Lietuvas dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai" parakstīs vienošanos par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes modeli, šodien žurnālistiem pauda Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.
Patlaban "Lietuvos geležinkeliai" ir vienīgā, kas nav parakstījusi vienošanos par minēto modeli.
Rubesa atzina, ka Lietuvas dzelzceļa kompānija ir pakļauta Lietuvas Transporta ministrijai, savukārt Lietuvas transporta ministrs ir parakstījis dokumentu, bet Lietuvas valsts sekretārs saviem kolēģiem apliecinājis, ka "Lietuvos geležinkeliai" ar laiku dokumentu parakstīs.
"Man ir jāpaļaujas uz partneru teikto, ka tas tiešām tā būs. Tomēr ir fakts, ka mēs neiekļaujamies noliktajos termiņos, līdz ar to man ir mazs jautājums - kas notiks, ja Lietuvas dzelzceļš līgumu neparakstīs? Es domāju, ka parakstīs," norādīja uzņēmēja.
Vaicāta par bažām, ka Baltijas valstis varētu zaudēt Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu projekta īstenošanai, Rubesa norādīja, ka "Lietuvos geležinkeliai" paraksts ir svarīgs, lai projekts tiktu īstenots tā, kā paredz iepriekšējās vienošanās.
"Man ir grūti noticēt, ka viņi neparakstīs. Ja neparakstīs, tad redzēsim," sacīja Rubesa un kliedēja bažas, ka Lietuvas kompānijas rīcība varētu būt saistīta ar viņas diskreditēšanu. "Esmu droša, ka tas nav vērsts pret mani," uzsvēra uzņēmēja.
"RB Rail" vadītāja arī norādīja, ka "Rail Baltica" projektam ir ļoti nozīmīgs investors - ES, kas segs 85% no projekta izmaksām. "Šaubos, vai ES atļaus notikt nevēlamajam. Ja "Lietuvos geležinkeliai" neparakstīs, tad arī ES būs kas sakāms. Domāju, ka "Lietuvos geležinkeliai" parakstīs," pauda Rubesa.
Jau ziņots, ka Baltijas valstis vienojušās par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" iepirkumu pārvaldes modeli, paredzot iepirkumus dalīt trijās grupās - AS "RB Rail" rīkotie iepirkumi, konsolidētie iepirkumi un pārraudzītie nacionālie iepirkumi, šodien preses konferencē informēja "RB Rail" vadītāja Baiba Rubesa.
Rubesa informēja par projekta finansēšanas un izpildes modeli, kas definē kopuzņēmuma "RB Rail" un nacionālo ieviesējorganizāciju trīs Baltijas valstīs lomas iepirkumu procesos. Līgumu par "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes modeli parakstījušas astoņas no deviņām iesaistītajām Baltijas valstu iestādēm, izņemot Lietuvas dzelzceļa kompāniju "Lietuvos geležinkeliai".
Projekta "Rail Baltica" iepirkumu pārvaldes modelis paredz, ka "RB Rail" rīkos iepirkumus par kopīgiem standartiem, projektēšanu, izpēti un pētījumiem, biznesa attīstību, kā arī mārketingu un zīmolvedību.
Konsolidēto iepirkumu komisijā darbosies pa vienam pārstāvim no katras iestādes, un iepirkumi tiks veikti par apakšsistēmām, izejvielām un galvenajām sastāvdaļām, kā arī pārrobežu sliežu ceļa iecirkņiem.
Savukārt pārraudzītie nacionālie iepirkumi tiks veikti par sliežu ceļa virsbūvi, lielākajām inženierbūvēm un apkalpes vietām, ieskaitot pasažieru stacijas un termināļus.
Kā ziņots, 30.septembris bija termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes nosacījumiem.
Šogad 7.septembrī "RB Rail" padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojās par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta "Rail Baltica" īstenošanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trijās grupās - iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā.
Satiksmes ministrijā pauda, ka padomes sēde ir būtisks pagrieziens Baltijas valstu sadarbībā, lai turpinātu darbu pie projekta tālākas izstrādes finansējuma saņemšanai. Padomes sēdes laikā tika diskutēts par rīcību saistībā ar "RB Rail" centralizētākiem iepirkumiem, noteikta tās vadošā loma, kā arī pārrunāti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo iepirkumu jautājumi, kurus uzrauga "RB Rail" un kas tiek veikti pēc "RB Rail" izstrādātiem iepirkuma principiem.
Iepriekš vēstīts, ka Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers brīdināja - ja Baltijas valstis arī turpmāk nespēs atrast kopīgu valodu jautājumā par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektu, tās var zaudēt šim projektam piešķirtos līdzekļus.
Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par "Rail Baltica" darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī "RB Rail" valdes locekļu iecelšana. Patlaban gan domstarpības esot atrisinātas.