LIZDA atrod virkni nepilnību pedagogu algu modelī

© f64

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) saskata virkni nepilnību no septembra ieviestajā jaunajā pedagogu algu modelī, tomēr par protestiem arodbiedrība vēl nelems.

LIZDA analizējusi situāciju 773 vispārējās izglītības iestādēs, tajā skaitā 21 speciālajā skolā. Aprēķinos netika ņemta vērā kvalitātes pakāpes piemaksa, kā arī finansējums skolas administrācijai un atbalsta personālam.

Datu analīzes rezultātā LIZDA konstatēja, ka pirmskolu skolotājiem nav vienlīdzīga darba slodze, kā arī darba alga par vienādu darbu atšķiras atkarībā no pašvaldības iespējām skolotājiem piešķirt piemaksas, savukārt mūzikas un sporta skolotājiem pirmsskolas izglītības iestādēs nav iespējams nodrošināt pilnu slodzi, jo skolotājiem fiziski nav pieejami bērni 7,2 stundas dienā, lai būtu iespējams tarificēt pilnu 40 stundu slodzi.

Savukārt ar 12% finansējumu, kas noteikti izglītības iestāžu administrācijas darba samaksai, neesot iespējams visās izglītības iestādēs nodrošināt direktora atalgojumu pilnā apmērā, kā arī nepietiekot tādam direktoru vietnieku skaitam, lai organizētu darbu izglītības iestādē un veiktu visus administrācijas pienākumus.

LIZDA secinājusi, ka atbalsta personāla zemākā mēneša darba likme ir paaugstināta līdz 680 eiro, bet ar 6% no kopējās mērķdotācijas, kas ir noteikti atbalsta personāla darba samaksai izglītības iestādē, nepietiek, lai nodrošinātu kvalitatīvu atbalstu skolēniem ar īpašām vajadzībām. Pašlaik katra pašvaldība iespēju robežās nodrošinot iztrūkstošās amata vienības.

Neskatoties uz to, ka izglītības iestādēs ir pieaudzis skolēnu skaits, daļai pedagogu samazinās atalgojums, jo skolēnu skaita pieaugums un finansējuma apjoms, kas seko vienam skolēnam, nespējot nosegt likmju skaita samazināšanu, jo ir krasi mainīta skolēnu-skolotāju skaita proporcija. Darba algas samazinājums lielākoties ir skolotājiem, kuri strādā valsts ģimnāzijās, kā arī republikas pilsētu un Pierīgas novadu izglītības iestādēs ar lielu skolēnu skaitu.

Izglītības iestādēs, kurās skolēnu skaits ir mazāks par 100, ir samazinājies likmju skaits, līdz ar to šajās izglītības iestādēs joprojām ir situācija, ka nav iespējams skolotājam apmaksāt visus papildu pienākumus finansējuma trūkuma dēļ, secinājusi LIZDA.

Internātskolām un speciālajām izglītības iestādēm šis ir pirmais mācību gads, kad finansējums tiek aprēķināts pēc principa "nauda seko skolēnam", tāpēc atsevišķām izglītības iestādēm ir krasi samazinājies piešķirtais finansējuma apjoms. Izglītības iestādes nav gatavas tādām pārmaiņām, tāpēc ir sarežģīti pārkārtot mācību procesu, pielāgojot to piešķirtā finansējuma apjomam, kad mācību gads jau ir sācies, uzskata arodbiedrība.

LIZDA uzsvēra, ka ir mainīta pedagogu profesionālās darbības kvalitātes pakāpju piemaksu piešķiršanas kārtība, līdz ar to šo piemaksu apjoms ir samazinājies pilnībā visiem pedagogiem - pat līdz 50%. Savukārt profesionālajām izglītības iestādēm ir krasi palielināta darba likme gadā no 756 līdz 1320 stundām. Zemākās mēneša darba algas likmes palielināšana līdz 680 eiro LIZDA ieskatā nespēj nosegt slodzes palielināšanu, tāpēc vairumam profesionālo iestāžu pedagogu ir samazinājies atalgojums.

LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga norādīja, ka šodien arodbiedrības padomes sēdē netika pieņemts lēmums par protestiem, tomēr LIZDA patur tiesības par to lemt, kad Ministru prezidentam tiks iesniegti paraksti, lai nesadalītā mērķdotācija paliktu nozarē.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais