Latvijas dzelzceļš pirks elektrību no Latvenergo

© F64

Par divu Latvijas valstij piederošo uzņēmumu attiecību sakārtošanas likumību un tikumību lielas rūpes izrādīja Iepirkumu uzraudzības birojs un konkurējošais elektrības pārdevējs Enefit.

Iepirkuma konkursa rezultāts ir tāds, ka Latvijas dzelzceļš (LDz) turpmākos trīs gadus saņems Latvenergo elektrību par prognozējamo summu 11 954 460 eiro. Tā aizvieto iepriekš jau izsludināto 12 150 480 eiro summu, pret ko protestēja Igaunijas elektrības izplatītājs Latvijā Enefit.

Neatkarīgā 14. jūlijā rakstīja par gadījumu, kas kā precedents jāņem vērā tiem, kuri vai nu organizē Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) kontrolē esošos valsts un pašvaldību iestāžu un uzņēmumu iepirkumu konkursus, vai arī tajos piedalās. Proti, ka pircēji nedrīkst sarunāt zemāku cenu par konkursā piedāvāto ar vienu pārdevēju, ja otrs vai vēl vairāki pārdevēji nav iesaistīti šajās sarunās uz tādiem pašiem noteikumiem.

Savu konkursu par elektrības iepirkumu LDz izsludināja 29. februārī un varēja to pabeigt brīdī, kad bez pārsūdzēšanas bija pagājušas trīs plus desmit dienas pēc LDz 3. augustā atkārtotā lēmuma pirkt elektrību no Latvenergo. Iepriekšējā LDz lēmuma atcelšanu IUB birojs bija sniedzis kopā ar pamācībām uz deviņām lappusēm, kā pasūtītāji drīkst un kā nedrīkst kaulēties par zemākām preču un pakalpojumu cenām. Arī daudzu citu konkursu rīkotājiem un dalībniekiem var noderēt šīs pamācības, kas IUB mājaslapā atrodamas pēc datuma 31/05/2016 un identifikācijas numura LDz 2016/11IB. Šo pamācību ievērošana ļāva LDz panākt vēl par pārsimts tūkstošiem eiro zemāku cenu, nekā bija Latvenergo sākotnējā piedāvājumā. Tagad arī Enefit valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers piekrita, ka Iepirkumu uzraudzības biroja noteikto procedūru LDz ievērojis.

Tagad nolīgtā elektrība LDz izmaksās par trijiem miljoniem eiro lētāk, nekā LDz maksāja par tādu pašu elektrības daudzumu pēc iepriekšējā līguma ar Latvenergo. Arī Enefit piedāvājis lētāku, bet tikai par miljonu eiro lētāku cenu. J. Bethers teica tā, ka elektrības cenas pazemināšanās lielo piegāžu tirgū Baltijā neesot viennozīmīga un cenu piedāvājumu atšķirības parāda pārdevēju agresivitāti cīņā par tirgu.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais