Automašīnās drošības jostas Latvijā vienmēr izmanto 75% pasažieru, bet autobusos to dara tikai 35% pasažieru, liecina pasažieru pārvadātāja Lux Express veiktā aptauja par drošības jostu lietošanas paradumiem automašīnās un autobusos.
Pēc Lux Express Latvia valdes locekles Signijas Kalniņas Neatkarīgajai teiktā, Igaunijā gandrīz 90% automašīnu pasažieru vienmēr piesprādzējas, un arī autobusos to dara krietni vairāk nekā Latvijā. Savukārt Lietuvā, līdzīgi kā Latvijā, automašīnās drošības jostas izmanto aptuveni trīs ceturtdaļas pasažieru, bet autobusos vēl mazāk nekā Latvijā.
«Visos Lux Express autobusos sēdvietas ir aprīkotas ar drošības jostām, taču tās tiešām ne visi pasažieri lieto. Gada sākumā, kad mūsu autobuss cieta avārijā, mazākas traumas guva tieši tie pasažieri, kuri bija piesprādzējušies. Viņi pirmie varēja doties mājās,» savā pieredzē dalās S. Kalniņa.
Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs pastāstīja, ka visbiežāk ar drošības jostām piesprādzējas priekšā sēdošie automašīnu pasažieri, kamēr aizmugurē sēdošie to dara retāk. Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas rīcībā esošās informācijas, atrodoties automašīnas priekšējā sēdeklī, drošības jostas lieto lielākā daļa jeb 81% autovadītāju un pasažieru, bet, sēžot aizmugurē, piesprādzējas vien katrs trešais. Kā liecina statistikas dati, kopumā situācija pēdējos gados Latvijā ir uzlabojusies un drošības jostas automašīnās lieto arvien vairāk cilvēku, tomēr 17% autovadītāju joprojām uzskata, ka sprādzēšanās vispār nav nepieciešama. Turklāt īpaši kritiska situācija ir drošības jostu lietošanā, sēžot aizmugurē - citās Eiropas valstīs, piemēram, Dānijā, Lielbritānijā un Slovēnijā, auto aizmugurē sprādzējas lielākā daļa jeb 88% iedzīvotāju, bet Latvijā to dara vien 33%.
Latvijas Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka, braucot ar mehānisko transportlīdzekli, kura konstrukcijā paredzētas drošības jostas, vadītājam ir jābūt piesprādzētam un viņš nedrīkst vest pasažierus, kuri nav piesprādzējušies, ja to sēdvietas ir aprīkotas ar drošības jostām. Tas attiecas arī uz autobusiem, izņemot pilsētas satiksmes autobusus, skaidroja A. Locs. Arī sods par šīs normas neievērošanu ir vienāds neatkarīgi no tā, vai pārkāpums veikts, pārvietojoties ar automašīnu vai ar autobusu - par pasažiera nepiesprādzēšanos transportlīdzekļa vadītājam jāmaksā 30 eiro, pašam pasažierim - 15 eiro.