Ziemas tuvums veicina dzelzceļa kravu kustību

NE TUKŠAS, NE PĀRSLOGOTAS sliedes Jelgavas dzelzceļa stacijā šā gada oktobrī © Arnis Kluinis

Ar lielāku pa dzelzceļu pārvadāto kravu apjomu šā gada oktobrī nekā pagājušā gada oktobrī pārvadājumu kopapjoms šāgada 10 mēnešos virzās uz pagājušā gada kopapjoma atgūšanu.

Valsts uzņēmums Latvijas dzelzceļš (LDz) informē, ka pa tā infrastruktūru oktobrī pārvadātie 4,16 miljoni tonnu kravu par 2,8% pārsniedz pagājušā gada oktobra rādītāju. Kopumā šogad 10 mēnešos pārvadāti 38,4 miljoni tonnu, kas ir 82,4% no pērn šajā periodā pārvadātā apjoma. Lielāko daļu šo kravu LDz pārvadājis pats, bet tas ļauj pa savām sliedēm braukt arī privāto lokomotīvju uzņēmumu vilktiem vilcienu sastāviem.

Pašlaik iet uz galu gads, kura 1. ceturksnī kravu apjoma kritums kaut par procenta desmitdaļām pārsniedza psiholoģiski nozīmīgo -20% robežu pret 2015. gada 1. ceturksni. Tieši tāpat jāuzsver, ka 1. pusgada rādītāji šķērsoja šo pašu būtisko robežlīniju jau palielinājuma virzienā. Vasaras mēnešos kravu apjoms vairs praktiski neatšķīrās no 2015. gada vasaras rādītājiem, kamēr sala tuvošanās sāka tuvināt pārvadājumu apjomu pērnā gada līmenim. Proti, lielākā daļa no LDz pārvadājumiem ir energoresursi, kas cilvēkiem vajadzīgi neatkarīgi no ekonomiskiem, politiskiem un pat militāriem konfliktiem. Ja šā gada atlikušie mēneši turpinātu oktobra tendences, LDz varētu pacīnīties par -10% šajā gadā, kas būtu lielisks rādītājs.

Lūkojoties uz kravu grupām, šā gada oktobrī pret pagājušo oktobri akmeņogles devušas +9%, ķīmiskās kravas devušas +10,6% un minerālmēsli devuši +32,5%, bet naftas produkti ar -8,5% attaisno Krievijas apgalvojumus, ka tie būšot pirmie, kuru transportēšana uz Latvijas ostām tiks apturēta.

Energoresursu pārvadājumi kopā desmit mēnešos saglabā pirmās vietas (naftas produktiem 14,25 miljoni tonnu jeb 76,9% no pērnā gada līmeņa un akmeņoglēm 11,9 miljoni tonnu jeb 74,5% no pērnā līmeņa). Procentuāli ar +29,3% izceļas melno metālu pārvadājumi, bet tie rēķināmi pret daudz zemāku bāzi un tāpēc devuši tikai 1,47 miljonus tonnu kravu. Mazāk politizētu nosaukumu preču grupās pārvadājumus raksturo stabilitāte nelielu svārstību robežās.

***

Šā gada garumā pa valsts uzņēmuma Latvijas dzelzceļš infrastruktūru pārvadāto kravu apjoms kopš šā gada 1. ceturkšņa vairs nesamazinās, bet lēni atgūst pārvadājumu kopapjomu procentos pret pārvadājumu apjomu pagājušajā gadā tajā pašā laika periodā

Rezultāti cīņai par katru kravu

1. ceturksnis -20,6

1. pusgads -19,8

9 mēneši -19,6

10 mēneši -17,6

Avots: LDz



Latvijā

Lai arī rit jau trešais gads, kopš uzņēmēji ir aicināti pārtraukt sadarbību ar Krieviju un Baltkrieviju, daudzi meklē iespējas, kā ierasto biznesu turpināt un sankcijas apiet. Pēc VID Muitas pārvaldes datiem, sankciju pārkāpšanas gadījumu skaits šogad ir palielinājies. Taču tiesu prakse vēl aizvien atpaliek, secina Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”.

Svarīgākais