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija (DAIF Latvija) un Taivānas starptautiskā dronu izcilības biznesa iespēju alianse (TEDIBOA) parakstīja savstarpējās saprašanās memorandu, aģentūru LETA informēja federācija.