Topošo autovadītāju apmācība – dārgāka un sarežģītāka

© Ekrānšāviņš no avīzes

Topošajiem autovadītājiem pēc nepilna mēneša autovadītāju apliecību iegūšana varētu izmaksāt dārgāk nekā pašlaik, jo 1. novembrī stāsies spēkā grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kas paredz palielināt obligāto vadīšanas stundu skaitu un nosaka vairākas specifiskas prasības autoskolām, kuru izpilde var palielināt izmaksas.

Neatkarīgās aplēses liecina, ka šobrīd B kategorijas vadītāja apliecības iegūšana (ieskaitot medicīnisko izziņu, pirmās medicīniskās palīdzības kursu, eksāmenus, vadītāja tiesību piešķiršanu un izsniegšanu utt.) izmaksā aptuveni no 320 līdz 570 eiro (atkarībā no autoskolas), ja topošajam autobraucējam nav nepieciešamības pēc papildu braukšanas nodarbībām un arī eksāmenus Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) izdodas nokārtot ar pirmo reizi. Taču prakse liecina, ka lielākoties izmaksas ir augstākas. Pēc jauno noteikumu stāšanās spēkā, autoapmācība noteikti sadārdzināsies čaklākajiem un apdāvinātākajiem, jo pieaugs obligāto nodarbību skaits. Tāpat nav izslēgts, ka arī autoskolas būs spiestas celt savus cenrāžus, lai izpildītu visas jaunās prasības. Latvijā autoapmācību šobrīd kopumā piedāvā aptuveni 200 dažādu apmācības iestāžu.

Vairāk praktisko nodarbību

Satiksmes ministrija informē, ka automācības kārtība mainīta, lai uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību un paaugstinātu jauno autovadītāju sagatavotības līmeni. Jaunā kārtība paredz palielināt minimālo braukšanas nodarbību skaitu un obligātu vadīšanas apmācību slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Šobrīd B kategorijas topošajam vadītājam obligāti ir jāpiedalās 14 braukšanas nodarbībās, bet pēc 1. novembra minimālais nodarbību skaits būs 20. Neatkarīgās aplēses liecina, ka tas kursus sadārdzinās par aptuveni 50 līdz 100 eiro tiem, kuriem nav vajadzīgas papildu nodarbības.

Autovadītāju universitātes Credo Autoprieks direktors Maksims Rapoports Neatkarīgajai uzsver, ka primārai ir jābūt kvalitātei, nevis ātrumam. «Latvijā topošo autovadītāju vidū valda maldīgs priekšstats, ka šobrīd likumā noteiktās 14 obligātās mācību braukšanas stundas ir pietiekams apmācību apjoms, lai cilvēks saņemtu autoskolas atļauju un dotos kārtot Ceļu satiksmes drošības direkcijas braukšanas eksāmenu. Tomēr prakse rāda, ka autovadītāja efektīvai sagatavošanai, mācību braukšanas nodarbību skaitam ir jābūt lielākam. Šobrīd spēkā esošais likums cilvēkiem rada neprecīzu izpratni par tiesību iegūšanai nepieciešamo laika un naudas ieguldījumu, savukārt jaunie noteikumi, kas stāsies spēkā 1. novembrī un paredz 20 obligātās mācību braukšanas stundas, sniegs iespēju precīzāk paredzēt mācībām atvēlamos finanšu līdzekļus un efektīvāk sagatavos dalībai satiksmē, skaidroja Maksims Rapoports. Pēc viņa rīcībā esošās informācijas, šobrīd mūsu kaimiņvalstīs - Lietuvā un Igaunijā - ir noteiktas attiecīgi 30 un 23 obligātās mācību braukšanas stundas.

«Likumā noteiktais braukšanas stundu skaits ir minimums, ar ko jārēķinās katram studentam, plānojot savas apmācības. Tas, cik daudz laika ir nepieciešams konkrētai personai, lai justos droši uz ceļa, ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, kas tiešā veidā neskar finanses. Ir jāņem vērā apmācību laika un vietas piemērotība studentam un personas individuālās prasmes. Būtiska loma ir teorijas pasniedzēja un braukšanas instruktora profesionalitātei, studenta un instruktora savstarpējai sapratnei, un psiholoģiskajai saderībai,» teica M. Rapoports. SM informācija liecina, ka B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības vidēji gadā iegūst aptuveni 22 līdz 24 tūkstoši jauno vadītāju, papildu kategorijas ik gadu vidēji iegūst deviņi tūkstoši vadītāju.

Specifiskāka apmācība

Saskaņā ar jauno kārtību transportlīdzekļu vadītāju teorētiskās apmācības programmas tiks papildinātas ar jauniem elementiem, piemēram, bīstamu situāciju prognozēšana un risku novērtēšana, mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošība. Tāpat noteikumi paredz striktu mācību laika sadali, proti, visa teorētiskā mācību viela ir sadalīta moduļos. Katrs modulis sastāv no piecām mācību stundām (45 min). Vienu moduli nav iespējams sadalīt uz vairākām dienām. SM skaidro, ka tas darīts, lai apmācības sistēmu padarītu elastīgāku, ērtāku un klientiem draudzīgāku, jo šāda sistēma ļaus apmācāmajai personai apgūt vielu citā dienā, ja attaisnotu iemeslu dēļ nav bijusi iespēja apmeklēt mācības grupai noteiktajā nodarbību laikā.

Obligāts mācību laukums

Savukārt no 2018. gada visās autoskolās vajadzēs būt iespējai topošos autovadītājus apmācīt speciālos mācību braukšanas laukumos. Lai saņemtu mācību karti, autoskolai būs jāapliecina, ka autoskolas īpašumā ir mācību telpas un braukšanas mācību laukums vai noslēgts līgums par to izmantošanu. Neatkarīgās aptaujātie mazo autoskolu vadītāji uzskata, ka šī prasība ir tirgū dominējošo autoskolu lobēšana. Rīgā esot tikai trīs šādi laukumi, un tie piederot tirgus līderiem, savukārt reģionos tikpat kā tādu neesot. Atsevišķas autoskolas nereti izmantojot parastu laukumu, kurā izvieto figūras.