Trešdaļa vecāku savus bērnus automašīnā pārvadā nepiesprādzētus

© Emīls Desjatņikovs, F64 Photo Agency

Gandrīz trešā daļa jeb 28% vecāku pārvadā savus bērnus automašīnā nepiesprādzētus – tā liecina apdrošināšanas sabiedrības ERGO veiktais eksperiments, novērojot automašīnas, ar kurām pirmajās jaunā mācību gada dienās uz mācību iestādēm tika atvesti bērni.

Lai gan vairums bērnu gan Rīgā, gan Pierīgā, gan citās pilsētās bija piesprādzēti, trešdaļa vecāku tomēr riskē un pārkāpj svarīgākos drošības noteikumus, pārvadājot bērnus ar auto. Piemēram, Valsts policijas statistika liecina, ka pārkāpumu skaits, kas saistīti, piemēram, ar bērnu sēdeklīšu izmantošanu, ir pastāvīgi augsts. Šā gada astoņos mēnešos sastādīti jau 285 šādi protokoli.

“Drošības jostu lietošanai automašīnā ir izšķiroša nozīme, braukšanai bez piesprādzēšanās nav attaisnojuma. Lai gan novērojams, ka paši šoferi piesprādzējas arvien vairāk, jāatzīst, ka arī ERGO darbā nākas saskarties ar situācijām, kas pierāda - attieksme pret pasažieru un diemžēl arī bērnu piesprādzēšanu joprojām ir samērā kritiska. Nekādos apstākļos nav izprotama rīcība, kurā tik nopietnam riskam tiek pakļauti pašu bērni,” stāsta Ingrīda Ķirse, ERGO valdes locekle Baltijā.

Novērojumi eksperimenta laikā liecina, ka, ģimenei braucot automašīnā, visbiežāk nav piesprādzēti vecāki bērni. Turklāt aizmugurē sēdošie bērni ir piesprādzējušies retāk nekā tie, kas sēž priekšā.

“Iespējams, tas skaidrojams ar faktu, ka mazāki bērni vairāk klausa vecāku norādījumiem, kamēr padsmitgadnieki nereti uzskata, ka paši var pieņemt lēmumus, un nepiesprādzējas, sēžot sēdvietās auto aizmugurē. Taču tas nav pieļaujams. Vecākiem pašiem jārāda piemērs, kā arī jāskaidro un jāizglīto savi bērni. Tomēr ERGO speciālistiem diemžēl nākas novērot, ka vecāki arī citādi mēdz būt neapdomīgi. Bērni, knapi pusaudža vecumā, tiek mācīti braukšanai pie stūres, turklāt nereti - vietās, kur negadījumos var tikt iesaistīti citi. Ir pieredzēts, ka vadot auto, tiek turēts klēpī tikai dažus gadus vecs mazulis. Negadījumi notiek, kad braucošā automašīnā tiek meklēta bērnam no rokām izkritusi rotaļlieta. Tomēr viens no biežāk sastopamajiem pārkāpumiem attiecībā pret savām atvasēm ir to pārvadāšana nepiesprādzējot, kā arī bez nepieciešamā sēdeklīša vai paliktņa. Vecākiem jāatceras, ka šajās un līdzīgās situācijās viņi riskē ar pašu dārgāko - savu bērnu veselību un pat dzīvību,” uzsver Ingrīda Ķirse.

Apdrošināšanas sabiedrība ERGO kā CSDD sadarbības partneris īstenoja šo eksperimentu kampaņas “Dzīvības josta” ietvaros, kas aicina cilvēkus būt atbildīgākiem un piesprādzēties sēžot automašīnas aizmugurē.

Pētījuma laikā 1. un 2. septembrī tika apsekotas vairāk nekā 500 automašīnas Rīgā, Pierīgā un citās Latvijas pilsētās.

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais