Satiksmes ministrija neatsakās no CO2 nodokļa

© Ekrānšāviņš no avīzes

Satiksmes ministrijas (SM) jaunais variants transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanā ir iepriekšējā varianta neliela modifikācija, proti, ministrija joprojām uzstāj šā nodokļa aprēķinā izmantot CO2 izmešu daudzumu, tiesa, mainot likmju apmēru.

Saskaņā ar jauno variantu nodokļa likme vēl vairāk ir samazināta automašīnām ar nelielu CO2, bet krietni palielināta tām, kurām ir liels izmešu daudzums.

Ministru kabinetā (MK) apstiprinātās izmaiņas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtībā paredzēja, ka automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas līdz 2008. gada 31. decembrim, nodokļa aprēķināšanas kārtība saglabājas esošā, tikai ar augstākām likmēm, savukārt automašīnām, kuras pirmo reizi reģistrētas pēc šā datuma, nodoklis tiktu rēķināts pēc CO2 daudzuma. Premjers Māris Kučinskis pagājušajā nedēļā pieļāva, ka šāda transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtība pieņemta pārsteidzīgi. «Iespējams, bija pārsteidzīgi vairāk iet uz vides jautājumiem, nevis turpināt ierasto veco kārtību,» izteicās premjers. Vienlaikus viņš atklāja, ka SM izstrādā jaunu variantu.

Mainās likmes, ne būtība

Ar SM izstrādāto jauno variantu pirmie iepazinās transporta nozares eksperti un sociālie partneri piektdien ekspertu grupas ārkārtas sēdē. Jaunā versija no iepriekšējās atšķiras ar likmju lielumu. Automašīnām, kuru CO2 izmešu daudzums nav lielāks kā 155 g/km, likmes ir zemākas, nekā iepriekš tika piedāvāts, bet pārējām - augstākas.

SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns skaidroja, ka nodoklis būtiskāk paaugstināsies tiem auto, kuru CO2 izmeši ir no 250 līdz 300 gramiem uz kilometru, no 300 līdz 350 gramiem uz kilometru un virs 350 gramiem uz kilometru. «Būtībā tie ir luksusa klases auto. Jaunais nodoklis attieksies uz aptuveni 92 000 automašīnu, bet 2019. gadā tās būs vairāk nekā 111 000 automašīnu,» skaidroja T. Vectirāns. Nodokļa aprēķins pēc CO2 attieksies tikai uz vieglajiem automobiļiem, kuru izlaiduma gads ir jaunāks par 2009. gada 1. janvāri, un to sāks piemērot, sākot ar 2019. gada 1. janvāri. Savukārt automašīnām, kas tiks reģistrētas pēc 2017. gada 1. janvāra un būs izlaistas pēc 2009. gada, nodokli pēc jaunās kārtības sāks rēķināt jau 2017. gadā.

Nākamgad dārgāk

Tas, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pēc CO2 daudzuma sāks rēķināt tikai, sākot ar 2019. gadu (izņemot jaunos auto), nebūt nenozīmē, ka tuvākos divus gadus automašīnu īpašnieki par nodokļa kāpumu var neraizēties. Tieši pretēji - nākamgad visi, neatkarīgi no tā, vai auto ir divus vai 22 gadus vecs, liels vai mazs, nodoklī maksās vairāk, jo, lai gan aprēķina kārtība nemainās, esošās likmes plānots palielināt par 7,4%. Tieši par tik Latvijā kopš 2010. gada esot pieaugušas patēriņa cenas, uzsver SM.

Pēc 2019. gada esošā nodokļa aprēķināšanas kārtība saglabātos tikai par 2009. gadu vecākām mašīnām, proti, to aprēķinātu kā pilnas masas, motora tilpuma un jaudas likmju summu, bet pirms 2005. gada pirmo reizi reģistrētām - pēc pilnas masas.

T. Vectirāns atklāja, ka 2017. gadā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklī ir plānots iekasēt vairāk nekā 93 miljonus eiro. VID rīcībā esošā informācija liecina, ka šogad šajā nodoklī valsts cer iekasēt 85,4 miljonus eiro, pērn ieņēmumi pārsniedza 79 miljonus eiro.

Vienīgie, kam nākamgad nodoklis varētu būt mazāks nekā tad, ja kārtība netiktu mainīta, ir nākamgad pirktie auto ar zemu CO2. Ja izmešu daudzums tām būs mazāks nekā 50 g/km, tad nodoklis vispār nebūs jāmaksā. Ceļu satiksmes drošības direkcijas Rokasgrāmatā par vidējo degvielas patēriņu un CO2 izplūdi 2015. un 2016. gada auto modeļiem - no 1865 spēkratiem tādi ir tikai četri: VW Golf (1,4), VW Passat (1,4) AUDI A3 SPORTBACK E-TRON (1,4), BMW I I8 (1,5) - visi hibrīdauto.

Izmaiņas arī autoceļu lietošanas nodevā

Līdzās transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iespējamām izmaiņām SM un nozares eksperti vienojās arī par citām izmaiņām likumprojektos, kas tiks iesniegti Saeimai uz otro lasījumu. No 2017. gada 1. janvāra uzlikt autoceļu lietošanas nodevu kravas automašīnām, kuru pilna masa ir no 3001 līdz 3500 kg, ņemot vērā atbrīvojumu no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa. (Sākotnēji bija paredzēts uzlikt autoceļu lietošanas nodevu visām kravas automašīnām ar pilnu masu līdz 3500 kg.) No 2017. gada 1. janvāra palielināt autoceļu lietošanas nodevu kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu virs 3500 kg ar EURO 0, EURO I un EURO II motora izmešu līmeni (visvairāk piesārņojošie motora izmešu līmeņi). Pirms tam nebija paredzēts palielināt autoceļu lietošanas nodevu kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu virs 3500 kg ar EURO 0, EURO I un EURO II motora izmešu līmeni.



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais