Turpinās "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes modeļa līguma parakstīšanu

© "Rail baltica" trases vizualizācija

Šodien plānots turpināt līguma par "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes modeli parakstīšanu, aģentūru LETA informēja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" pārstāve Ilze Rassa.

Rassa iepriekš uzsvēra, ka visu Baltijas valstu pārstāvju starpā ir panākta vienošanās par līgumu, kas definēs "RB Rail" un nacionālo ieviesējorganizāciju trijās Baltijas valstīs - "Rail Baltica Estonia OU", Igaunijas Tehniskā regulatora, "Rail Baltica Statyba UAB", "Lietuvos Geležinkeliai AB", SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" - lomas iepirkumu procesos, tomēr tehniski līgumu ne visu deviņu iesaistīto līgumslēdzēju pārstāvji ir parakstījuši un šis process turpināsies šodien. Kā norāda "RB Rail" pārstāve, nav iemeslu domāt, ka līgums netiks parakstīts.

"RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa iepriekš atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.

Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam "RB Rail" būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumus, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.

Lai sniegtu detalizētu informāciju par katra projektā iesaistītā uzņēmuma atbildībām, 5.oktobrī plkst.10.30 Rīgā notiks preses konference, kurā piedalīsies "RB Rail" vadītāja Rubesa, "RB Rail" padomes loceklis un "Rail Baltic Estonia OU" valdes priekšsēdētājs Indreks Oravs, Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrijas Budžeta un valsts īpašumu apsaimniekošanas pārvaldes Stratēģiskās plānošanas departamenta vadītājs Ramūnas Rimkus, kā arī "Eiropas Dzelzceļa līniju" valdes loceklis Dins Merirands.

Kā ziņots, 30.septembris bija nospraustais termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes nosacījumiem.

Šogad 7.septembrī "RB Rail" padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojās par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta "Rail Baltica" realizēšanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trijās grupās - iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā.

Satiksmes ministrijā pauda, ka padomes sēde ir būtisks pagrieziens Baltijas valstu sadarbībā, lai turpinātu darbu pie projekta tālākas izstrādes finansējuma saņemšanai. Padomes sēdes laikā tika diskutēts par rīcību saistībā ar "RB Rail" centralizētākiem iepirkumiem, noteikta tās vadošā loma, kā arī pārrunāti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo iepirkumu jautājumi, kurus uzrauga "RB Rail" un kas tiek veikti pēc "RB Rail" izstrādātiem iepirkuma principiem.

Iepriekš vēstīts, ka Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers brīdināja - ja Baltijas valstis arī turpmāk nespēs atrast kopīgu valodu jautājumā par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektu, tās var zaudēt šim projektam piešķirtos līdzekļus.

Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par "Rail Baltica" darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī "RB Rail" valdes locekļu iecelšana. Patlaban gan domstarpības esot atrisinātas.

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.